در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

نسیم افشارپور : دوست داشتم با “شاهکار” حضور در جشنواره نمایش عروسکی را تجربه کنم .


 

نمایش ” شاهکار ” به نویسندگی احسان بداخشان و کارگردانی لادن نازی که در تماشاخانه پالیز به روی صحنه می رود ، برهه ای از زندگی سید محمد علی جمالزاده ؛ نویسنده و مترجم معاصر ایرانی را نشان می دهد . نسیم افشارپور یکی از بازیگران “شاهکار” با خبرنگار تئاتر فستیوال در رابطه با حضور خود در این نمایش و پروسه تمرینات به گفت گو نشست که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

نسیم افشارپور با بیان اینکه ، سال گذشته پیشنهاد بازی در نمایش شاهکار توسط کارگردان به وی داده شد ، توضیح داد : با لادن نازی بهمن ماه سال گذشته آشنا شدم و به من پیشنهاد بازی در این نمایش را داد و بسیار مختصر در رابطه با این نمایش با من صحبت کرد و گفت که در این کار عروسک وجود دارد و من چون تا به حال کار عروسکی اجرا نکرده بودم . پذیرفتن این نقش برای من جذاب تر شد .

وی ادامه داد : عروسکی بودن نمایش ” شاهکار ” کار را برای گروه اجرایی در تمرینات بسیار سخت می کرد چون در زمان تمرین ، ما عروسک آماده نداشتیم و همه چیز تقریبا دو روز مانده به اجرا آماده شد و برای بچه ها بسیار سخت بود . من در این اجرا عروسک نداشتم ولی در حین تمرین متوجه تلاش بچه ها بودم که چقدر سخت کار می کردند .

بازیگر نمایش ” شاهکار ” در خصوص ارتباط مخاطبان با این اثر نمایشی ، گفت : من بازخورد های خیلی خوبی از مخاطب گرفتم . ویژگی جالب این نمایش این است که شاعران من جمله مولوی ، حافظ و سعدی برخلاف دیگر تئاترها و حتی فیلم ها که گریم های عجیبی دارند ، در اینجا در قالب عروسک می بینیم که با آنچه از قبل در ذهنمان داریم ، متفاوت هستند .

افشارپور با بیان اینکه شناختن عروسک های شاعران در حین اجرا برای مخاطب جذاب است ، گفت : وقتی پروسه ساخت عروسک ها تمام شد و آن ها را به سالن تمرین آوردند ، ما یک به یک حدس می زدیم که هر عروسک مربوط به کدام شاعر است . به نظر من این چالش برای مردم ، هم جذاب است و هم در قالب فانتزی قصه را باورپذیرتر می کند ، چون آن ها انسانی را نمی بینند و قرار نیست که تصور کنند آن فرد حافظ است ، بلکه عروسکی را به همراه صدایی جذاب و منحصر به فرد آن شاعر می بینند . کار جالب نویسنده ” شاهکار ” در این است که شعرا را از جنس مردم کرده است . این خیلی دلنشین است ، ما چیزی فراتر و عجیب تر نمی بینیم .

نسیم افشارپور با اشاره به اینکه از هنرجویان استاد سمندریان بوده است در خصوص نقش خود گفت :  به این موضوع افتخار می کنم که هنرجوی استاد سمندریان بوده ام و اکنون که در این نمایش نقشی جدای از دیگر بازیگران دارم و یک پرسوناژ تک هستم ، ولی در پروسه تمرینات حضور داشتم و تا جایی که توانستم به گروه کمک کردم .

وی در خصوص حضور نداشتن این نمایش در هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی گفت :  ما بسیار تلاش کردیم که کار به این دوره از جشنواره عروسکی برسد ولی متاسفانه همیشه گروه های مهجوری مانند ما مورد حمایت قرار نمی گیرند . البته نمی خواهم بگویم که چرا داوران عروسکی نمایش ما را انتخاب نکردند ، آنها حق داشتند . ما در زمان بازبینی هیچ گونه عروسکی در دست نداشتیم ، شاید آنها گمان کردند که عروسک هایمان برای جشنواره آماده نمی شود و یا شاید آن تصوری که از اجرای ” شاهکار ” در ذهن ما بود ، برای داوران شکل نگرفت . برای این اجرا نیز مثل همیشه که هیچ کس حامی و پشتیبان گروه های کوچک و جوان نیست ، ما حامی نداشتیم که بتوانیم عروسک ها را آماده کنیم و به جشنواره برسانیم .

بازیگر نمایش ” شاهکار ” ضمن اظهار علاقه به حضور در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی ، گفت : وقتی بازی در این نمایش را پذیرفتم ، صحبت از اجرای عموم نبود . فکر می کردم این نمایش را برای جشنواره عروسکی قرار است اجرا کنیم و دلم می خواست حضور در جشنواره را تجربه کنم .

وی در رابطه با کارهای آتی خود گفت : پیشنهاد بازی در دو تئاتر را دارم . همچنین یک کار سینمایی به نام ” درختان زمستان ” را نیز بازی کرده ام که یکشنبه چهارم شهریور ماه در جشنواره سلامت اکران خصوصی خواهد شد .

نسیم افشارپور در پایان افزود :این نمایش متن و کارگردانی قوی دارد و بازیگران برای آن زحمت زیادی کشیده اند ولی تئاتر نیاز به حمایت دارد . علی الخصوص تئاتر های جوان با وجود مخاطبان است که جان می گیرند .

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. مجتبی محمودی گفت:

    سلام
    بلییت این نمایش رو از کجا میشه خرید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *