در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

کارگردان نمایش ” سفید ” از ژاپن : جشنواره تئاتر فجر در خاورمیانه اتفاق بزرگی است .


نمایش ” سفید ” از کشور ژاپن در بخش مسابقه بین الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در روز های سوم و چهارم در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کوکونا ( Cocoona ) ، کارگردان این نمایش داشته که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

 کارگردان-ژاپن-تئاتر-فجر-35

کوکونا ( Cocoona ) ، کارگردان نمایش ” سفید ” از کشور ژاپن در معرفی گروه خود به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : همه ی ما هم شاگردی های دوران دبیرستان بودیم که از سال ۲۰۰۲ گروهی تشکیل داده ایم و کارمان را شروع کرده ایم . بیشترین تمرکز گروه ما روی هماهنگی رقص با تکنولوژی است . از سال ۲۰۱۰ فعالیت های جهانی خود را پیش گرفته ایم تا جایی که توانسته ایم در بیشتر کشورهای خارجی اجرا داشته باشیم .

کارگردان جوان ژاپنی با اشاره به اینکه تاکنون در ۲۲ کشور دیگر نیز اجراهایی را به روی صحنه برده است درباره نحوه دعوت به جشنواره تئاتر فجر اذعان داشت : در ابتدا هیچ شناختی نسبت به این فستیوال نداشتیم . بعد از آن که از طرف آن ها برای حضور در جشنواره دعوت شدیم درباره آن تحقیق کردیم و متوجه شدیم جشنواره تئاتر فجر در خاورمیانه اتفاقی تاریخی و بزرگ است ؛ از این دعوت خوشحال شدیم و با کمال میل قبول کردیم .

وی درباره ی اولویت سرگرمی بر قصه گویی در نمایش ” سفید ” که در آن تکنیک های نور و حرکت با تکنولوژی ادغام شده است ، اظهار داشت : اجراهای ما هیج داستان خاصی ندارد . ما فقط می خواهیم به واسطه تکنولوژی که در آثارمان استفاده می کنیم ، قدرت واقعی انسان ، قدرت تفکر و قدرت فیزیکی بدن را به تماشاگر نشان دهیم و بگوییم قدرت انسان بیشتر از قدرت تکنولوژی است و می تواند بر آن قالب باشد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طراحی حرکات فرمی اجراهای خود از فرهنگ سامورائی که متعلق به کشور ژاپن است نیز الهام گرفته یا خیر ، گفت : ما برای طراحی حرکات فرمی خود در پرفورمنس مان از همه ی فرهنگ ها الهام گرفته ایم و متعلق به فرهنگ خاصی نیست . فقط در بخش های ساخت و ساز ، یعنی ترکیب تکنولوژی با انسان از فرهنگ سامورائی که در آن باید بسیار دقیق بود و شمشیر باید دقیقا به هدف بخورد الهام گرفته ایم تا بتوانیم تکنولوژی و حرکات انسان را به خوبی تطبیق دهیم .

کوکونا ( Cocoona ) درباره ارتباط بین صحنه های مختلف اجرا توضیح داد : هر یک از حرکت های این نمایش معنی خاص خود را دارد ولی صحنه های مختلف به هم ارتباطی ندارند . هر بخش از یک فرهنگ یا موضوع خاصی الهام گرفته شده است .

وی همچنین اضافه کرد : هر بار که به روی صحنه می رویم ، ترکیب حرکات را تغییر می دهیم و اگر دقت کرده باشید اجرای شب اول با شب دوم در ایران هم تفاوت هایی وجود داشت . نحوه اجرا به این بر می گردد که آن موقع بخواهیم چگونه با تماشاگر ارتباط برقرار کنیم .

او درباره مدت زمان طراحی و اجرای حرکات یک پرفورمنس افزود : برای طراحی هر پرفورمنس حدود ۲ سال زمان لازم است ولی تمرین اجراها برای هماهنگی ۳ ماه طول می کشد .

کارگردان این نمایش در پایان درباره تجربه حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت : حضور در ایران برای ما تجربه بسیار خوبی بود . درست است که ژاپنی ها و ایرانی ها از لحاظ فرهنگ و تفکر فرق های زیادی با هم دارند ولی به واسطه این اجرا توانستیم با هم همدل و هم صدا شویم و امیدوارم  در آینده هم این همدلی و هم صدایی ادامه داشته باشد و دوست های خوبی برای هم باشیم .

 

يک نظر ثبت شده است .

  1. ali javaheri گفت:

    khosh omadin be iran vali
    kheeeeeiliii kare badi booooooood kheili

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *