معرفی برترین های تئاتر کودک و نوجوان در نخستین جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان


نخستین جشن روز جهانی تئاتر با عنوان ” جشن روز جهاین تئاتر کودک و نوجوان” ۸ فروردین سال ۹۵ در تالار هنر برگزار می شود که حمید جبلی هنرمند شناخته شده تئاتر ، تلویزیون و سینما  دبیری آن را بر عهده دارد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، شورای سیاست‌گذاری این برنامه متشکل از رحمت امینی مدیر موسسه هنرهای نمایشی “تماشاگان” ، حمید جبلی ، هنگامه مفید ، مریم کاظمی ، منوچهر اکبرلو، مهدی قلعه ، رضا بیات و حامد زحمتکش به تشریح برنامه‌های این روز پرداختند.

رحمت امینی در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از اینکه در تعطیلات نوروز تئاتر تعطیل نمی‌شود،اضافه کرد: در چند سال گذشته گاه دیده‌ایم، نمایش‌هایی در تعطیلات نوروز روی صحنه رفته‌اند و اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: اگر می‌خواهیم تئاتر در جامعه نهادینه شود باید از تئاتر کودک و نوجوان شروع کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه در سال‌های آینده در شهرهای دیگر هم برگزار بشود.

امینی با اشاره به برنامه های جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان گفت: ۲۴ تن از فعالان شناخته شده تئاتر کودک و نوجوان ، نمایش های برتر سال ۹۴ را انتخاب و برگزیدگان خود را در هشت رشته تخصصی تئاتر معرفی کرده اند که روز جشن اعلام می شود. این نمایش ها از اجراهای سال دو سالن حرفه ای تئاتر کودک و نوجوان یعنی تالار هنر و مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری شده اند.

وی اجرای افتتاحیه نمایش “شاهزاده خانم بدترکیب” به کارگردانی مریم کاظمی را از جمله برنامه های این روز اعلام کرد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: اگر برنامه روز جهانی تئاتر کودک سالانه شود، هر سال یکی از هنرمندان شاخص این رشته پیامی را خواهد نوشت و خودش خواهد خواند، بر همین اساس امسال خانم هنگامه مفید پیام روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان را نوشته اند.

حامد زحمت‌کش دیگر هنرمند حوزه تئاتر کودک و نوجوان که کارگردانی این جشن را بر عهده دارد نیز گفت: معمولا برای چنین مراسمی باید بودجه‌ای تعریف شود اما ما از آغاز داوطلبانه کار کردیم که کار سختی بود اما خوشبختانه حضور آقای جبلی به عنوان دبیر این جشن بسیار تاثیرگذار بود و هنرمندان زیادی با ما همراه شدند.

وی درباره برنامه‌های این جشن توضیح داد: قرار است امیر حسین انصافی و امین عبدالهی چندین قطعه موسیقی اجرا کنند و در کنار این برنامه ۳ پیام داریم که یکی از آن‌ها را هنگامه مفید نوشته، دیگری نوشته رحمت امینی است و پیام سوم هم یادداشتی از حمید جبلی است.

زحمت کش از تقدیر از دو هنرمند تاثیرگذار در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این جشن خبر داد.

حمید جبلی دبیر جشن روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان درباره برپایی این مراسم در شهرهای دیگر گفت: برای اولین بار است که این جشن برگزار می‌شود، به همین دلیل نمی‌توانیم شهرهای دیگر را پوشش بدهیم اما اگر این جریان ادامه پیدا کند از سال آینده می‌توانیم جشن را در شهرهای دیگر هم برگزار کنیم تا روز جهانی تئاتر هم مانند خود عید نوروز نهادینه شود و در تمام شهرها برنامه داشته باشیم.

این هنرمند تئاتر ، سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: ما نهاد دولتی نیستیم که صاحب بودجه، امکانات و کارمند باشیم بلکه اشخاصی هستیم که دور هم جمع شده‌ایم و امیدواریم هم این روز، به خوبی برگزار شود و هم این روز نهادینه شود.

او همچنین پیشنهاد کرد که در تئاتر کودک و نوجوان هم اثر برگزیده تماشاگران اعلام شود، همچنان که در جشنواره فیلم فجر نیز فیلم منتخب تماشاگران معرفی می‌شود.

جبلی درباره برنامه‌های ویژه این جشن برای مخاطبان کودک و نوجوان توضیح داد: این برنامه درباره کودکان است نه برای آن‌ها. همچنان که وقتی جلسات پزشکی اطفال برگزار می‌شود، متخصصان این رشته حضور دارند نه نوزادان و کودکان بنابراین ما هم با گروه‌های نمایشی صحبت داریم و شاید بعضی صحبت‌ها اصلا مناسب بچه‌ها نباشد.

در بخش دیگری از این جلسه منوچهر اکبرلو عضو بنیاد تئاتر کودک توضیحاتی درباره شیوه رای گیری برای انتخاب آثار برتر ارائه و تاکید کرد: قرار نیست این مراسم جای جشنواره کودک و نوجوان همدان را بگیرد، چون آن جشنواره را دولت برگزار می‌کند اما این مراسم را موسسه خصوصی «تماشاگان» برپا می‌کند.

اکبرلو همچنین خاطرنشان کرد: این مراسم موازی کاری نیست ضمن اینکه فروش بلیت دارد چون معتقدیم همیشه برنامه‌ها با تشریفات دولتی برگزار شده و همواره به فکر پرکردن سالن بوده‌ایم اما فکر می کنیم باید برنامه هایی داشته باشیم که ارزش خریدن بلیت داشته باشند. ضمن اینکه از امروز نباید انتظار داشته باشیم چنین جشنی در شهرستان‌ها هم برگزار شود.

این جشن توسط موسسه هنرهای نمایشی تماشاگان که از جمله موسسات هنری تک منظوره به مدیریت رحمت امینی برگزار می‌شود و در کنار این موسسه خانه هنرمندان ایران، شرکت پایانه‌های نفتی کشور، بنیاد نمایش کودک، معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران، اداره کل هنرهای نمایشی، مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی شهرداری نیز از برگزاری آن حمایت می‌کنند.

جوایز ۸ هنرمند برگزیده از سوی خانه هنرمندان ایران اهدا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *