در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مهدی فرشیدی سپهر : گاهی دست از تئاتر بازی کردن برمی داریم و به مردم اعلام بیدار باش می دهیم


مهدی فرشیدی سپهر کارگردان حوزه تئاتر کودک و نوجوان در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش “پدران” در بخش میهمان حضور دارد . این نمایش پیش از جشنواره در تالار هنر اجرای عموم خود را پشت سر گذاست و در چهارمین و پنجمین روز این جشنواره در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت . به بهانه اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر ، خبرنگار تئاتر فستیوال ، گفت و گویی با مهدی فرشیدی سپهر داشته است که می توانید در ادامه بخوانید :

ایده “پدران” از کجا و از چه زمانی شکل گرفت ؟ ریشه این نمایش دغدغه مند کجا است ؟

ما برای دیده شدن استعدادمان هنر نمی سازیم .ما در پی فایده مندی در فرم و محتوا برای لایه های گوناگون اجتماعی هستیم . ایده این نمایش از این جامعه و از خانه ها ، میادین ، مدارس و خیابان های تهران ، مشهد ، یزد ، اصفهان ، بندرعباس و تبریز گَرته برداری شده است .

از ابتدای نوشتن و یا قبل از آن در هنگام شکل گیری ایده نمایشنامه ، شکل و فرم اجرای برشتی مدنظرتان بود و یا این شیوه ای بود که به مرور به آن رسیدید ؟ علت این انتخاب چیست ؟

تلاش ما این است که تماشاگر را از خواب عادتی نمایش دیدن بیدار کنیم ، عادت به کشف معماهای کوچک . عادت به دیدن هنرپیشه معروف به جای خودِ داستان و نمایش . عادت موضعی و موقتی درگیر بودن با درونِ یک اثر نمایشی . به همین سبب گاهی دست از تئاتر بازی کردن بر می داریم و به مردم اعلام بیدار باش می دهیم . این کار به زاویه دید و عملکرد آقای برشت نزدیک و هم هدف با اوست . در نتیجه ، با نیت قبلی و به مرور در طول تولید ، در نمایش ما به وجود آمد .

اینکه در بخش مسابقه جشنواره حضور ندارید ، خواسته خودتان بود یا برای این بخش انتخاب نشدید ؟ اساسا برای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر امیدی برای دیده شدن و یا جایزه گرفتن وجود دارد ؟ جدی گرفته می شود ؟

ما مایل بودیم برای ایجاد توجه ، نسبت به تولید آثار خِرَدوَرز و درون نگر ، برای کودکان و نوجوانان این نمایش با سایر گونه های نمایشی رقابت کند و ارزیابی شود . اما این امکان برای ما فراهم نشد.

از مدیریت و کارگردانی این گروه بزرگ و تجربه هایتان و اگر دوست دارید خاطراتتان بگویید و همچنین از بازخوردهایی که از مردم در طول اجرا گرفته اید ؟

تمام بازیگران و عوامل این گروه با غیرت و میل شخصی به این تولید آمده اند. بنابراین بدون زحمت ، سختی و دستورات مختلف دادن به آن ها ، خودشان کار مورد نظر را به نیکی انجام می دادند .

قصد ما جدی و بدون سهل انگاری انجام دادن اجرایی برای کودکان و نوجوانان بود و این نیاز به همت و حضور جمعی داشت ، که حاصل شد. هنوز در زمینه ی اقتصادی به تمام بچه های گروه مقروض هستم .

در پایان اگر حرفی دارید ، بفرمایید .

ما به اجرای عمومی با حمایت منصفانه نیاز داریم. از فعالان و سرگرمان تئاتر می خواهیم که به تماشای این گونه از آثار کودک و نوجوان بیایند و به تولید آن کمک کنند ، تا منقرض نشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *