ناهید مسلمی : مهمترین دغدغه من در تئاتر گفتن حقیقت است


اشاره : یادداشت زیر نوشته ی ناهید مسلمی ، بازیگر تئاتر است که در ویژه نامه ی تئاتر فستیوال با نام بهار فستیوال به مناسبت فرا رسیدن بهار ۱۳۹۴ منتشر شده است .

ناهید مسلمی

و نوشته ام را با این جمله ” دیویدممت ” شروع می کنم :

” آدم ها گرچه ممکن است خود این را ندانند ،  اما به این دلیل به تئاتر می آیند تا حقیقت را بشنوند و آن را با یکدیگر گرامی بدارند .

با این که گاهی مایوس می شوند ، اما این شوق چنان ذاتی و ابتدایی است که آن ها همچنان به تئاتر می آیند . وظیفه ما گفتن حقیقت است و این رسالت بزرگی است . “

اعتقادم این است که هنرمندِ متعهد نه به خودش و نه به مردم ، نباید دروغ بگوید . هنرمند باید صادق باشد .

مخاطب تئاتر اگر صداقت را در صحنه از منِ بازیگر ببینید ، مرا می شناسد ، باورم می کند و با آن رابطه برقرار می کند و حرفم را می فهمد . اگر جز این باشد باورش نمی کند .  آن موقع است که کارمان رگه های نیرومندی از دروغ خواهد داشت و تنها چیزی که هنر بخصوص تئاتر برنمی تابد دروغ است ، دروغ روی صحنه به وضوح خودش را نشان می دهد .

اگر من بازیگر در صحنه ، لحظه ای ، حتی لحظه ای باور خودم را از دست بدهم و به حرف ها و اعمالی که می زنم و انجام می دهم ، ایمان نداشته باشم ، تماشاگر بلافاصله متوجه خواهد شد و فکر می کنید که همه چیز روی صحنه دروغین و قلابی است و باورش را از دست می دهد .

همه تلاش من این سال ها ( ۳۰ سال)  گفتن حقیقت روی صحنه به مردم بوده و بس .  ( البته اگر موفق بوده باشم )

وظیفه هنرمند تئاتر گفتن حقیقت به مردم است . سعی کرده ام نمایش هایی را قبول کنم و بازی کنم که مشکلات جامعه و مردم را مطرح می کند . به نوعی حقیقت جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ! یکی از بزرگترین اهداف تئاتر آگاهی دادن به مردم است .

” گلهای شمعدانی به کارگردانی آقای یعقوبی سال ۸۰ در چهارسو اجرا شد . در این نمایش پدر خانواده به خاطر آسایش خانواده اش خودکشی می کند تا بیمه عمرش موجب رفاه خانواده گردد .

” کوکوی کبوتران حرم ” به کارگردانی آقای علیرضا نادری . در این نمایش دوازده خانم از یک خانواده به سفر مشهد می روند و در این سفر چند روزه همه مشکلات خانواده تک تک این دوازده زن بروز داده می شود . مشکلاتی که همان مشکلات زن های جامعه ایران است .

” ورود آقایان ممنوع ” نوشته آرش عباسی به کارگردانی خانم فیض مرندی که در این نمایش مادر خانواده ای بودم که شوهر در زندان بود و سال ها به تنهایی سرپرستی خانواده را به سختی به دوش می کشید .

یکی دیگر از حقایق تلخ روزگار سخت و پر مشقت خانم های بی سرپرست در این جامعه .

و این روزها نمایش ” پاییز ” به کارگردانی آقای نادر برهانی مرند که از جنگ و حواشی جنگ و تاثیراتی که جنگ بر خانواده تحمیل می کند .

و نمایش های دیگر …

نمایش ” پاییز ” این روزها در سالن ناظر زاده کرمانی ایرانشهر ساعت ۷:۳۰ اجرا می شود و روزهای چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه سالن های ۷:۳۰ و ۹:۳۰.

و نمایش نامه خوانی ” خانه برنارد آلبا ” از ” لورکا ” که روز ۲۳ اسفند ۹۳ در ” سالن باران ” اجرا خواهد شد ، این نمایش را هم به این علت پذیرفتم بازی کنم ، چون فرهنگ جامعه اسپانیا شدیداً به فرهنگ جامعه ایران شباهت نزدیکی دارد .

” تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل “

برای دریافت ویژه نامه بهار فستیوال اینجا را کلیک کنید .  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *