در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

ندا شاهرخی : باید کم کم بخش خصوصی زمام امور جشنواره فجر را در دست بگیرد .


 نمایش ” بلند بگو آخ ” نوشته سپیده عیدی و کارگردانی ندا شاهرخی در بخش ” به علاوه فجر ” سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه فانوس اجرا شد . به بهانه حضور این نمایش در جشنواره خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با ندا شاهرخی انجام داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

تئاتر فستیوال

ندا شاهرخی کارگردان نمایش ” بلند بگو آخ ” در معرفی این نمایش گفت : ” بلند بگو آخ ” نمایشی در حوزه کودک و نوجوان است . من حدود ۱۰ سال است که در حوزه کودک و نوجوان تدریس می کنم و نمایش های بسیاری را کارگردانی کرده ام ، ولی این اولین نمایشی است که به همراه کودکان اجرای عموم آن را کارگردانی کرده ام ، پیش از در حوزه نمایش بزرگسال و پرفورمنس فعالیت می کردم .”

وی درباره روند شکل گیری این نمایش گفت : “ ما این نمایش را در حدود شش ماه پیش در خانه هنر خرد ” بلند بگو آخ ” تولید کردیم ، همچنین تیمی داشتیم که دو سال پیش به آلمان رفته بود و در آنجا اجرا کرده بودند و با اجرا آشنا بودند . سرپرستی این تیم را من بر عهده گرفتم و در این دوره به آن ها آموزش دادم و نمایش ” بلند بگو آخ ” را آماده کردیم .”

شاهرخی ویژگی نمایش ” بلند بگو آخ ” را بازیگرانی با سنین مختلف دانست و گفت : ” بازیگرانی از سنین ۱۰ ساله تا ۵۰ ساله در این نمایش حضور دارند  و همگی در کنار یکدیگر بازی می کند . “

وی درباره سختی های این اجرا گفت : ” بخش زیاد آن شیرینی کار است ولی بخش دیگر خیلی سخت است چون به هر حال کارگردانی کودکان شبیه کارگردانی بزرگسالان نیست ، گاهی اوقات آسانتر و گاهی خیلی سخت تر است . به عنوان مثال بچه ها خیلی سخت می توانند جای گیری شان را روی صحنه انجام دهند ، یعنی خودشان را نمی توانند در صحنه ببینند و این کار را برای من به عنوان کارگردان سخت می‌کند . چون تمام مدت باید برای جای گیری درست بر روی صحنه به آن ها تذکر داده شود . خیلی از کارگردان ها برای رفع این مشکل ، بر روی صحنه چسب می‌زنند ولی من این کار را نمی کنم بلکه سعی می کنم بچه ها در تمرینات به این نقطه برسند . ولی در کل با بچه ها راحت تر هستم  و کمتر اذیتم می کنند .”

شاهرخی در خصوص اضافه شدن بخش ” به علاوه تئاتر فجر ” به جشنواره و استقبال مخاطبین از این بخش گفت : ” من مدیر هنری فانوس هستم . امسال مرکز هنرهای نمایشی ، ۱۰ سالن را برای بخش ” به علاوه فجر ” انتخاب کرد که خوشبختانه فانوس هم جزو آنها بود ، به نظرم این اتفاق خیلی خوبی است .  باید کم‌کم بخش خصوصی زمام امور را در دست بگیرد و مرکز هنرهای نمایشی به سالن ها کمک کند تا آن ها جشنواره را برگزار کنند . این خیلی اتفاق دلنشین تری است چون می توان گفت که کل سالن انگیزه دارند و می‌توانند آن را گسترش دهند و همچنین نوآوری داشته باشند .”

وی افزود : “ما می‌گوییم بخش خصوصی همه دارای اهدافی هستند و به آن سمت می‌روند ولی بخش عمومی معمولاً کارمندوار کار می کنند و تئاتر کار روتین آن ها است . دنیا نیز به این سمت می‌رود و به نظرم بد نیست که ما هم با کمک‌های درست به این سمت برویم ، یعنی باید کمک هایی که به سالن ها می شود و هزینه هایی که سالن ها دارند ، درست باشد و بتوانند از نظر مالی سالن‌ها را حمایت کنند . ما تا این لحظه استقبال خوبی داشتیم و شبی نبوده است که سالن گنجایش داشته باشد و فرد دیگری وارد سالن شود . تا این لحظه نیز استقبال از تماشاخانه فانوس بسیار خوب بوده و ما خوشحال هستیم  .”

ندا شاهرخی در پایان در رابطه حوزه کودک و نوجوان گفت : ” ما الان آموزشگاه های زیادی می بینیم ولی متاسفانه خیلی از آنها غیر استاندارد هستند و بچه ها را با شکل دیگری از بازیگری آشنا می کنند ، من به جوانانی درس می‌دهم که قبلاً به کلاس های نوجوانان رفته اند و چیزهایی در آنجا به آنها گفته شده که کاملاً اشتباه بوده است . بعضی‌ها فکر می‌کنند چون کار کودک و نوجوان است لازم به آموزش آنچنانی ندارد و لازم به اجرای آن نیست و خیلی سطحی می گیرند در حالی که این سن کودک و نوجوان بسیار مهم است و باید حوزه تئاتر ما روی این بخش سرمایه‌گذاری کند .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *