دکتر محمدرضا خاکی در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

بخش موزیکال در تئاتر ما کمرنگ شده است .


نمایش “دیوان تئاترال” به نویسندگی محمود استاد محمد و کارگردانی روزبه حسینی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه است . این نمایش در یکی از اجراهای خود میزبان دکتر محمدرضا خاکی ، مترجم ، مدرس و کارگردان تئاتر بوده است . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال نظر وی را در رابطه با این نمایش جویا شد که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b6%d8%a7-%d8%ae%d8%a7%da%a9%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%88%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%a6%d8%a7%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%84

دکتر محمدرضا خاکی پس از اجرای “دیوان تئاترال” ضمن خسته نباشید به گروه نمایش گفت : “ من به عنوان یک تماشاچی بسیار از دیدن این نمایش لذت بردم . یک اجرای باوقار و سنگین که با ریتمی مناسب به آرامی تماشاچی را وارد قصه می کند . این نمایش ترکیبی از اجرای سنتی ، موسیقی مناطق با موسیقی مدرن است . به نظر من کلمه با وقار به این پی اس (P.S) و اجرا می آید . در کار شاهد صداهای بسیار خوبی بودیم . یک ترکیب ووکال (vocal)و صداهای خوب که با توجه به امکاناتی که کم کم در تئاتر ما وارد شده ، خوب است . من نمی دانستم که هنرمندانی داریم که به راحتی می توانند روی صحنه حرکت کنند ، ساز بزنند و هم زمان با آن بخوانند . به نظرم خیلی اجرای خوبی بود . به همه خسته نباشید می گویم .”
وی با اشاره به طراحی میزانسن ساده این نمایش افزود : “خوبی میزانسن این نمایش در این بود که گروه می توانست امکانات زیادی را برای این نمایش ایجاد کند ، ولی یک سادگی در کار وجود دارد که باعث شده بازیگر به راحتی سازش را در دست بگیرد و گوشه ای بنشیند ، و ما هم به عنوان تماشاچی قبول کردیم تمام آن فضاهایی که شاید می توانست وجود داشته باشد را باید به تخیل خود واگذار کنیم . این اتفاق یک حسن است . چرا که خیلی از اوقات باید به گونه ای تخیل تماشاگر را هم به کار بیاوریم . همه ی ما با این کلمات و شعر ها خاطره داریم . در ذهنمان نقش بسته و یا در قصه های کودکی آن را شنیده ایم و با آن زندگی کردیم. در کنار هم قرار گرفتن این کلمات و اشعار بسیار خوب و دلنشین بود .”
این کارگردان تئاتر با بیان این که نمایش “دیوان تئاترال” گروهی هماهنگ و منسجم در اجرای موزیکال دارد ، توضیح داد : ” من از هماهنگ بودن این گروه جوان تعجب کردم ، حتی از یکی از نوازندگان این گروه پرسیدم که آیا پیش از این نمایش نیز باز هم با هم کار کرده بودید ؟ گفت : خیر ، یک ماه است که با هم آشنا شده ایم . ولی این گروه در این اجرا بسیار خوب با هم هماهنگ شده بودند . شاید بتوان گفت که در تئاتر ما ، بخش موزیکال و یا توام با موسیقی سالهاست که کمرنگ شده است . به همین خاطر فکر می کنم اگر به این ژانر از تئاتر توجه شود و در این زمینه کار شود ، نتیجه آن بسیار اتفاق خوب و تاثیرگذاری خواهد بود  .”

این مترجم و استاد دانشگاه افزود : “مخاطب از چنین اجراهایی استقبال می کند و باید کم کم این اتفاق در تئاتر ما بیفتد . موسیقی همیشه یک امکان خوب در تئاتر است یعنی جنبه ای را با خود می آورد که به آن شکل می دهد . من فکر می کنم این آغاز خوبی است.”

وی در پایان با اشاره به انتخاب نمایشنامه ای از محمود استاد محمد گفت : ” امیدوارم گروه نمایش “دیوان تئاترال” موفق باشند و باز هم در این حوزه کار کنند . همچنین این نمایش بزرگداشتی بود برای نویسنده فقید که این هم در نوع خود کار مثبتی است .”

۲ نظر ثبت شده است .

  1. Kamran t گفت:

    Dr khaki aziz khodaro shokr mikonam ke nazare mosbate shoma mohre taeeidi bood bar namayeshe divan taatral ke ejrash mano be vajd avord va moteasefane az anjaei ke nazir chenin asari ra kam dar taatr mibinim modam ba khod va dostani ke kar ra didand dar keshakesh boodim ke aya
    talfigh in mosighi doroat boode ya kheir
    Ta emrooz ke nazare shomara khandam va be yaghin residam
    Mamnoon

    • پولاد گفت:

      سلام
      واقعا وجود چنین کسانی توی تئاتر ما واجبه و متاسفانه چقدر کم هستند .
      ما برای نقد اجراهایمان نیار به چنین منبع و مرجع هایی داریم که یا از کار انتقادشان را بشنویم و یا تاییدشان را .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *