۹۱۹۱۳ ، تجربه ای بی ارزش و خودخواهانه


یادداشتی بر نمایش ۹۱۹۱۳ به کارگردانی آیدین الفت

تئاتر فستیوال

من یکی از طرفداران و شنوندگان رادیو نمایش هستم و برنامه های این رادیو را با همه ی کم و کاست ها و حسن ها و معایب دنبال می کنم . رادیو را روشن می کنم ، موج ۱۰۷/۵ را پیدا می کنم و نمایشی را گوش می دهم .

اما هیچ وقت فکر نمی کردم ، در یک سالن بزرگ تئاتر ، با بهای گزاف هر بلیت ۲۰۰۰۰ تومان ، به تماشا نه ، بلکه بنشینم به گوش دادن یک نمایش ، آن هم نمایشی بد ، حتی از بد هم بدتر .

نمایش ” ۹۱۹۱۳ ” هیچ چیز برای عرضه به مخاطب ندارد . مخاطب تشنه ای که بعد از خواندن لیست بلند و بالای صداپیشگان مشهور نمایش ، در عمل فقط با صدای ضبط شده ی آنها مواجه می شود و اوضاع وقتی بدتر می شود که بخش اعظم این نمایش را همین صداهای ضبط شده تشکیل می دهند ، یعنی نمایشی در کار نیست ، فقط صداست و صدا ، آن هم صدایی که واضح نیست ، قصه ای نمی گویید و فقط رعب آور است .

در میان این صدا ها ، مثلاً بازیگری هم حضور دارد ، که بیشتر شبیه نظافت چی سالن نمایش است که گویا در حین ورود تماشاچیان در سالن جا مانده و متوجه آنها نشده و حین پخش نمایش سالن را تی می کشد و گاهی هم گویی از ترس صداهایی که در سالن پخش می شود ، صدایی در می آورد که آن هم با آن لکنت بی معنایش اصلاً به گوش نمی رسد که چه می گوید .

تنها دریافت قطعی ما از این نمایش این است که تک پرسوناژ آن یک زندانی است با شماره ۹۱۹۱۳  و همین و همین . چرا که تنها بازیگر این نمایش بی هیچ اکت معنا داری روی صحنه می آید و جز تعدادی ادا و اطوار کاری نمی کند که در ارایه ی همین ادا و اطوارها نیز موفق نیست و دست و پایش در هم گره می خورد و مثلاً چراغ های روی سطل را اشتباه روشن می کند و سطل را پایین می اندازد و یکی از عوامل پشت صحنه باید سطل را به روی سن بازگرداند . ما و البته کارگردان این اثر نباید فراموش کنیم که تئاتر مجموعه ای است از حرکات بدن ، کلام و صوت ( موسیقی و … ) ، حال حذف هرکدام از این المان ها می تواند تئاتر را از ماهیت خود دور کند ، چه برسد که در نمایشی تقریباً همه ی آنها ، جز صوت حذف شود . و این اتفاقی است که در “۹۱۹۱۳” رخ می دهد .

حال به این تصویر بی معنا و کسل کننده و آن صداهای در هم و نا مفهوم و بی هدف ، اضافه کنید رفت و آمد عوامل کار را در پشت صحنه ای که در مقابل چشم تماشاچی است و در این بین حتی کارگردان هم در حرکتی عجیب ، با چراغ قوه ی موبایلش در پشت صندلی های تماشاچیان راه را پیدا می کند که بیاید و روی صحنه چند دقیقه ای پیانو بنوازد ! که اینجا دیگر نقطه ی اوج نمایش بود که همه را به خنده های زیر لب واداشت !

۹۱۹۱۳ هیچ نیست ! حتی یک نمایش رادیویی هم نیست ، حتی تجربه ای خلاقانه هم نیست و یک کم فروشی اساسی است به مخاطبی که بی شک به زحمت تئاتر را در سبد فرهنگی اش قرار داده است و تنها مخاطب را به تئاتر بد بین می کند . ۹۱۹۱۳ نه تنها کم فروشی است به مخاطب ، که کم فروشی است به تئاتر و کاش حداقل چنین نمایش هایی در سالن های اصلی شهر اجرا نشوند ، چرا که مخاطب نباید برای دیدن تجربه های عجیب و غریب هنرمندان هزینه بپردازد و وقت بگذارد ، تجربه هایی بی ارزش و خودخواهانه .

المیرا نداف – نویسنده مهمان

۲۱ نظر ثبت شده است .

  1. ابک گفت:

    من دیشب این اجرا رو دیدم اون مشکلاتی ک در مورد کیفیت اجرا بود حل شده اما دیالوگ ها همون هست
    ولی من پیشنهادم ب دوستانی ک احساس متضرر شدن اینکه همیشه با یه پیش مظالعه برای دیدن تئاتر برن
    و این نکته رو هم در نظر داشته باشن ک هیچوقت تئاتر یا فسلمس رو به خاطر بازیگر هایی ک توش هستن نرن ببینن و برای خود تئاتر برن
    چون اگه با یه پیش مطالعه برای تئاتر میرفتن مطمنا منتظر دیدن بازیگر ها نبودن و اگه یه ربع زود تر میرفتن و به جای دیدن اطرافیان و صحبت کردن در مورد لباس ها و طرز ارایش اطرافیان اون بروشور و کاتالوگی ک کانتر فروش بلیط در اختیارتون قرار میداد میخوندین شاید اینقدر دل زده نمیشدید
    البته به طور کلی بسیار زیاد هستند دوستانی ک فقط برای به خاطر ظاهر سازی برای دیدن تئاتر میرن وبیشتر از اینکه دنبال دیدن هنر باشند دنبال دیدن هنرمند هستن ک پیشنهاد من بهشون رفتن ب کافه ها هست نه تئاتر چون راحت تر هستن و باید ها و نباید های تئاتر رو هم نداره

  2. نوید نوری گفت:

    چی شده ؟! چی شده !؟
    (با صدای فامیل دور)
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    ما که هرچی دیدیم و گشتیم از این نمایش چیزی پیدا نکردیم ! ماله پارساله ! ؟

  3. کامیار ش گفت:

    اجرای مجددش فکر کم از دیروز شروع شده؟ آره؟
    بریم ببینیم چیه این همه حرفه راجبش!؟ :دی

    بعدا میام نظرمو می ذارم.

  4. شمس گفت:

    این همه بدبینی و تندی رو نمیفهمم توی نوشته و توی نظرایی که خوندم. به هر حال ما تئاتر تکنیکال تو ایران نداریم و این معدود نمایش ها رو هم اگر بخوایم اینجوری بهش نگاه کنیم که راهی برای تجربه کردن افراد نمیمونه!

  5. کیمیا کازرونی گفت:

    واااااااااااای از همون اول اجرا سر درد شدم تا آخر! فقط به خاطر احترامی که واسه تئاتر قائلم از سالن نرفتم بیرون!

    نه بازی داشت، نه نمایشنامه ای و نه کارگردانی!

  6. شه لا گفت:

    واقعا رفتن به این کارا هدر دادن پوله
    مردم پول میدن که سرگرم بشن نه مسخره .

  7. ف . ق گفت:

    نقد هم جنبه میخواد … تو ایران فقط باید تعریف کرد از همه چی و همه کس

  8. سروناز فيني گفت:

    سلام
    من دیشب نمایش رو دیدم در پاسخ به خانوم نداف چند سوال جالب برایم پیش آمده:
    ١. اگر اهل هنر هستید فارغ از خوبى یا بدى آن قیمت گذاشتن روى هر کار هنرى صحیح نیست. منظورتان از هزینه گزاف در مقابل سینما که ۶۵٠٠ تومان می دهیم و چیز زنده اى وجود ندارد و هر شب همان تنها با فشار یک کلید پخش. می شود چیست؟
    ٢. مگر نه این است که نوشته شده صدا پیشه گان، چرا توقعی به جز شنیدن صدا داشتید در جایگاهی که اسم این نمایش با توجه به آنچه در سایت ایران کنسرت نوشته شده “صدا نمایش” است نه صرفا نمایش؟
    ٣. من هم دیشب اشکالاتی دیدم که حتی در پخش زنده برنامه های تلویزیونی وجود دارد با حضور بهترین مجریان و گویندگان و آن هم در تمام دنیا. ولی من توجه ام به تاتر بود ولی به نظر می آید که شما همه حواستان به اطراف بوده. آیا شما خصومت شخصى با عوامل یا یکی از عوامل دارید؟
    ۴. من هم قسمت چند صدا شدن و مبهم شدن را دوست نداشتم ولی أیا این دلیل بر زیر سوال بردن کل کار و به تمسخر گرفتن کل کار می شود؟ اللحصوص که به نظر می آید کارگردان با تهیه یک بروشور سعی در رفع این ابهام داشته که البته به نظر من هم این کار اشتباه بود و باید این نوشته های خوب قابل شنیدن می شد.
    من بر خلاف شما این صدا نمایش را با وجود تمام دلهره اى که برایم ایجاد کرد را به دوستانم پیشنهاد کردم چون در این ١۵ سالی که هر ماه دست کم یک نمایش را می بینم کاری متفاوت و جالب بود.

  9. ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ حسینی گفت:

    ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻧﻤﺎﯾﺶ ” ۹۱۹۱۳ ” ﺑﺎ ﺩﯾﺪﯼ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻧﻘﺪ ﻣﻬﻤﺎن (ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺧﺎﻧﻢ ﻧﺪﺍﻑ ) ﺑﺮﭼﺴﺐ “ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ” ﺭﻭﯼ ﺍﺛﺮﯼ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ .
    ﺑﻪ ﻫﺮ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﻧﻤﺎﯾﺶ ۹۱۹۱۳ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻣﺜﺒﺖ ﻭ ﻣﻨﻔﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺯﯾﺮﺍ ﺫﺍﺕ ﻫﻨﺮ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺭﻭﺣﯿﺎﺕ ﻭ ﺳﻼﯾﻖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺩﺍﺭﺩ .

    ﺑﺎﺗﺸﮑﺮ
    ﻣﻮﻓﻖ ﻭ ﭘﯿﺮﻭﺯ ﺑﺎﺷﯿﺪ .

  10. ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ حسینی گفت:

    به دعوت از گروه اجرایی نمایش ” ۹۱۹۱۳ ” تمامی دوستانی که دو اجرای ابتدایی این نمایش را در روزهای سه شنبه ۱۱ و چهارشنبه ۱۲ شهریور به تماشا نشستند و بدلیل مشکلات عمده صدا و نور نتوانستند شاهد اجرایی کامل باشند میتوانند با تماس با شماره هماهنگی و رزرو برای تماشای دوباره اجرا مهمان گروه اجرایی باشند .

    تلفن هماهنگی و رزرو: ۰۹۱۲۳۳۹۶۷۶۲

    با تشکر
    روابط عمومی نمایش ” ۹۱۹۱۳″

  11. ُ3da گفت:

    تنها صداست که می ماند

  12. شریعت گفت:

    الحق که خانم ، حرف دل ما رو زدی ! ما به عشق بازیگرایی که داشت رفتیم کار رو ببینیم ۱۰۰ هزار تومن هم پول دادیم اراجیف شنیدیم و برگشتیم .
    آخه اگه ما ۵ نفر تو ماشینمون نشسته بودیم و نوار قصه دهه ۶۰ رو گوش میدادیم بیشتر انرژی می گرفتیم …

  13. گرزین گفت:

    منتقد شما چیزی از تئاتر نمیفهمه !!!

  14. م گفت:

    کجا دیدین تاحالا براتون تو تئاتر رادیو پخش کنن …..
    بعدهم۲۰۰۰۰تومن بگیرن !
    حق با منتقده … مرسی خانم نداف واسه زدن حرف دل ما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *