ادیسه و بشکه های سفید


یادداشتی بر نمایش “ادیسه” به کارگردانی الکسی للیاوسکی

به بهانه ی اجرا در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک

ادیسه-نیک بین

نمایش ادیسه براساس اسطوره ادیسه و به کارگردانی الکسی للیاوسکی از کشور روسیه در پنجمین روز از شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک  در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

للیاوسکی در مقام کارگردان با هوشمندی تمام و با طراحی صحنه ای ساده و عاری از هر گونه زرق و برق ( تنها با استفاده از چهار بشکه سفید فلزی ) در ترسیم دنیای اسطوره ای ادیسه کوشیده و بسیار موفق عمل کرده است. علاوه بر این  الکسی للیاوسکی با دراماتورژی منحصر به فردی  که در داستان اسطوره­ ای ادیسه انجام داده، نه تنها این اسطوره را چند برابر جذاب و گیرا کرده ؛ بلکه رگه هایی از طنز والا را در نمایشش جای داده که گه گاه لبخندی بر روی لبان مخاطب می نشاند. این مهم ممکن نیست مگر با توانایی بالای بازیگران این نمایش، میخائیل شلومنتسو و الکس شیشیگین هر دو  هم به عنوان عروسک گردان و هم در جایگاه بازیگر- راوی به خوبی می درخشند و مخاطب را به سمت و سوی تصویر پردازی ذهنی  از اسطوره حاضر سوق می دهند.

شلومنتسو و شیشیگین  چه هنگامی که در جایگاه راوی قرار دارند و برای پیشبرد متن از  حرکات فرم، بدن و سر و صدای بشکه ها برای تصویر سازی استفاده می کنند زیبا می درخشند و چه در هنگامی که در جایگاه عروسک گردان و صداپیشه با استفاده از عروسک های کوچک مفصلی و یا صورتک نقش ها را ایفا می کنند. این دو بازیگر با تغییر صدای خود متناسب با هر کاراکتر و هم چنین تمهیدات ویژه ای که در ایجاد فضای اسطوره ای در نظر گرفته اند مخاطب خود را هر چه بهتر و بیشتر  با اثر همراه می کنند و قادرند تا انتهای نمایش تماشاگرانشان را درگیر و همراه سازند.

البته استفاده هوشمندانه از موسیقی و نور در این امر کمک به سزایی کرده است. موسیقی های ساده و بی کلام در نمایش ادیسه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به زیبایی متناسب با هر میزانسن در نظر گرفته شده است. هم چنین نورپردازی های بی نقص و حساب شده که به اقتضای هر میزانسن در نظر گرفته شده علاوه بر کمک به فضای کلی نمایش در پیش برد روایت کمک شایانی کرده است.

الکسی للیاوسکی با انتخاب متنی دشوار در قالب نمایش عروسکی قدرت و توانایی خود در مقام  کارگردانی موفق به زیبایی به مخاطب ثابت می کند و نشان می دهد خلاقیت هیچ محدوده ای نمی شناسد.

مروارید نیک­ بین – تئاتر فستیوال

۱۰ نظر ثبت شده است .

  1. سارا تیموری گفت:

    جزو نمایش های خلاقانه جشنواره بود . ممنون از ستاد برگزاری و البته مرضیه برومند محترم و عزیز.

  2. حیاتی گفت:

    خیلی عروسک های جالبی داشتند با اینکه روند قصه گویی شون کند و خسته کننده بود

  3. عروسک ناراحت گفت:

    کارهای خارجی جشنواره بددددددددد بودند !
    واقعا چرااااااا ؟؟؟؟؟؟

  4. علی گفت:

    من شنیدم خیلی کار بدی بود که ؟! ?

  5. پنلوپه گفت:

    واقعا خوب بود. اصلا این روسا عالین…اینقدر همه سال تو برفن عروسکا و کل صحنه شون هم سفید بود. عالى

  6. سارا خوبراه گفت:

    من و این خانم نیک بین ادیسه را دوست داریم. شما چه طور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *