معرفی نمایش‌های بخش میهمان هفدهمین جشنواره تئاترعروسکی :

از روایت «قصه بخت» تا «ترنج»


بخش «میهمان» هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران‌ـ مبارک میزبان شش نمایش گوناگون است که در تالارهای فردوسی، تالار سایه، تالار قشقایی، تالار هنر و تالار بوستان به صحنه می‌روند.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، نمایش‌هایی از هما جدیکار، بهروز غریب‌پور، افسانه زمانی، فریبا دلیری، آرش شریف‌زاده، احسان صانعی و زهرا بکتاش در بخش «میهمان» این رویداد هنری اجرا می‌شوند.

نمایشی که به نقد مشکلات جامعه می‌پردازد

نمایش «دختری که پدرش را باد ‌برد» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی هما جدیکار از جمله نمایش‌هایی است که در این بخش به صحنه می‌رود.

این اثر با کمک آواها، بازی‌ها و ترانه‌های اجتماعی به نقد مشکلات جامعه می‌پردازد تا فضای سنگین زندگی روزمره را از یکنواختی و خشکی نجات دهد و از رنج توان‌فرسای انسان‌های سختکوش بکاهد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: حاجی به دلیل اختلاس‌هایی که انجام داده از انسانیت تهی گشته و به راحتی با باد از روی زمین بلند می‌شود. حاجی سه ماه است که از دست ماموران فرار کرده و در این مدت مبارک، نوکرحاجی، دل دختر حاجی را بدست آورده و می‌خواهد با دختر ازدواج کند. سر سفره عقد، ناگهان حاجی از آسمان به زمین می‌افتد و بازجو او را دستگیر می‌کند اما…

تکنیک اجرایی نمایش تلفیقی است و به مدت ۶۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

مریم ایرانمنش، امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی و حامی علیزاده بازی‌دهنده عروسک هستند.

استفاده خلاقانه از اشیا در «ترنج»

«ترنج» نمایشی به کارگردانی افسانه زمانی است که به مدت ۵۰ دقیقه برای مخاطب کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

ایده کلی این نمایش براساس روایت قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی به ‌کمک شیوه‌های نمایش ایرانی، ایده بازی‌های کودکان و استفاده از تئاتر اشیا شکل گرفته است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده، میهمانی‌ شلوغ و پرهیاهو در عمارتی برپا است. ترنج دلخور است که چرا هنوز اجازه ورود به میهمانی ندارد، او به سراغ وسایل خانم جون می‌‌رود و…

نمایش‌نامه «ترنج» توسط افسانه زمانی و نسرین خنجری نوشته شده است.

بهناز بستاندوست، مریم آشوری، مهرنوش شریعتی، مرضیه نادری، بارسین سلیمانی و پرنیا اصغرزاده بازیگران نمایش محسوب می‌شوند.

اثری از رولد دال در جشنواره تئاترعروسکی

نمایش «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» با تکنیک تلفیقی به کارگردانی فریبا دلیری به مدت ۷۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

نمایش‌نامه براساس رمانی به همین نام از رولد دال توسط هادی حسنعلی و فریبا دلیری نوشته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده، چارلی قهرمان داستان ما، پسری مهربان، شجاع و راست‌گو است که می‌خواهد خود را برای هیجان‎انگیزترین ماجرای زندگی‌اش آماده کند.

مهبد فیضی، آوا ناصری‌مهر، پیرایه پیروزنیا، احسان سامانی‌منش و شیرین کاشفی بازی‌دهندگان عروسک هستند.

آرش صادقیان‌حقیقی، آرین ناصری‌مهر، شیرین کاشفی، محمود صامت، محیا نمازی، امیررضا جدیدی، پدرام زنجانی، هلیا نصرالهی، محمدرضا اصغری و سورنا نجفی بازیگران نمایشند.

بازیگران ویدیو نوید فرحمرزی، روشنک کریمی، مینووش رحیمیان و امیرمحمد انصافی هستند.

اجرای «قصه بخت» داوود فتحعلی‌بیگی

نمایش «قصه بخت» با حضور چهار گروه معلولین پرتوان کشور نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی و کم‌توان ذهنی به مدت ۴۵ دقیقه برای مخاطب بزرگسال با تکنیک سایه اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان نمایش آمده: قلی بعد از مرگ پدرش تمام ارثیه‌اش را به باد می‌دهد. وقتی به فلاکت می‌افتد تصمیم می‌گیرد به دنبال بختش رفته و او را بیدار کند. در مسیر رسیدن به بختش با شیری مریض، درختی ضعیف و پادشاهی بی‌بخار آشنا می‌شود و هر یک از آن‌ها از او می‌خواهند از بختش چاره‌ای برای مشکل آن‌ها جویا شود. قلی در آخر داستان توسط شیر خورده می‌شود زیرا درمان شیر خوردن مخ احمق‌ترین آدم بوده است و قلی ثابت کرد که با از دست دادن فرصت‌هایش انسانی احمق است.

نمایش‌نامه نوشته داوود فتحعلی‌بیگی است و طراحی و کارگردانی آن را احسان صانعی و زهرا بکتاش بر عهده دارند.

بازیگر «قصه بخت» محمد شیخیان و عاطفه آقاپور، زهره گرامی، زهرا عربلو، زینب میرنیام، زهرا کیوان‌داریان و احسان صانعی بازی‌دهنده عروسک محسوب می‌شوند.

علیرضا احمدیان، پریسا نصیری و مهدی الصاق صداپیشه کارند.

بچه غولی که لالایی مادران را می‌دزد

نمایش «دزد لالایی‌ها» به مدت ۶۰ دقیقه با تکنیک اجرایی تلفیقی اجرا خواهد شد.

نویسنده نمایش‌نامه بهرام جلالی‌پور و طراح وکارگردان آرش شریف‌زاده است.

تارا حیدری، عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، آرزو رونقی، شیوا شریعت‌زاده و ریحانه مطهری بازی‌دهندگان عروسک هستند.

احمد خیرآبادی، میترا شجاعی، میلاد رمضانی، پرویز حاجی‌زاده، حامد نظامی، امین محمودی، نیره حاجیان و نگار تقوی‌راد نیز بازیگران نمایشند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: بچه غولی ۸هزار ساله به نام لولو شب‌ها خواب بد می‌بیند و قادر نیست بدون مکیدن شیشه شیر و شنیدن لالایی بخوابد. به همین دلیل لالایی‌های مادران را از سراسر دنیا می‌دزد و موجب می‌شود مادرها صدای خود را از دست بدهند.

«خیام» میهمان ویژه جشنواره تئاترعروسکی

اپرای عروسکی «خیام» با پژوهشگری، نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: خیام، در این زمانه پر آشوب که قدرتمندان و آنانی که دین را بهانه کسب جاه و جایگاه کرده‌اند، می‌کوشد به موازات خلق تقویم جلالی که روی دیگر آن کشف عظمت کائنات است مردمان را به عشق به زندگی، عشق و شادمانی بی‌ترس از خدا و خداباوری عاشقانه دعوت می‌کند. او فانی بودن و بی‌دوام بودن ثروت، مکنت و قدرت را بشارت می‌دهد.

خیام اگر ز باده مستی خوش باش/ با لاله رخی اگر نشستی خوش باش/ چون آخر کار نیست خواهی بودن/ انگار که نیستی چو هستی خوش باش

مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، سارا اقبال، مرضیه نادری، سحر کاظمی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، ثمین جوادزاده زاهدانی، رویا الماسی مهر، صدف بیگدلی، الهام وفایی، زینب اشرف‌زاده، مهرنوش خالقی و ساحل صفابازی‌دهندگان عروسک نمایشند.

محمد معتمدی، اسحاق انور، وحید تاج، رها یوسفی، مهدی امامی، مهرداد ناصحی، حامد فقیهی، محمد فرزین ذوالقدر، شاهو عندلیبی، پیام رضائی، بهرنگ عجم، هادی فیض آبادی، رحمان تک دهقان، روشنک کی منش، سارا زارع، فربد خانی زاده و اسماعیل الله‌ دادیان آواگران هستند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار می‌شود.

شادپیمایی این دوره از جشنواره امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *