در دیدار رییس تئاتر شهر با شهردار منطقه 11 تهران مطرح شد:

ضرورت حمایت پلیس در پاکسازی حریم و محیط پیرامونی تئاتر شهر


شهردار منطقه ۱۱ تهران و رییس مجموعه تئاتر شهر در تازه‌ترین نشست مشترک خود ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون ساماندهی حریم تئاتر شهر و انتقاد هنرمندان و تماشاگران از وضعیت فعلی این محوطه از الزام حمایت پلیس از شهرداری در اجرای قانون برخورد با سد معبر سخن گفتند.

 

به گزارش تئاترفستیوال به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، محمدرضا موسوی (شهردار منطقه ۱۱ تهران) و سید محمدجواد طاهری (رییس مجموعه تئاتر شهر) طی تازه‌ترین نشست مشترکی که در دفتر مدیریت شهرداری منطقه ۱۱ تهران برگزار شد ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون ساماندهی حریم تئاتر شهر و  طرح انتقاد شهروندان، هنرمندان، تماشاگران از وضعیت فعلی محیط پیرامونی از الزام حمایت پلیس از شهرداری در اجرای قانون برخورد با سد معبر و پاک‌سازی حریم این مجموعه سخن گفتند.

عزم مدیریت شهری برای حل معضل سد معبر حریم تئاتر شهر جزم است

محمدرضا موسوی، شهردار منطقه ۱۱ در این نشست گفت: «عزم مدیریت شهری برای حل معضل سد معبر حریم تئاتر شهر جزم است و  ما مطابق قانون اقدام خواهیم کرد اما حل این مشکل به دلیل گستردگی ابعاد موضوع، نیازمند ورود و همکاری جدی دستگاه‌های قضایی است.»

او  افزود: «ما با افرادی طرف هستیم که در پوشش دست‌فروش هم معبر را سد کرده و هم امنیت محدوده را مختل کرده‌اند و نیاز است که همکاری‌های بیشتری با شهرداری شود. ما قبلا هم اعلام کردیم رفع سد معبر وظیفه ما است اما به خاطر معیشت برخی از دست‌فروشان نیازمند که شناسایی کردیم، قطعا ساماندهی خواهیم داشت.»

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: «رسانه‌ها از ما مطالبه دارند و ما این مطالبه را بر حق می‌دانیم و ممنون افکار عمومی هستیم و حتی دعوت می‌کنیم که در اقدامات شهرداری همراه ما باشند و واقعیت را روایت کنند.»

او ادامه داد: «شهرداری منطقه۱۱ هیچ اقدامی علیه امرارمعاش و کسب روزی حلال دست‌فروش نخواهد داشت. هدف ما ساماندهی است و طبق تحقیقاتی که انجام دادیم، افرادی که نیازمند واقعی هستند در طرح ساماندهی شرکت ساماندهی مشاغل حضور خواهند داشت اما سازش و تعاملی با برهم زننده نظم و اخلالگر نخواهیم داشت و به جد با کمک نیروی انتظامی با کسانی که اقدام به اجاره معبر و زورگویی و سد معبر دارند برخورد می‌کنیم.»

 موسوی در این دیدار همچنین گفت: «طی دو روز گذشته بنا بر مطالبه عمومی و مردم؛ تذکر لسانی در محدوده را آغاز کردیم و قطعا در اجرا با افرادی که همکاری نکنند، مطابق قانون برخورد می‌کنیم.»

سید محمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاتر شهر هم ضمن قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۱۱ تهران و سایر مجموعه‌ها و نهادهایی که طی روزهای گذشته در عملیاتی شدن ماجرای بهسازی و ساماندهی حریم تئاتر شهر همکاری مؤثری داشتند، گفت: «بسیار خوشحالم که امروز با مدیری در شهرداری منطقه ۱۱ دیدار می‌کنم که در این مدت یک‌ساله حضورم در مجموعه تئاتر شهر به من نشان داد از دسته مدیران پشت‌میزنشین نیست و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به‌واسطه نگاه عملیاتی و اجرایی خود با همراهی همکارانش، ماجرای ساماندهی مجموعه تئاترشهر و چهارراه ولیعصر را این بار از روی کاغذ، به واقعیت نزدیک کند. همین فرآیند موجب شده که بنده به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عزم جدی‌تری برای بهبود این وضعیت بحرانی داشته باشم.»

او با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی حریم تئاتر شهر که تبدیل به محلی امن برای فروش مواد مخدر و نزاع‌های متعدد خیابانی توسط اراذل‌واوباش شده، افزود: «بحران در محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر، ماجرایی طولانی است که در این چندساله  تبدیل به دغدغه مشترک میان شهروندان، تماشاگران تئاتر، مدیران فرهنگی، هنرمندان و مدیران شهری شده  است. فرآیندی که متأسفانه طی هفته‌های اخیر با افزایش آسیب‌ها و ناهنجاری که در این منطقه به وجود آمده، به مرحله خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی رسیده که باید برای مرتفع کردن آن به فکر راه چاره‌ای جدی باشیم. شرایطی که در روزهای اخیر مشاهده کردیم هم جزو دغدغه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم وزیر میراث فرهنگی و هم شهردار تهران هم بوده است. به همین منظور تا زمانی که یک نگاه استراتژیک و اصولی درباره وضعیت فعلی صورت نگیرد نمی‌توانیم شاهد اتفاق جدی در این زمینه باشیم.»

رئیس مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: «آنچه امروز به‌عنوان یک دغدغه درباره حریم و محیط پیرامونی تئاتر شهر مطرح می‌شود، موضوعی نیست که بتوان آن را در قالب یک طرح کوتاه‌مدت و موقتی مرتفع کرد؛ بنابراین بنده هم با نظر آقای شهردار موافقم که آنچه باید صورت پذیرد اجرای یک طرح عملیاتی و زودهنگام در روزهای پیش رو با مشارکت تمامی نهادهای ذی‌نفع در این ماجراست. فرآیندی که اکنون بخشی از آن در دست شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی است. اما بخش بسیار مهمی از آن می‌تواند با همراهی همه‌جانبه مراجع محترم قضایی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران عرصه را برای حضور چشمگیر اراذل‌واوباش در این منطقه تنگ کند. موضوعی که اکنون محیط فرهنگی و اجتماعی مجموعه تئاتر شهر را تبدیل به جولانگاهی برای فروشندگان مواد مخدر و اراذل‌واوباشی کرده که قطعا بر روند حضور مخاطبان و تماشاگران در این مجموعه تأثیرات منفی خود را به‌جای گذاشته و اصلا با طرح‌های موقتی قابل‌حل نیست.»

به عملیاتی شدن طرح‌ها برای بهبود وضعیت فعلی تئاتر شهر امیدواریم

طاهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «تاکنون جلسات و نشست‌های متعددی برای حل مشکلات حریم تئاتر شهر برگزار شده که متأسفانه چندان به مرحله اجرایی نرسید. اما به نظرمی آید اکنون با اشتراک نظری که برای حل مشکلات فعلی پدید آمده، می‌توانیم به عملیاتی شدن طرح‌ها و ایده‌ها برای بهبود وضعیت فعلی تئاتر شهر امیدوار باشیم. در این چارچوب بنده و همکارانم در مجموعه تئاتر شهر، اداره کل هنرهای نمایشی و سایر مجموعه‌ها طرح‌هایی برای بهبود اوضاع فعلی مجموعه داریم که به‌واسطه همراهی هنرمندان و کارشناسان مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده‌اند. اما قطع به‌یقین این کارهای فرهنگی زمانی می‌تواند عملیاتی شود که بتوانیم در حوزه‌های مربوط به حریم شاهد نتایج مؤثری هم باشیم. فضایی که امروز طی نشست با آقای شهردار مقدمه مناسبی برای اجرایی شدن عملیات بهسازی پیرامون تئاتر شهر است و طی روزهای پیش رو جزییات آن اعلام می‌شود.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: «ما برای حریم مجموعه تئاتر شهر به‌ویژه معبر منتهی به ایستگاه مترو تئاتر شهر و حتی بوستان دانشجو طرح‌هایی داریم که به‌واسطه همکاری شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه «ایران فرهنگی» و مجموعه‌های دیگر می‌تواند این منطقه را تبدیل به یکی جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مناطق شهر تهران برای استفاده از علاقه‌مندان هنر نمایش در همه گونه‌ها و حتی عموم شهروندان عزیز در دیگر حوزه‌های اجتماعی و گردشگری نماید. موضوعی که به‌واسطه همراهی نیروی انتظامی و دستگاه محترم قضایی برای برخورد جدی‌تر با مزاحمت‌های موجود در محوطه تئاتر شهر و پاک‌سازی این منطقه از شر اراذل‌واوباش و همچنین ساماندهی بساط گسترانی که واقعا برای تأمین معیشت در این منطقه حضور دارند، می‌توانیم با یک پیوست فرهنگی _ اجتماعی محیط آرام و مطمئنی را برای خانواده‌های عزیز، شهروندان و هنرمندان شریف تئاتر فراهم سازیم.»

او در بخش پایانی صحبت‌های بار دیگر ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱، شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با سیدمحمود موسوی شهردار منطقه ۱۱ تهران درباره اجرای جزییات طرح ساماندهی و بهسازی حریم مجموعه تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر گفت‌وگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *