پیام سید مجتبی حسینی به جشنواره نمایش عروسکی


سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، پیامی را درباره این رویداد هنری منتشر کرد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، متن پیام معاون هنری به شرح زیر است:

“جز آدمی کیست که دست ساخته‌ای برآورد به هنر، از سنگ و چوب و برگ و دانه و به قوت خیال با او سخن بگوید و از او بشنود؟ جز آدمی کیست که بتواند از تخیل و تجسم، همدمی بسازد برای خود، قصه ببافد و رویا بپردازد تا به شادی و اندوه گواهی داشته باشد، گواهی صادق و صامت!

عروسک کرشمه‌کاری انسان است. پدیده‌ای که شکل و شمایلش، قامت و کالبدش، جنس و ابزار ساخته‌شدنش، نه کتابکه کتابخانه‌ای‌است از طرایف و تجربه‌ها …هم از تاریخ دلالت دارد و هم جغرافیا، هم از طبیعت و هم از طبع سازندگانش.

کم نیستند گزارش‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان که از عروسکی گِلین، حکایت‌ها باز گفته‌اند.عروسک‌هایی که نه از پس زمان، که در زمان رواج نیز نقش‌ها بر عهده می‌گرفتند و بسا که قصه‌های زندگی را، مادران از زبان بی‌زبانی عروسک‌ها در گوشِ جان فرزند می‌خواندند.قصه‌های دوستی و مدارا، قصه‌های امید و زندگی، قصه‌های صبر و ظفر.

عروسک با چنین ظرافت و ظرفیتی وقتی با تئاتر که هنر زندگی و گفتگو است، در می‌آمیزد بوالعجبی می‌شود دلپذیر و خواستنی. فراوانی نمایش‌های عروسکی در تاریخ و جای‌جای ایران عزیز از یک سو و خلاقیت چشمگیر و تحسین­ برانگیز استادان بزرگ و هنرمندان جوان و توانمند امروز و آفرینش آثار ماندگار از دیگر سو، گواه روشنی‌است بر ارزش تئاتر عروسکی و توانایی کم‌نظیر این قالب در ارتباط با مخاطب.

جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارکرویدادی به درستی مبارک است که جایگاه و اهمیت نمایش عروسکی را در رنگین‌کمان هنرها نشان می‌دهد و تمامی علاقمندان هنر را برای اهتمام در امتداد و تقویت آن، همراه و همدل می‌کند.

به سهم خود سعی هنرمندان تئاتر عروسکی ایران را می‌ستایم و کوشش خالصانه دست‌اندرکاران را به ویژه هنرمند نامدار سرکار خانم برومند، دبیر دانای هفدهمین دوره و همکارانم در اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره را ارج می‌نهم و روزهای شاد و شکوهمندی را برای ایران اسلامی آرزو می­کنم.”

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

شادپیمایی این دوره از جشنواره روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و همه افراد و خانواده‌ها از طیف‌های مختلف برای حضور در این جشن شادی دعوت شده‌اند. تنها شرط حضور در این جشن، همراه داشتن عروسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *