پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر منطقه‌­ای


حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه‌­ای پیام داد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، متن پیام حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه‌­ای به شرح زیر است:

این جاری نزدیک

هنوز هم هرگاه در برابر صحنه می­نشینی، در جادوی ربایش صمیمانه بازی و کلام و هرچه در بستر دیدگان و دریافت تو، جان گرفته؛ زنده بودن و پویایی و حرکت و جاری بودن را می­بینی و یقین می­کنی که بی سبب نیست که تئاتر، نزدیکترین و روز آمدترین هنر ریشه­دار به زندگی تو و همفکران و همزیستان فرهنگی و بومی تواَند و بیش از پیش، آشنای این تکیه گاه می­شوی که تئاتر، ترجمان زندگی است.

اما، واقعیتی حقیقت­وار نیز، تو را به خود می­خواند و آن اینکه اگر این روی دیگر زندگی و این آینه نمایشگر دغدغه­های درونی و رفتار و تعامل بیرونی آدمیان، مضمون و مسأله و روایتش، مشغله­های ذهنی و مسائل زیست اجتماعی انسان امروز و مردم این سامان و به طور صریح­تر، نقد و تشریح و ترسیم وضعیت موجود، در بیان و قامتی هنری و تأمل برانگیز و تکان­دهنده و دیداری و نه گزارشی و مأیوس کننده باشد؛ آیا برای مخاطبی که رکنی مهم در خلق تئاتر است، باورپذیرتر، ملموس­تر و گشایشگرتر نمی­شود؟

این پرسش، همان ضرورتی است که با تمام احترامی که برای آثار ترجمه شده و به اجرا رسیده سایر ملت­ها قائلیم، در برابر ما ایستاده است.

ضمن آنکه ناگزیر از تأکید دیگرباره بر این نکته هم هستیم که توجه هویت­بخش و تعالی­‌دهنده به ادبیات گرانسنگ پارسی، سیره بزرگان آئینی و فرهنگ و آموزه­های بومی و اقلیمی هم، هیچ تعارضی با مقوله بدیهی و ارجمند آشنایی و بهره­مندی از ادبیات نمایشی سایر ملل و – به بیان بهتر- تئاتر روز جهان نخواهد داشت.

بر این دیدگاه، برگزاری ” بیست و ششمین جشنواره تئاتر مناطق کشور” را می­توان فرصتی ناب برای دعوت همه همگنان و همراهان تلاشمند و شریف گستره تئاتر ایران و برگزیدگان شایسته استانی، به قدم زدن پیرامون این نکته و اندیشیدن در این معنا دانست.

و اما، بگذارید با امید به پیوستگی‌­ها و هم افزایی­‌های بیشتر و سازنده‌تر، باور کنیم که خاک وسیع تئاتر این حوالی، سرشار از کشف ظرافت­ها و ظرفیت­هایی گران و چشمگیر است که هنوز هم به صحنه­های تماشای ما و جهان پیرامون ما، نرسیده است.

خوش می‌بَرَد تو را به سرِچشم مراد این جستجو که در قدم رهگشای توست/ حسین طاهری،مدیر کل هنرهای نمایشی .”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *