کاظم هژیر آزاد : نمایش “دست نیافتنی ها “بحث فرهنگ پذیری و کمک انسانی است


نمایش “دست نیافتنی ها ” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته است . بعد از اجرای اول نمایش به سراغ کاظم هژیر آزاد رفتیم و نظر وی را در رابطه با آن جویا شدیم . حاصل این گفت و گوی کوتاه را در ادامه بخوانید :

-افتتاح دژاوو

هژیز آزاد درباره  مضمون نمایش به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ” ” دست نیاقتنی ها ” عواطف انسانی را مورد توجه قرار داده است ؛ انسانی که نقیصه ای برایش بوجود آمده با یک فرهنگ متفاوت بزرگ شده و رشد کرده است . در مواجهه با فرهنگ دیگری ابتدا آن فرهنگ را پس می زند و سپس می بیند که چه اشتراکات جالب توجهی در فرهنگ های دیگر وجود دارد که می تواند آدم ها را بهم نزدیک کند . فرهنگ هایی که از چشم ما مخفی بودند ، از چشم اروپایی مخفی بوده و برعکس هم همین طور”

او در این رابطه افزود : ” این نمایش بحث فرهنگ پذیری و کمک انسانی است و نشان می دهد که این فرهنگها چقدر می توانند بهم نزدیک شوند و چقدر می توانند برای هم مفید باشند . حال در قالب یک بیمار ، یک نوکر یا پرستار . نویسنده از این قصه استفاده کرده و این وجه انسانی دو فرهنگ را به ما نشان داده که می تواند چقدر زیبا و دوست داشتنی باشد . ما باید پوسته این قالب خیلی سخت را از خودمان جدا کنیم و با هم راحت باشیم . چون خیلی از هم جدا نیستیم . یک تن واحد هستیم . به قول سعدی ” اعضای یک پیکریم ” . فقط موانع و مرزها هستند که ما را از هم جدا می کند . در روح انسانی ما یکی هستیم . “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *