در گفت و گوی اختصاصی با تئاتر فستیوال :

کاوه آیریک : دوبیتی های جلالی را به تئاتر تبدیل کردم .


کاوه آیریک ، کارگردان نمایش عروسکی از کشور افغانستان است که امسال با نمایش “ سیه‌موی و جلالی ” در بخش صحنه ای هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این اثر نمایشی در خصوص حضور در جشنواره و نگارش متن این نمایش داشته است که می توانید آن را در ادامه بخوانید .

تئاتر فستیوال

کاوه آیریک در خصوص نمایش ” سیه‌موی و جلالی ” توضیح داد : ما چند سال است که بر داستان های فولکلور افغانستان متمرکز شده ایم . اولین تئاتر ما ” شناسنامه ” نام داشت که از یک افسانه واقعی بود بعد از آن به سراغ قصه ای متفاوت رفتیم . قصه ای که بتواند آنچه در زندگی افغانستان جریان دارد و گذشته افغانستان را بیان کند ، بنابراین نمایشنامه های بسیاری را خواندیم ولی در نهایت به ” سیاه موی جلالی ” رسیدیم . این نمایش داستانی واقعی را روایت می کند که به افسانه تبدیل شده است ، دو بیتی هایی که از جلالی به یادگار مانده برای ما جذاب بود که آن را به تئاتر تبدیل کنیم .

وی به تفاوت های اجرایی این نمایش نسبت به نمایش ” شیرین ” که در دوره پیشین جشنواره به روی صحنه رفته بود ، اشاره کرد و در این رابطه توضیح داد : ” شیرین ” نمایشی بدون دیالوگ با تکنیک سایه اجرا شد و درد و رنج مردم را روایت می کرد . ولی این نمایش قصه زندگی و عشق ورزیدن و عاشق شدن است . سبک ” سیاه موی جلالی ” عروسک نخی است که اولین بار در افغانستان اجرا می شود .

آیریک در خصوص شیوه اجرایی این نمایش گفت : ما ابتدا سعی کردیم به چند شیوه متفاوت این داستان را اجرا کنیم ، ابتدا چند نمایشنامه با دیالوگ از آن تهیه کردیم ولی در آخر  تصمیم بر این شد که با دو بیتی های جلالی قصه را روایت کنیم ، قصه از دو بیتی هایی که جلالی سروده آغاز می شود و تا پایان به همین صورت پیش می رود . زیرا قصد داشتم که روایت ما از دو بیتی های جلالی باشد و فرد دیگری زبان سیاه موی جلالی نشود .

وی در پایان با اشاره به کیفیت هفدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی گفت : جشنواره هر دوره نسبت به دوره پیشین خود قوی تر می شود . چون تجربه یک تیم است که جشنواره را مدیریت می کند و این تجربه در هر دوره باعث می شود که جشنواره قوی تر و فضای کار حرفه ای تر شود .

يک نظر ثبت شده است .

  1. K_210865 گفت:

    خیلی کار بدی بود اصلا در حد جشنواره نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *