کوروش ساسانیان : همیشه اخلاق برای استاد سمندریان مهم بود


نمایشنامه ” بازی استریند برگ ” نوشته فردریش دورنمات و به کارگردانی کوروش ساسانیان، به یاداستاد حمید سمندریان در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایرانخوانش شد . در ادامه می توانید گفت و گوی خواندنی و جذاب خبرنگار تئاتر فستیوال با کوروش ساسانیان را مطالعه کنید .

بازی-استریندبرگ

چه شد که متن ” بازی استریند برگ ” را برای اجرا و نمایشنامه خوانی انتخاب کردید ؟

دلیل انتخاب این نمایشنامه سالروز تولد استاد حمید سمندریان است ، ما همیشه دنبال فرصتی هستیم که بتوانیم ارادتمان را به استاد نشان دهیم .

من همیشه نسبت به این نمایشنامه که استاد ترجمه کرده اند حس بهتری داشته ام ودلیلی که این متن را انتخاب کردیم این بود که احساس کردیم می توانیم این نمایشنامه را در حد  قابل قبولی اجرا کنیم .

چه مدت برای اجرای آن تمرین داشتید ؟

من تقریبا از سال ۸۱ ، ۸۲ بود که در خدمت استاد بودم و از آن زمان با این متن درگیر هستم و گروه تئاتر کا اکنون دو سال است که  به صورت جدی این متن را نمایشنامه خوانی می کند و در هر لحظه و هر وقت که امکانات مهیا باشد این متن را اجرا میکند حال یا سالروز تولد استاد و یا روز مرگ ایشان .

خدا را شکر می کنم که امسال آقای استاد ایرج راد نیز لطف کردند و در فضایی که جشن خانه تئاتر اتفاق افتاد ، ما توانستیم این متن را به یاد استاد در سه شب اجرا کنیم .

شما فرمودید از شاگردان استاد سمندریان بودید می توانید خاطره ای از استاد سمندریان برایمان بگویید ؟

خاطره زیاد است ولی بیشتر جملات ایشان است که همیشه در ذهن من ماندگار است، همیشه اخلاق برای ایشان مهم بود و می گفتند که من راه و چاه را به شما نشان می دهم و بعد خودتان باید دنبالش بروید.

یکی از جملات ایشان که همیشه در ذهن من است ، این است که یک نابغه وقتی به دیوار می رسد این قدر خودش را به دیوار می زند که یا دیوار را خراب می کند و یا خودش را از بین می برد و یکی دیگر از جملات ایشان این بود که می گفتند اگر وارد عرصه تئاتر شدید باید کفش آهنین بپوشید و پوست کرگدن داشته باشید .

از برنامه های بعدی گروه تئاتر کا بگویید .

ما قرار است در مرداد ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان نمایشنامه ” سن عقل ژان پل سارتر” را که خودم آن را نوشته و کارگردانی اش را بر عهده دارم ، اجرا کنیم . یکی از افتخارات ما در این کار این است که آقای فرهاد شریفی بعد از ۹ سال با این نمایش به روی صحنه خواهند آمد و همچنین یکی دیگراز افتخارات ما این است که خانم سهیلا تیلاوی به عنوان بزرگتری که سابقه زیادی در تئاتر و رادیو دارند در کنار ما هستند و انشالله این نمایش را در مرداد ماه اجرا خواهیم کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *