اجرای «مارکس در سوهو» و «من موجودی احساساتی هستم »

میزبانی خانه موزه انتظامی از دو نمایش گروه تئاتر اگزیت


گروه تئاتر اگزیت با دو اثر «مارکس در سوهو» و «من موجودی احساساتی هستم »از نویسندگان رادیکال آمریکا در دی‌ماه ۹۶ به مصاف سرمایه‌داری و خشونت علیه زنان می‌رود.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نمایش “مارکس در سوهو” اثر هاوارد زین و “من موجودی احساساتی هستم” به قلم ایو انسلر با ترجمه شیرین میرزانژاد و کارگردانی مهرداد خامنه‌ای از سوم دی‌ماه ۹۶ در خانه موزه استاد انتظامی(قیطریه) به روی صحنه می‌رود.

در نمایش مارکس در سوهو آویشن بیکایی بازیگر پرسابقه و از آبدیدگان مکتب بانو مهین اسکویی در نقش کارل مارکس ظاهر می‌شود و بیست سال تجربه خود در تئاتر، سینما و تلویزیون را برای جان بخشیدن به نمایشی بس دشوار  در مقابل نگاه مخاطبان به محک سنجش می‌گذارد.

فرشته حسینی، بازیگر جوان و پراستعداد تئاتر و سینما که سال گذشته در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش جایزه بهترین بازیگر زن را از دستان بلا تار گرفت در هشت شخصیت از نقاط مختلف جهان ظاهر شده و رازهای دختران جوان را بازگو می‌کند. او در نمایش من موجودی احساساتی هستم نه تنها صدای قربانیان بلکه نویدبخش امید به آینده‌ای بدون خشونت است.

از دیگر عوامل این نمایش‌ها می‌توان از  شیرین میرزانژاد دستیار کارگردان، یوریک کریم‌مسیحی و شقایق قاسمی طراحان گرافیک، مریم جعفری عکاس، نسرین احمدی مدیر صحنه و علی سالکی دستیار صحنه یاد کرد.

هاوارد زین و ایو انسلر هر دو نماد نویسندگان کنش‌گر و فعالان حقوق مدنی از دو‌ نسل متفاوت در ایالات متحده آمریکا می‌باشند. زین پس از جنگ جهانی دوم بعنوان استاد علوم سیاسی در دانشگاه بوستون، تاریخ‌نگاری شناخته شده است که کتاب وی «تاریخ مردمی آمریکا» بعنوان آلترناتیوی بر تاریخ رسمی این کشور شهرت جهانی دارد. در مقام فعال حقوق مدنی از زمان جنگ ویتنام همچون نوام چامسکی سمبل مقاومت و چپ آمریکا در مقابل سیاست‌های جنگ‌افروزانه و مردم‌ستیز دولت‌های وقت آمریکا می‌باشد. هاوارد زین با نگارش سه نمایشنامه (اِما، مارکس در سوهو، دختر ونوس) قلم خود در این مصاف را به معرض آزمایش می‌گذارد و نوعی متفاوت از اجرای تئاتر را معرفی می‌کند؛ تئاتری که بر کنش‌گری تکیه بیش‌تری دارد تا تئاتر به معنای سنتی آن، نمایش‌های او از مردم و برای مردم است،  رو در رو بی هیچ واسطه‌ای. بدین‌سان است که نمایش مارکس در سوهو او همگام با آغاز جنبش ۹۹٪ در آمریکا  در هر کجا که برگزار می‌شود از فیلادلفیا گرفته تا شیکاگو بخشی جدایی ناپذیر از تظاهرات مردم بر علیه ستم سرمایه‌داری و نابرابری اجتماعی است.

ایو انسلر از سال ۱۹۸۸ با نگارش و اجرای مونولوگ‌هایی از مسائل مستند زنان جهان توسط خود وی در آف-برادوی آمریکا پایه گذار جنبشی جهانی بر ضد خشونت علیه زنان شد. جنبش وی-دی که امسال بیستمین سال فعالیت خود را جشن می‌گیرد برای اولین بار در تاریخ نمایش از سالنی کوچک در نیویورک آغاز شد و هنر تئاتر را به بخشی جدایی ناپذیر از  مبارزه برضد خشونت علیه زنان جهان پیوند داد. انسلر با آثار خود پای زنان و مردان کوچه و خیابان را در هر گوشه جهان که آتش عدالتخواهی در جان داشتند به صحنه‌های نمایش گشود بی‌آنکه بازیگری و تئاتر هدف باشد. هنر نمایش‌های او همدلی و درکنار هم ایستادن بود که صدای طبل کنش‌گران را هر چه پرطنین‌تر به صدا درآورند و جایگزین سکوت قربانیان خشونت کنند.

نمایش من موجودی احساساتی هستم هر روز بجز شنبه‌ها در ساعت ۱۸:۰۰ و نمایش مارکس در سوهو در ساعت ۱۹:۳۰ در خانه موزه استاد انتظامی از ۳ تا ۲۹ دی‌ماه ۹۶ به روی صحنه خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *