دکتر محمود عزیزی : جشنواره “تئاتر رضوی” می‌تواند جریان ساز باشد/گزارش نشست خبری یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی


نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی صبح امروز ، دوشنبه ۱۱ مرداد ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی صبح امروز دوشنبه ۱۱ مردادماه با حضور سید جواد جعفری مدیر بنیاد بین الملل امام رضا (ع) و دکتر محمود عزیزی دبیر این دوره از جشنواره ، کیوان نخعی و وحید لک در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

تئاتر فستیوال

در آغاز این مراسم سید جواد جعفری مدیر بنیاد بین‌الملل امام رضا (ع) با اشاره به دهه کرامت گفت: مردم به صورت خودجوش دهه کرامت را که اول تا دهم ذی القعده و ما بین تولد حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) است، نامگذاری کرده اند و دستگاه ها و نهادهای فر هنگی فعالیت های مختلفی را در این دهه برنامه ریزی می کنند که یکی از برنامه هایی که وزارت ارشاد تدارک دیده است برپایی جشنواره سراسری تئاتر رضوی است.

وی با بیان اهداف برگزاری این جشنواره گفت : جشنواره سراسری تئاتر رضوی با هدف بهره گیری از قابلیت های هنری، استفاده از ظرفیت هنرمندان و دلدادگی های آنها به ساحت حضرت رضا (ع)، تلاش می کند از مسیر فرهنگ و هنر، ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی را تقویت کند. همچنین از اهداف دیگر این جشنواره تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری که مرتبط با فرهنگ رضوی هستند، است. در واقع یکی از رسالت های این جشنواره شناسایی هنرمندان و تجلیل و تقدیر از آنهاست.

تئاتر فستیوال

جعفری عنوان کرد :  ۱۴ سال از پایه‌گذاری این جشنواره می‌گذرد و می‌توان گفت این جشنواره یکی از مردمی‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری به شمار می‌رود که در ۳۱ استان کشور برگزار می شود که هر استان بین یک تا ۱۰ برنامه در موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و مطبوعاتی دارد. در بخش بین الملل نیز به همین منوال است و امسال چهاردهمین دوره این رویداد در ۷۷ کشور برگزار می شود که این جشنواره از ۱۴ مرداد ماه و همزمان با دهه کرامت به مدت ۱۰ روز برپا خواهد شد.

مدیر بنیاد بین‌الملل امام رضا (ع) با بیان اینکه جشنواره امام رضا (ع) در ۸۴ شاخه در عرصه‌های متفاوت علمی، فرهنگی و سینمایی برگزار می‌شود ، گفت : دبیرخانه هر کدام از زیرمجموعه های این جشنواره در استان ها شکل می گیرد و یکی از این ۸۴ شاخه جشنواره امام رضا (ع) جشنواره تئاتر رضوی است در کنار آنها برای هر برنامه اتاق فکری داریم که اعضا آن شخصیت‌های علمی و هنری‌اند و در اثر بخشی بیشتر این برنامه‌ها با ما همراهی و همفکری می‌کنند. همچین معتقدم یکی از موثق ترین جشنواره ها در حوزه تئاتر کشور به حساب می آید و امسال این جشنواره قرار است در خراسان شمالی و در شهر بجنورد برگزار شود که بر همین اساس و علاقه مردم به این جشنواره، سالن نمایشی احداث شده تا بجنورد بتواند در سال های دیگر نیز میزبان این جشنواره باشد.

این مقام مسئول در پایان ضمن تقدیر از مردم خراسان شمالی بیان کرد: مسئولین و مردم خراسان شمالی در برپایی هرچه بهتر این رویداد هنری همراهی بسیاری داشته‌اند از جمله آنها می‌توان به تاسیس سالن نمایشی در شهر بجنورد برای میزبانی هرساله از آثاری که در جشنواره اجرا می‌شوند، اشاره کرد.

در ادامه این نشست دکتر محمود عزیزی دبیر یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی با اشاره به جایگاه اصحاب رسانه و تقدیر از کلیه افرادی که در برگزاری این جشنواره نقش داشته‌اند گفت: قصد نداریم مانند تمام نشست‌های رسانه‌ای آماری از آثار ارسال شده به دبیرخانه و نحوه انتخاب آنها ارائه دهم. آنچه برای من بسیار جذاب بود همراهی هنرمندان با این جشنواره بود. آنچه همیشه برایم اهمیت داشته است اخلاق است ما به اخلاق نیاز داریم و اینجا جایی است که این خصیصه در آن متجلی می‌شود و می‌تواند آغاز جریان به یاد ماندنی باشد.

تئاتر فستیوال

او بیان کرد: ما باید جریان‌هایی را در تئاتر ایجاد کنیم؛ ما هنرمندان و افراد بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف داریم اما جریان‌سازی نه. اگر جشنواره تئاتر رضوی به خوبی برنامه‌ریزی شود می‌تواند یکی از جریان‌های اصلی در تئاتر باشد.

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی درباره بازبینی نمایش‌ها با دیدن فیلم آن‌ها، توضیح داد: مخالف دیدن سی دی نمایش‌ها هستم و قضاوت مشکل می‌شود. ولی نکته مهم این است که نمی‌توان چند داور را به دلیل شرایط کاری که دارند همزمان به شهرهای مختلف بفرستیم تا کارها را ببیند. با دیدن فیلم‌ها جوهره کارها ارزیابی می‌شوند.

عزیزی با تاکید بر این که بخش آیینی و سنتی در دوره یازدهم جشنواره حفظ شده، تصریح کرد: از بزرگان نقالی در این رویداد حضور دارند و شاهد اجرای پرده خوانی و نقالی خواهیم بود. امیدوارم با توجه به (سال تئاتر) موزه هنرهای آیینی و سنتی راه‌اندازی شود. فعالیت پژوهشی ملی و بین‌المللی در این راستا صورت بگیرد.

در پایان این نشست رسانه ای از بسته صوتی با مضامین رضوی که شامل ۱۲ نمایش برگزیده به کارگردانی ایوب آقاخانی رونمایی شد. قرار است این بسته فرهنگی همزمان با ایام برگزاری جشنواره منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

تئاتر فستیوال

قابل ذکر است یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۱۵ تا ۲۰ مرداد در بجنورد برپا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *