امیرحسین شفیعی : “تئاتر خیابانی سنگری است که نباید خالی بماند.”


امیرحسین شفیعی کارگردان و نمایشگر باسابقه‌ی تئاتر خیابانی در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک با پرفورمنس «آسمان آبی روبات‌ها» به همراه عروسک روبات غول پیکر در بخش مهمان جشنواره حضور دارد . خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با وی در رابطه با حضورش در این جشنواره و جایگاه تئاتر خیابانی ترتیب داده است که در ادامه می توانید آن را بخوانید :

شفیعی

امیرحسین شفیعی در مورد نمایش “آسمان آبى ربات ها” و حضور در جشنواره تئاتر عروسکی گفت : ” همانطور که می دانید گروه ما ، کارگاه تئاتر ایران مدت ها است که بر پرفورمنس و هنرهای اجرایی تمرکز کرده و آخرین اثر این کارگاه نمایش “دریادلان” بود که چندی پیش در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و با سی اجراى موفق به کار خود خاتمه داد . ما در هر شیوه و زمینه ای که کار می کنیم به دنبال تئاتر بی کلام هستیم که مبنایش تئاتر فیزیکال است و از بدن در آن استفاده می شود به این دلیل که امروزه اگر نمایش هاى محیطى بخواهد مخاطب خود را جذب کند باید بتواند بدون کلام و بدون دیالوگ بر اتمسفر محیط غلبه کند و بتواند با نمایش خود ارتباط برقرار کند .”

وی با اشاره به اینکه این عروسک توسط زهره مرتضوی طراحی و ساخته شده است، اضافه کرد: ” از آنجایی که محوریت جشنواره محیط زیست است ، به نظر من در حال حاضر مشکل اصلی ما انسانهای روی زمین هم بیش از هر چیز به محیط زیست بر می گردد ، ما در این نمایش سعی کردیم به مقوله محیط زیست بپردازیم و نمایشی با محوریت این موضوع اجرا کنیم همجنین عروسکی را هم که در این نمایش آماده کردیم عروسکی است که توسط خانم زهره مرتضوی ساخته شده و در واقع سعی می کند بدون کلام تماشاگر را با شگفتی روبرو کند که حاصلش نمایش “آسمان آبی روبات ها” شد که در حال حاضر دیدید .”

تئاتر فستیوال

این کارگردان تئاتر در رابطه با سوژه نمایش  “آسمان آبى ربات ها” گفت : ” انسان مدرن همه چیز را خراب کرده است به نظر من انسان مدرن ، فرهنگ را هم خراب می کند ولی ما فقط آسیب به محیط زیست را می توانیم ببینیم و آسیبی که انسان مدرن به جامعه ، فضا ، جهان و هستی می زند را اگر یک به یک بشمارید می بینید که چقدر زیاد است . ما در این نمایش فقط به یکی از جنبه های آن پرداختیم که آن محیط زیست است ، انسان مدرن وقتی تلگرام در دستش است حتی انسان های نزدیک به هم را از همدیگر دور می کند ، گوشی هایی که اندازه یک کف دست هستند ، همه ی ما انسان ها را از همدیگر دور کرده است به نظر من این نمایش می تواند یک تلنگری در ذهن مخاطب به وجود بیاورد که همانطور که مدرنیته برای جامعه خوب است ولی اگر امروز ما در آن غرق شویم دچار آسیب می شویم .”

کارگردان نمایش ” دریادلان” با اشاره به اهمیت ندادن به تئاتر خیابانی گفت : ” تئاتر خیابانی ویترین جشنواره های کشورمان است اما همچنین حیاط خلوت جشنواره های مان است ، متاسفانه ما هیچ وقت به تئاتر خیابانی اهمیت نداده ایم . ما باید به همان قدر که به تئاتر صحنه ای اهمیت می دهیم به تئاتر فضای باز هم اهمیت دهیم ، ما کارمان در طول سال بدون درگیری جشنواره ها اجرا می شود و چند وقت دیگر نیز در پارک آب و آتش یک کار بزرگ میدانی را اجرا خواهیم کرد که ۱۵۰بازیگر دارد . چندی پیش نیز “خرم فتح” را در باغ موزه دفاع مقدس اجرا کردیم.”

وی ادامه داد : “هنرمند باید فضای بیرونی را به نفع خودش تصاحب کند و آنجا اجرا بگذارد تا کی میخواهیم منتظر شویم که یک سالن اصلی تئاترشهر یا سالن کوچک تئاتر شهر خالی شود و ما برای ۵۰ یا ۶۰ نفر کارمان را اجرا کنیم ؟ به نظر من این خاله بازی است ، مهمان بازی است . ما باید تئاتر واقعی اجرا کنیم ، تئاتر واقعی در کف این خیابان ها اجرا می شود در تئاتر خیابانی آدم هایی به دیدن نمایش می آیند که شاید برای اولین بار است که با تئاتر آشنا می شوند . من نزدیک به ۲۰ سال است که در تئاتر فعالیت می کنم اما به طور دقیق از سال ۸۳ علاوه بر اینکه فضا برای تئاتر صحنه ای برای من وجود داشت ولی سراغش نرفته ام ،  به این دلیل که به نظرم تئاتر خیابانی سنگری است که نباید خالی بماند . “تئاتر برای همه” غیر از این است که می تواند در فضای باز شکل بگیرد ؟ مدام صندلی و سالن اضافه می شود ولی آیا فرهنگ تئاتر دیدن هم اضافه شده است ؟ این ها واقعیت های جامعه ما است .

دبیر سومین سوگواره “خمسه” با بیان اینکه تماشاگر حرفه ای تئاتر نداریم گفت : “هنرمندان ما به دنبال کلاس صحنه هستند ، اینکه به روی صحنه بیایند ، احترام بگذارند ، دستشان را روی قلبشان بگذارند ، ولی تئاتر این نیست باید بیرون بیایید و برای مردم کار انجام دهید ، این مردمی که شاید نمی دانند تئاتر چیست اما به واسطه این اجرا در اینجا دور هم جمع می شود بدون این که هزینه ای پرداخت کنند نمایش را می بینند .  اگر ما امروز تماشاگر حرفه ای تئاتر نداریم مقصر از دولت نیست مقصر من هنرمند هستم که همیشه خودم را در گوشه ای زیر یک سقف پنهان کرده ام . من باید اجرایی را برای مردم انجام دهم تا مردمم را جذب تئاتر کنم .”

شفیعی در رابطه با استقبال مردم از نمایش  “آسمان آبى ربات ها” گفت : ” مردم همیشه بی نظیر هستند ، من معمولاً در کارها به دنبال قصه گفتن نیستم ولی ایرانی ها همیشه دوست داشته اند که شنونده باشند و من فکر می کنم فرهنگ دیدن را باید ترویج دهیم و به همین دلیل سعی می کنم برای مخاطبین و مردم یک شگفتی را خلق کنم و یک هیجانی را در فضا برای آن ها ایجاد کنم .”

وی در پایان جشنواره عروسکی را  استاندارد ترین جشنواره ایران معرفی کرد و گفت : “به نظر من استاندارد ترین جشنواره ایران در حال حاضر جشنواره تئاتر عروسکی است به نظر من از همه جشنواره ها چه از لحاظ برنامه ریزی چه از لحاظ احترام به هنرمند ، این جشنواره چند پله از جشنواره های دیگر  جلوتر است و امیدوارم که جشنواره ای سالانه شود.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *