هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

جواد انصافی : ما نیازمند ساختمانی مختص نمایش های سیاه بازی و نقالی هستیم .


جواد انصافی از جمله پیشکسوتان عرصه نمایش های آیینی و سنتی است که در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با نمایش “جوحی و کدخدا” حضور یافته است . به بهانه ی اجرای این نمایش که در سالن تئاتر محراب به روی صحنه رفت ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با جواد انصافی و خانم فروغ یزدان عاشوری همسر جواد انصافی که در این نمایش علاوه بر بازیگری ، طراحی و دوخت لباس را بر عهده داشت ، داشته است که ماحصل این مصاحبه جذاب و خواندنی در ادامه آمده است .

جواد-انصافی-جشنواره-آیینی

وضع سیاه های ما چطور است ؟
از نظر مالی یا از نظر کاری ؟
هر دو .
هر دو هم خراب است ! (می خندد)
کدام بیشتر خراب است ؟
از نظر کاری . چون ما هنوز که هنوز است یک سالن که مخصوص نمایش سیاه بازی و نمایش شادی آور باشد ، نداریم . در صورتی که در تمام دنیا سالن های خاصی دارند که مخصوص این کار است . به عنوان نمونه ، تایلند که رفته بودم  ، نه تنها در پایتختش بانکوک ، بلکه در پاتایا هم جایی به عنوان سالن نمایش های آیینی شان بود که بسیار زیبا بود . من در آنجا نمایش هایی دیدم که فضایش بسیار به ما نزدیک بود . مثلا الاغ سواری را داریم که یک نفر کار می کند . آنجا یک نفر بود که پپرزنی را که مادرش بود  ، روی کولش گرفته بود و هر دو نقش را خودش بازی می کرد . فرهنگ و نوع نمایش هایشان خیلی به ما نزدیک بود و این قضیه برای من بسیار جذاب بود . در هند ما خجالت کشیدیم ، چون دیدم که نمایشی بود که ما آن را به شش زبان زنده گوش می کردیم . آنها هندی اجرا می کردند ، ما می توانستیم آن را فارسی ، آلمانی ، فرانسه ، ایتالیایی و … بشنویم . آن وقت ما در اینجا یک سالن نداریم که مخصوص نمایش های آیینی و سنتی باشد .
تماشاخانه سنگلج را که داریم ؟
نه خیر ، آن هم همیشگی نیست .
چرا نیست ؟
چرایش را من نمی دانم . باید ببینیم که مسئولین چرا اینگونه تصمیم گرفته اند . کلا این تماشاخانه برای کارهای ایرانی است . یعنی نیمی از کارهای ایرانی که فضای  شان سیاه بازی نیست . ما هنوز جایی نداریم . می توانستیم یک ساختمان قدیمی داشته باشیم که این ساختمان مختص نمایش سیاه بازی و نقالی باشد و یا حتی قهوه خانه ای بزنند و آنجا ترنا بازی کنند و بتوانیم توریست را به آن جا جذب کنیم . الان اگر یک مهمان خارجی بیاید و بگوید کجا می توانم نمایش سیاه بازی ببینیم ، چنین جایی نداریم .
برخی از اعضای مرکز هنرهای نمایشی طرحی داشتند دال بر اینکه تماشاخانه سنگلج را فصلی کنیم . مثلا بگوییم شش ماه اول سال مخصوص به اینگونه نمایش ها است . با چنین طرح موافقید ؟
بله ، به هر حال هرچه که باشد که ما بدانیم حداقل یک مکانی داریم خوب است ، ولی ما این همه ساختمان قدیمی داریم ، چرا یک ساختمان به ما نمی دهند ؟
برای این موضوع باید بخش خصوصی وارد شود .
خیر ، شهرداری می تواند این ساختمان را در اختیار ما بگذارد . چرا نمی تواند؟ شهرداری می تواند بگوید این ساختمان برای گروه های نمایش سیاه بازی و اینگونه به فرهنگ کمک کند . در تمام دنیا اکثرا شهرداری ها هستند که کمک می کنند .

پیشنهاد دیگری ندارید ؟

من درخواست دارم در کنار اینکه مسئولین می توانند به این گرو ه ها کمک کنند ، حداقل برگردیم به همان وضع که جشنواره آیینی و سنتی سالی یک بار برگزار می شد . و سعی کنیم آن را بین المللی کنیم . چرا نه ؟ ما این همه کارهای نزدیک به ایران داریم . حداقل الان دوازده کشور داریم که نوروز را جشن می گیرند و حداقل می توانند کارهای نوروزی را برای ما بیاورند که با ما مشترک است .
آقای نصیریان و برخی اساتید دیگر دنبال این بودند که جشنواره فقط ملی باشد و دلیل شان هم این بود که می گفتند کشورهای مختلف زیاد از این قضیه استقبال نمی کنند . تجربه شما چه می گوید ؟
اینطوری نیست . چون ما تاجیکستان ، هندوستان و ازبکستان را داریم که در ازبکستان ، سمرقند و بخارا فارس زبان هستند . تئاترهایی که آنجا دیدیم واقعا بی نظیر بودند . مثلا در تاجیکستان برای هر ساعت شان تئاتر داشتند یعنی صبح برای کودکان ، ساعت ۳ برای نوجوانان و ساعت ۵ هم برای جوانان . شب هم کاری دیدیم که راجع به مولوی و سعدی بود و این چطور نمی تواند مشترک باشد ؟ ما حتی آنجا آدم انتخاب کردیم . یعنی من هم در تاجیکستان و هم در ازبکستان نفراتی را انتخاب کردم ، حتی به جایی رسید که گفتیم یک نفر از این کشور بیاید و یک نفر از آن کشور و کار مشترکی بین این سه کشور راجع به نوروز باشد و بسیار آدم های قوی بودند ولی به هر حال موافقت نشد .

******************************

 جواد انصافی و فروغ عاشوری

 خانم فروغ یزدان عاشوری ، از اینکه وقت تان را به ما دادید ، متشکرم .

خواهش می کنم .

خیلی رک یک سوال بپرسم ؟

بله .

چگونه جواد انصافی را تحمل می کنید ؟
آقا و سیاه خیلی خوبی هستند (با خنده) و من افتخار می کنم که همسرشان هستم .
چند سال است که با آقای انصافی زندگی می کنید ؟
سی هفت سال است که با آقای جواد انصافی هم عشق می کنم و هم زندگی می کنم .
از اول هم رشته تان به هم مرتبط بود ؟
بله ، جای هنری کار می کردم و با ایشان آشنا شدم و الان هم کارشناسی و کارشناسی ارشد خوانده ام و بعد هم در رشته طراحی لباس دکتری می خوانم  .

جواد انصافی اضافه می کند :کلا طراحی لباس های ما را انجام می دهند . حتی دوختش را هم خودشان انجام می دهند .

چند فرزند دارید ؟

من سه فرزند دارم که دو فرزندم در کار هنری هستند . امیر محمد انصافی و امیر حسین انصافی که هر دو سیاه بازی می کنند . درخواستم از مسئولان و رسانه ها این است که به نسل بعدی و جوانان بیشتر برسند .

گفت و گوی اختصاصی تئاتر فستیوال به امیرحسین انصافی بازیگر نمایش “بله دیگ، بله چغندر” ، فرزند جواد انصافی را می توانید در ایــــنجا بخوانید .

۲ نظر ثبت شده است .

  1. Ali mohebi گفت:

    Khoonevade honari aghaye ensafi kole
    jashnvare ro por karde boodann
    Mashala dameshoon garm

  2. صفوی گفت:

    سلام من ایشون و خانم محترمشون رو خیلی دوست دارم کارشون رو دیدم و بسیار لذت بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *