روز اول جشنواره و فریادهای ” مامان بریم بیرون ! “/ حاشیه های روز اول جشنواره عروسکی


شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک همانند هر رخداد دیگر هنری و اجتماعی با حاشیه هایی همراه است ، حاشیه هایی که همیشه برای مخاطبین جذاب تر از متن هستند زیرا خواندن آن ها هم برای مسئولین و هم برای مخـــــاطبین تئاتر و صد البته برای رصد کنندگان رخدادها و امور فرهنـــــگی و هنری خــــالی از لطف نیست .

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاتر فستیوال ، اولین روز شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با کارناوالی از عروسک های این جشنواره آغاز شد . نخستین روز این جشنواره روز نسبتا شلوغی بود ؛ آن هم به دلیل حضور کودکان و خانواده هایی که فرزندانشان را برای دیدن این اتفاق عروسکی به تئاتر شهر آورده بودند .

  • ساعت ۵ بعد از ظهر دیروز دوشنبه اول شهریور ماه خیابان شهریار مملو از عروسک هایی بود که برای افتتاحیه این جشنواره به همراه کودکان و خانواده هایشان گرد هم جمع شده بودند . عروسک های بزرگ که توسط عروسک گردان ها به حرکت در می آمدند .

 

  • در ساعت ۱۷:۲۰ کارناروال عروسکی با رها شدن بادبادک‌های رنگی در آسمان و با حضور مرضیه برومند به عنوان دبیر جشنواره از تالار وحدت به سمت تئاتر شهر شروع به حرکت کرد ، آزاده پورمختار، مریم سعادت ، حمید جبلی، بهرام شاه‌محمدلو، هما جدی‌کار ، حمید رضا اردلان و داوود فتحعلی بیگی از هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند .

 

  • در این مسیر ترانه‌های به یادماندنی “خونه مادربزرگه” و “کلاه قرمزی” و “شهر موش‌ها” و … پخش می شد و کودکان و بزرگسالان این ترانه ها را می خواندند .

 

  • مرضیه برومند در این جشنواره به جای بیان سخنرانی‌ رسمی با چند آرزوی کوچک این جشنواره را آغاز کرد و گفت: “دعا می‌کنیم آسمان همه عروسک‌ها و همه بچه‌ها همیشه آبی باشد. آرزو می‌کنیم صلح و امنیت همیشه در همه جای دنیا برقرار شود. آرزو می‌کنیم هیچ بچه‌ای در هیچ جای دنیا شب را با وحشت سر نکند. آرزوی شادی و شادمانی داریم برای همه خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های ایرانی.”

 

  • بعد از این آرزوها بادکنک‌های رنگی به آسمان رها شدند و با پخش سرود آسمان عروسک‌ها آبی است جشنواره تئاتر عروسکی کارش را برای ۶ روز تا ۷ شهریور ماه آغاز به کار کرد.

 

  • وقتی کارناوال عروسکی به تئاتر شهر رسید ، گروه موسیقی کارناوال عروسکی بر روی حوض مرکز مجموعه تئاتر شهر مستقر شد و فضای این مجموعه با نواختن موسیقی به فضایی پر شور و هیجان برای کودکان تبدیل شد . در ساعت ۱۹:۴۰ پس از آنکه کارناوال عروسکی کارش به پایان رسید و عروسک ها را به داخل مجموعه بردند ، زمان مناسبی برای کودکان پر شوق فراهم شد که پشت این دستگاه های موسیقی بروند و مشغول نواختن موسیقی شوند این اتفاق به صورتی بود که گروه به سختی توانست آلات موسیقی خود را از کودکان بگیرد و آن ها را جمع کند .

 

  • از دیگر اتفاقات روز اول جشنواره لغو اجراهای خیابانی اولین روز بود که به دلیل حضور کارناوال عروسکی در مجموعه تئاتر شهر به زمانی دیگر موکول شد .

 

  • “فلوت زن سحرآمیز” به نویسندگی و کارگردانی نوری ساوا از کشور چک اولین نمایش مجموعه تئاتر شهر بود که در تالار چهارسو به روی صحنه رفت . پس از آن که ۳۰ دقیقه از اجرای این نمایش گذشت اپیزود اول این نمایش به پایان رسید ، مردم پس از تشویق گروه در حال خروج از سالن بودند که بازیگر نمایش به روی صحنه آمد و گفت : ” دو اپیزود دیگر از نمایش باقی مانده است ، ما به دلیل آنکه پول ۵۰ دقیقه اجرا را دریافت کرده ایم دو اپیزود دیگر برای شما اجرا خواهیم کرد . اگر تمایل دارید به تماشای آن بنشینید و سالن را ترک نکنید .”
  • این در حالیست که زمان اجرای این نمایش در جدول نمایش های صحنه ای این جشنواره ۵۰ دقیقه ذکر شده است .
  • سفیر جمهوری چک و «مهدی شفیعی» مدیر کل هنر‌های نمایشی از جمله افرادی بودند که به تماشای این نمایش نشستند .

 

  • “نویسنده” نوشته اولریک کواد و کارگردانی جو استروگرومن کاری از کشور هلند در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در دو سانس ۱۸ و ۲۱ به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی همراه بود .
  • عروسک این نمایش چنان خلاقانه ساخته شده که خود به تنهایی می تواند سبب جذب این مخاطبان شده باشد ، بزرگی این عروسک به اندازه ای بود که نزدیک به نیمی از سن تالار اصلی را پوشش داده بود پس از اجرا بسیاری از مردم به روی سن رفتند و از نزدیک این عروسک را تماشا کردند و در کنار آن عکس گرفتند .
  • با توجه به این که زمان اجرای این نمایش ۶۰ دقیقه بود و اجرای اول در ساعت ۱۹ به پایان رسید و گروه نمایش تقریب به دو ساعت زمان استراحت داشتند ولی متاسفانه سانس دوم این نمایش با نیم ساعت تاخیر همراه بود .
  • عوامل نمایش “نویسنده” پیش از این با نمایش “آنتیگونه” در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی حضور داشتند . در اجرای “آنتیگونه” دو سال قبل این گروه به تماشاچیان بروشورهایی را می دادند که توضیحاتی را راجع به نمایش و گروه در آن نوشته شده بود اما متاسفانه امسال خبری از بروشور نبود و اگر تقاضای بروشور می کردی ، در صورت پیگیری تنها یک کارت ویزیت نصیبت می شد .

 

  • “نارای” به نویسندگی و کارگردانی محمد تقی اسماعیلی کاری از اردبیل در دو سانس ۱۸ و ۲۰:۱۵ در تالار سایه به روی صحنه رفت . گروه نمایشی کرمانشاه در سانس دوم با لباس های محلی به تماشای این نمایش نشستند . متاسفانه در لحظات پایانی این نمایش به دلیل اینکه بسیاری از مردم قصد داشتند در ساعت ۲۱ به تماشای نمایش “نویسنده” در سالن اصلی بنشینند با سر و صدای فراوان در حین اجرا سالن را ترک کردند .

 

  • “اگه گربه رو ببینیم” کاری از گروه ماسک تهران با عروسک گردان های نوجوان که از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره حضور داشتند در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر در ساعت ۱۹ به روی صحنه رفت .
  • در نمایش “اگه گربه رو ببینیم” علی رغم اینکه این نمایش کاری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود اما متاسفانه بچه هایی که به تماشای این نمایش آمده بودند ، همگی خسته شدند و مدام می گفتند : “مامان بریم بیرون ، مامان بریم بیرون .”

 

  • “چه کسی گربه را جابه جا کرد؟” نوشته علی امیر ریاحی و کارگردانی محمد لقمانیان در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار قشقایی به روی صحنه رفت  . ددی پودامچی ، رئیس یونیمای جهانی و مرضیه برومند دبیر شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی از میهمانان این نمایش بودند . یکی از عوامل اجرا در ابتدای کار به روی صحنه  آمد و ضمن تشکر از حضور میهمانان اجرای این نمایش را به مرضیه برومند تقدیم کرد ، این اتفاق با تشویق بسیار حضار روبرو شد ، در نهایت به دلیل تشویق بیش از حد مردم مرضیه برومند مجبور شد با اشاره کارگردان از جای خود بلند شود و به طرف تماشاگران برگردد .
  • پس از پایان اجرا کارگردان این نمایش گفت : “ما برای این نمایش تمرین های بسیار سختی داشتیم تا در نهایت خانم برومند کار ما را پذیرفتند  ” . مرضیه برومند در جواب این کارگردان با لحنی طنز گفت : ” اگر اجرای آخر شما را دیده بودم کارتان را رد می کردم .” بیان این جمله با خنده حضار روبرو شد
  • ما احتیاج به حمایت داریم خواهش داریم قبل از این که کار پوسیده شود حمایتمان کنید ، ما پول نداریم . ” با بیان این جمله ها برومند با لبخند به سمت بازیگران رفت و آنها را در آغوش کشید .
  • با آن که روز اول جشنواره بود ، ظرفیت تالار قشقایی برای این نمایش به حدی پر شده بود که چند نفر روی پله ها نشستند .

 

۷ نظر ثبت شده است .

  1. حامد گفت:

    ممنون از تئاتر فستیوال

  2. مارال گفت:

    کاش کارناوال عروسکی در همه جای شهر بود … در پارک ها و فرهنگسراها … تهران که فقط یه نقطه نیست

  3. فلاحی گفت:

    سلام و خداقوت
    اگرزمان و مکان برنامه ( به همراه آدرس دقیق و تلفن اطلاع رسانی کامل ) مربوط به نمایشهای خیابانی و صحنه ای به تفکیک در یک جدول در سایت حاضر گذاشته می شد , (که کار خیلی ساده ای هم است) . از این همه سردر گمی ما را نجات می دادید . ان شاا… در فرصت باقی مانده این جشنواره اقدام کنید و در جشنواره های بعدی هم این مهم در نظر گرفته شود . باتشکر

    • تئاتر فستیوال گفت:

      سلام . ممنون از توجه شما . این اتفاق در دو پست جداگانه افتاده است که یکی جدول اجراهای صحنه ای و دیگری جدول اجراهای خیابانی ست که هر کدام به صورت یک فایل پی دی اف قابل دانلود هستند تا به راحتی بزنامه ها را در اختیار داشته باشید . در بخش اخبار جشنواره می توانید این دو پست را پیدا کنید و یا در قسمت جستجوی سایت ، جستجو کنید /
      موفق باشید

  4. میلاد گفت:

    خوب پوشش میدید

  5. فرنوش م گفت:

    سلام مثل پارسال جذاب نیست..ولی بدک نبود

  6. امیر ن گفت:

    دوباره تئاتر فستیوال شروع کرد !!! حاشیه حاشیه حاشیه !!!
    نقد نقد نقد !!! اه اه اه !!!
    با این طراحی مسخره سایت !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *