حاشیه های روز هفتم جشنواره تئاتر فجر :

وقتی لهستانی ها برای ما سنگ تمام گذاشتند .


بالاخره در هفتمین روز از سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، نمایش ” همسرایی یتیمان ” از کشور لهستان در بخش بین الملل  جشنواره به روی صحنه رفت که در نهایت احترام ، بروشوری به زبان فارسی و انگلیسی به مخاطبان ارائه داد .

%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35

  • نمایش ” همسرایی یتیمان ” از کشور لهستان در تالار حافظ اولین اجرای خود را پشت سر گذاشت . اجرایی بسیار پر مخاطب و با استقبال بسیار زیاد !
  • اما این حجم از استقبال مسئولین حافظ را به شدت به زحمت انداخته بود . با اینکه برای اجرای ساعت ۸:۳۰ از ساعت ۸:۱۵ اجازه ورود به سالن را دادند ، با این حال نمایش با بیش از ۲۰ دقیقه تاخیر شروع شد .
  • ابتدا کسانی که بلیت داشتند به سختی وارد شدند و بعد که نوبت به کسانی شد که کارت اختصاصی جشنواره را داشتند ، هجوم و فشار جمعیت باعث شد ، درب سالن حافظ از جا کنده شود و به روی تماشاچیان بیفتد !!
  • بعد از آن هم یک ردیف از پروژکتورهایی که برای دکور با فاصله ای از صندلی تماشاچی ها با چسب وصل شده بود به خاطر هجوم تماشاچیان و عبور آنها از وسط صحنه ، جدا شدند .
بروشور نمایش " همسرایی یتیمان " از کشور لهستان

بروشور نمایش ” همسرایی یتیمان ” از کشور لهستان

  • مهمترین اتفاقی که می توان در اجرای جشنواره ای این نمایش به آن اشاره کرد و تا مدت ها به یاد سپرد ، بروشوری است که در نهایت احترام و به زیبایی طراحی شده و پیش از شروع اجرا به تماشاگران داده شد. بروشوری به دو زبان فارسی و انگلیسی و با برچسب سفارت کشور لهستان در تهران . ما هم ضمن تقدیر از این رفتار محترمانه ، امیدوارم همه ی اجراهای جشنواره ، چه داخلی و چه خارجی ، به همین اندازه به مخاطبین خود احترام بگذارند .
طراحی داخلی بروشور نمایش " همسرایی یتیمان " از کشور لهستان

بروشور نمایش ” همسرایی یتیمان ” از کشور لهستان

  • تعداد تماشاچی به اندازه ای بود که سه سوی صندلی های سالن حافظ کاملا پر شده بودند . بعد از آن صندلی های پلاستیکی در سمت چهارم سالن هم چیدند و که این صندلی ها نیز پر شدند . در نهایت عده ای هم روی پله ها و زمین نشستند و عده ای هم پشت صندلی های پلاستیکی ، ایستاده نمایش را دیدند .
  • در همه ی این لحظات هم یژی ژون ، کارگردان این نمایش به نشستن تماشاچی ها نظارت داشت و اوضاع را مدیریت می کرد .
  • در پایان نیز بعد از اجرای رورانس ، تماشاچیان همچنان دست می زدند و گروه را تشویق می کردند و راضی از سالن بیرون رفتند .
گروه

بازیگران نمایش ” همسرایان یتیمان ” از کشور لهستان

  • هنگام خروج از سالن ، درب بزرگ کارگاه دکور را باز کردند تا جمعیت خارج شود .
  • فقط نکته اینجا است که اگر هنگام ورود به سالن ، یک ردیف از پروژکتور های نمایش جدا شد ، هنگام خروج تماشاچی ها هر چهار سمت پروژکتورها جدا شدند .
  • علی مرادخانی ( معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) ، مهدی شفیعی (مدیر کل هنرهای نمایشی ) ، هرمز هدایت ، فهیمه رحیم نیا ، اتابک نادری ، عظیم موسوی ، منوچهر اکبرلو ، سیاوش طهمورث ، محمدرضا خاکی ، مریم معترف و هوشنگ قوانلو برای دیدن این نمایش رفته بودند .
استقبال زیاد از نمایش " همسرایی یتیمان " از کشور لهستان

استقبال زیاد از نمایش ” همسرایی یتیمان ” از کشور لهستان

  • گروه های بین المللی اما همچنان حاشیه ساز بودند . گروهی از میهمانان خارجی برای دیدن نمایش ” کابوس شب نیمه تابستان ” به خانه هنرمندان رفتند و پیش از همه وارد سالن شدند . اما تعدادشان به اندازه ای بود که هنوز افراد بلیت دار وارد نشده ، سالن تقریبا پر شده بود و عده ای روی زمین نشستند .
  • معصومه آقاجانی که برای دیدن نمایش پسرش – پویان درزی – رفته بود ، به مسئول سالن می گفت اگر کسی بدون جا مانده است حاضر است روی تشک های سالن بنشیند و صندلی خود را به تماشاچی دیگری بدهد .
  • از حاشیه های دیگر این نمایش ، بدون بالانویس بودن نمایشی بود که مبتنی بر دیالوگ است . میهمانان خارجی هم که چیزی متوجه نمی شدند خوابشان گرفته بود .
  • در پایان شکوفه طاهری کارگردان ” کابوس شب نیمه تابستان ” اجرای این نمایش را به دو نفر از مادران بازیگرانش که در سالن حضور داشتند تقدیم کردند . معصومه آقاجانی مادر پویان درزی و مادر ابراهیم عزیزی .
  • نمایش ” بیستون می تازد ” به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی اردانی که از مشهد در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است با بالانویسی با فونت ریز و در بالاترین قسمت پیشانی سن اجرا شد و داور های غیر ایرانی مجبور شدند روی صندلی های ردیف های عقب تر بنشینند تا بتوانند بالانویس را ببینند و بخوانند .
  • در این نمایش از دستگاه مه ساز استفاده شده بود و غلظت مه های ساخته شده مخاطبان را اذیت می کرد . که در نهایت باعث شد دکتر مسعود دلخواه و فرهاد مهندس پور که دیگر داوران بخش بین الملل هستند هم مجبور شدند صندلی های خود را عوض کنند و عقب تر بروند .
  • این تغییر جای داوران هم کارگردان نمایش را به اشتباه انداخته بود و او که داورها را ندیده بود ، نمی دانست بالاخره در آن سانس داورها نمایش او را دیده اند یا نه !
  • ” منظومه خوانی جمعی “ ادیسه ” از کشور یونان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که حضور برای عموم مردم آزاد بود و همه می توانستند با دریافت شماره به عنوان یکی از نقش خوانان در این منظومه خوانی شرکت کنند . به هر کدام از افراد شرکت کننده در پایان مجسمه ای به عنوان یادگاری داده می شد .
  • نقش خوانان از هر کشوری که بودند با زبان مادری خودشان متن را می خواندند و بر روی پرده ای بزرگ متن به دو زبان فارسی و انگلیسی نشان داده می شد .
  • سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی مرادخانی و مهدی شفیعی به تماشای نمایش ” پستو ” به کارگردانی سید حسین موسوی و کامران جباری که از شهر بیجار در تالار قشقایی اجرا می شد ، نشستند .
  • نمایش ” گاهی ” به کارگردانی محمدرضا درند و سعید زندی از کرمانشاه در سالن چهارسو با یک ربع تاخیر همراه بود .
  • استقبال از این نمایش خوب بود و بخش عمده ای از تماشاگران میهمانان و همشهری های گروه نمایشی بودند .
نمایش " مجلس مچاله خوانی " از تویسرکان

نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” از تویسرکان

  • نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” از تویسرکان در تماشاخانه سنگلج اجرا شد .
  • گروه این نمایش یکی از جوان ترین گروه های اجرایی در بخش مسابقه تئاتر جوان بودند .
  • در قسمتی از این نمایش بر اساس قصه بازیگر اثر باید از چند نفر از تماشاگران امضا می گرفت . او به همین منظور طبق میزانسن کاغذی را جلوی داوران برد و از آنها امضا گرفت .
  • سجاد طهماسبی در پایان ، اجرای این نمایش را به رکن الدین خسروی تقدیم کرد . گفتنی است مراسم تشییع این استاد گرامی ، صبح امروز – جمعه هشتم بهمن ماه – از مقابل تالار وحدت برگزار می شود .
پیام تسلیت علی عابدی

پیام تسلیت کارکنان تماشاخانه سنگلج برای شهدای آتش نشان

  • نمایش ” کارنامه بندار بیدخش ” به کارگردانی آرش آشاداد در تماشاخانه ارغنون با ۴۰ دقیقه تاخیر همراه بود . در حالی که در بلیت نمایش و جدول برنامه ها ساعت آغاز نمایش ۱۸ ذکر شده بود . مسئولین سالن گفتند که ساعت اجرا ۱۸:۳۰ است و در بلیت ها اشتباه درج شده است . البته در نهایت همان ۱۸:۳۰ هم شروع نشد و آغاز آن ۱۸:۴۰ دقیقه بود .
  • با توجه به استقبال نسبتا کمی که از بخش به علاوه تئاتر فجر می شود ، تماشاخانه ارغنون امشب با استقبال خوبی مواجه شد .
  • بر خلاف آنچه در بروشور مدت زمان این نمایش ۵۵ دقیقه ذکر شده بود ، مدت زمان این نمایش ۴۰ دقیقه بود .
  • تماشاخانه استاد مشایخی با اجرای ” حواست کجا بود ؟ ” توسط جانبازان اعصاب و روان ، میزبان میکائیل شهرستانی بود .
  • در انتهای نمایش هر کدام از جانبازان و ایثارگران خاطره ای تعریف کردند و میکائیل شهرستانی هم چند دقیقه ای صحبت کرد .
  • این نمایش در تماشاخانه استاد مشایخی با استقبال خوبی روبه رو شد .
  • و اما چند حاشیه در بخش نمایش های خیابانی در محوطه تئاتر شهر : نمایش خیابانی ” حریم شخصی ” به کارگردانی سید جمال میرجعفری ، یک نمایش شورایی بود و در ابتدای نمایش از مردم خواسته شد ، یک سری حرکات را انجام دهند که داورهای بخش خیابانی هم شروع به همراهی با مردم کردند و حرکات را انجام دادند .
  • پیش از شروع این نمایش ، تماشاگران شهدای آتش نشان را تشویق کردند .
  • بهزاد فراهانی هم برای دیدن نمایش های خیابانی در محوطه تئاتر شهر آمده بود و مردم با او سلفی می گرفتند .

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز ششم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز پنجم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

۴ نظر ثبت شده است .

  1. علی می‌گه:

    نمایش مچاله خوانی خیلی خوب بود خیلی خندیدیم. مخصوصا قسمتی که بازیگره به داورا میگه پول بدن

  2. حاتم می‌گه:

    الان که توی همه ی کارها در ایران با تاخیر انجام میشه. دیگه اینقدر به تاخیر تو تیاتر گیر ندین

  3. فاطمه می‌گه:

    نمایش تویسرکانی ها خیلی خوب بود. موضوع جالبی داشت

  4. مینا می‌گه:

    چرا انقدر بدون هیچگون بررسی خبر می گذارید. اولا. امسال سایت برای خرید بسیار کم بود یعنی درهمین سالن حافظ فقط پنج ردیف برای خرید وبقیه در اختیار مثلا ( اهالی رسانه چه بماند و هنرمندان و مهمانان ویژه بود .پس اینکار شما نوشتید مشخصا کار چه کسانی بوده است .همان اهالی مثلا اهل رسانه .بعد همه خرید امروز همه در سانساس دوم خالی است.یعنی جا برای خرید است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *