جشن تولد تماشاخانه سنگلج با حضور چهره های اندک تئاتری


تولد ۴۹ سالگی تماشاخانه سنگلج در نبود مصطفی عبداللهی و با حضور اندک چهره های شناخته شده تئاتر و با استقبال پرشور مردم ، عصر دیروز ، ۱۷ مهر ماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

تئاتر فستیوال

به گزارش تئاترفستیوال ، تماشاخانه سنگلج تولد ۴۹ سالگی اش را با  حضور چهره های اندک تئاتری جشن گرفت. در این مراسم ، اردشیر صالح پور ، میکائیل شهرستانی ، مهرانه مهین ترابی ، خسرو بامداد حضور داشتند.

اردشیر صالح پور در ابتدا بیان کرد که قرار بود تولد ۴۹ سالگی تماشاخانه سنگلج با حضور مصطفی عبداللهی برگزار شود که متاسفانه او به دلیل کسالت و بیماری نتوانست در این مراسم حاضر شود .

صالح پور در ادامه درباره راه اندازی دوباره آیین افتتاح نمایش ها در تماشاخانه سنگلج گفت : مراسم چهل و نهمین سال تولد تماشاخانه سنگلج همزمان با مراسم شب چراغ نمایش “بازی نامه عشق امروزی” به کارگردانی محمد یوسفی شده است که اتفاق خوشایندی است .

این هنرمند باسابقه ی تئاتر در ادامه سخنانش توضیحاتی در رابطه با تاریخچه تماشاخانه سنگلج داد و گفت : در قدیم محله سنگلج یکی از محله های قدیمی تهران در دوران قاجار بود . یک بانوی خیر ، زمین این مکان را برای تئاتر به شهرداری تهران هدیه کرد و شهرداری هم آن را به وزارت فرهنگ و هنر واگذار کرد . مهندس بابائیان که پیمانکار مراکز فرهنگی هنری بود ، با اضافه مواد و مصالح پروژه های دیگر به طور رایگان ، این تالار را ساخت و به وزارت فرهنگ و هنر آن دوره هدیه کرد . و از همان ابتدا این سالن به نمایش های ایرانی اختصاص داده شد.

تئاتر فستیوال

وی در رابطه با امر خیر مدرسه سازی و یا ساخت سالن های تئاتر گفت : افراد خیر ، مدرسه می سازنند و ساختن مدرسه و سالن تئاتر یک خدمت آموزشی و پرورشی است .

صالح پور از قول یکی از کسانی که تئاتر را در کشورمان سر و سامان داده است ، جمله ای را نقل کرد : مملکت همواره به سه چیز نیازمند است ؛ روزنامه ، مدرسه و تئاتر که این سه ، در پرورش انسان خیلی موثرند .

نویسنده ی نمایش “اندر حکایات بلدیه اصفهان” دررابطه با ساخت سالن های تئاتر اذعان داشت :  تئاتر هم یک مدرسه است ، مدرسه ای که به زبان هنر آموزش می دهد ، این امر در کنار روزنامه که برای تنویر افکار عمومی به کار می رود ، جزء ارکان فرهنگی یک جامعه به شمار می آید .  امیدوارم این امر قدیمی دوبار در کشور به وجود بیاید و خیرینی که در کشور ما کم هم نیستند ، به ساخت سالن های تئاتر هم توجه کنند .

وی درباره شکل گیری ۷ گروه نمایشی در تماشاخانه سنگلج افزود : در آن زمان گروه هنر تئاتر ملی به واسطه عباس جوانمرد ، هنر ملی دوم توسط بهرام بیضایی ، گروه تئاتر مردم توسط علی نصیریان ، گروه تئاتر امروز توسط داوود رشیدی ، گروه تئاتر شهر به واسطه جعفر والی ، گروه میترا توسط خلیل موحد و گروه جوان توسط اسماعیل شنگله ، در همین تماشاخانه شکل گرفتند .

او همچنین بیان کرد : ۱۱۴ کارگردان ، بازیگر و هنرمند و ۲۰ نفر پرسنل در طول این سال ها در این تماشاخانه فعالیت کردند. متاسفانه پستی به نام هنرمند در طول این سال ها حذف شده است و در حال حاضر در نظام  اداری و مرکزی همانند عنوان کارگردان ، بازیگر ، عنوانی به نام هنرمند نداریم.

تئاتر فستیوال

وی در رابطه با سردر زیبای این مجموعه توضیح داد : سردر زیبای این تماشاخانه توسط سیما کوبان طراحی شده است که طرح آن که بر روی کاشی معرق نقش شده است از مینیاتور های ایرانی گرفته شده که به شکل مدرنی طراحی شده است.

اردشیر صالح پور در پایان یادی هم از بیژن مفید که از بین ما رفته است ، کرد .

پس از اردشیر صالح پور ، میکائیل شهرستانی نیز برای حاضران سخن گفت : برای هر هنرمندی توفیق بزرگی است که در این سالن که بوی تئاتر می دهد ، کاری را به روی صحنه برده باشد ، حال فرقی نمی کند به چه عنوان ، طراح ، بازیگر ، نویسنده و یا کارگردان این کار را انجام داده باشد . تئاتر به تماشاگرانش زنده است و آرزو می کنم چراغ هیچ سالنی خاموش نشود  .

او در ادامه افزود : هنرمندانی هستند که سال های سال رنج بردند و هنوز هم می برند ، مهجور ماندند ، مانند مصطفی عبداللهی که شناخته نمی شوند یا کم شناخته می شوند یا زمانی شناخته می شوند که متاسفانه در بین ما نیستند . از شما تقاضا می کنم که به مصطفی انرژی مثبت بدهید ، این روزها ، روزهای سختی را سپری می کند . همانطور که ملاحظه می کنید امروز نتوانست بیاید . به او انرژی مثبت بدهید و برایش دعا کنید و آرزو می کنم همه ی شما سلامت و برقرار باشید و هیچ وقت سالن های تئاتر را خالی نگذارید .

در ادامه مراسم از هنرمندان حاضر در مراسم ، دعوت شد تا به جایگاهی که در نظر گرفته بودند بیایند و شمع کیک ۴۹ سالگی سنگلج را روشن کنند .

در پایان از کسانی که برای تولد ۴۹ سالگی تماشاخانه سنگلچ آمده بودند ، پذیرایی شد و پس از آن هنرمندان حاضر در مراسم به همراه حاضران ، به تماشای نمایش “بازی نامه عشق امروزی” نشستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *