حاشیه های روز سوم جشنواره تئاتر فجر

داورهای جشنواره تئاتر فجر رکورد تاخیر را در ایرانشهر زدند


سومین روز سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با تاخیر داورهای بخش مسابقه تئاتر جوان رکورد دار تاخیر شد . صدای خر و پف دو تا از تماشاچیان هم در سالن های تئاتر از حاشیه های جالب توجه بود .

%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%b3%d9%88%d9%85-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35

  • با شروع شدن آثار غیر ایرانی بخش بین المللی ، هنرمندان زیادی در سالن های تئاتر رویت می شوند و از نمایش ها استقبال می کنند ، هنرمندانی که تا امروز کمتر در جشنواره رویت شده بودند !
  • نمایش ” من ، سیزیف “ به کارگردانی وسلکا کونچوآ از کشور بلغارستان در تالار قشقایی اجرا شد .
  • دکتر محمدرضا خاکی ، شیرین بزرگمهر ، رحمت امینی ، بهزاد فراهانی ، فریبا متخصص ، فهیمه رحیم نیا ، هرمز هدایت ، محمد ساربان ، صمد چینی فروشان ، پارسا پیروزفر ، علی عابدی و بسیاری دیگر از هنرمندان برای دیدن این نمایش آمده بودند .
  • بازیگر این نمایش بعد از اجرا ، یاد شهدای آتش نشان را گرامی داشت .
  • گروه هایِ بین المللیِ میهمانِ جشنواره تئاتر فجر به دیدن نمایش ” خانه ابری “ به کارگردانی سیامک احصایی و حمید پورآذری در تماشاخانه ایرانشهر نشستند .
  • در حالی که هم سالن و هم گروه نمایشی ” پنجاه و چهارمین سالگرد تولد خسرو مرادی “ برای اولین سانس اجرای خود در تماشاخانه ایرانشهر آماده بودند ، این نمایش به دلیل تاخیر داوران  ۳۵ دقیقه دیر  روی صحنه رفت . این تاخیر در حالی است که داوران اولین اجرای خود را در این روز را داوری می کردند و نمی توانند تاخیر اجراهای دیگر را دلیلی برای عملکرد خود عنوان کنند .
نمایش خیابانی « داستان مردم » از شازند

نمایش خیابانی « داستان مردم » از شازند

  • می توان گفت بیشترین پویایی و سرزندگی جشنواره ای را تئاتر های خیابانی به مجوعه تئاتر شهر می دهند . در واقع اجرای این نمایش ها هم عده ی زیادی را برای دقایقی جذب تئاتر کرده و بعد از پایان اجرا ها هم با دل و جان گروه ها را تشویق می کنند .
  • نمایش خیابانی ” جهش “ به نویسندگی و کارگردانی بریس باتان از کشور فرانسه با استقبال پر شوری از سوی مردم مواجه شد و برای دقایقی عده ی زیادی را در محوطه تئاترشهر دور هم جمع کرد . این نمایش از جنب شرقی پارک دانشجو ( خیابان رازی ) شروع شد .
  • یک ساعت پیش از شروع این نمایش از ستاد جشنواره در بخش تئاتر خیابانی برای این اجرا ، نوار کشی و محوطه اجرای نمایش را مشخص کردند و چند پرژکتور هم نصب شد . مهدی شفیعی ( مدیر کل هنرهای نمایشی ) و پیمان شریعتی ( دبیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر ) هم در محوطه تئاتر شهر حضور داشته و بر این کار نظارت می کردند .
نمایش خیابانی « جهش » از کشور فرانسه

نمایش خیابانی « جهش » از کشور فرانسه

  • محمد هادی عطایی ، کارگردان نمایش خیابانی ” چهار طبقه “ بعد از اجرای نمایش خود ، به یاد شهدای آتش نشانی از تماشاگران خواست ۱۵ ثانیه بایستند و آنها را تشویق کنند .
  • تماشاخانه باران هم مثل سایر تماشاخانه ها در سومین روز از سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حال و هوایی جشنواره ای نداشت و اجرای نمایش در این سالن همانند اجراهای معمول در طول سال بود .
  • امروز نمایش ” تنها راه ممکن “ به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی در این سال اجرا شد . خبرنگاری که در کنار خبرنگار تئاتر فستیوال نشسته بود ، در حین اجرا خوابیده بود و صدای خروپف او چنان بلند شد که تماشاچیان ردیف جلوی او برگشتند و او را نگاه کردند .
  • نمایش ” نیمروز اسکاتلند “ به کارگردانی ندا هنگامی با نیم ساعت تاخیر شروع شد . این نمایش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شده بود .
  • از اتفاقات جالب این نمایش نیز مخاطبی بود که چنان خوابیده بود و خروپف می کرد که صدایش در سالن پیچیده بود .
  • ساعت اجرای نمایش ” بیست نمایش کوتاه درباره سلفی” به کارگردانی محمد رحمانیان که در سالن آفتاب اجرا می شد تغییر کرد . پیش از این پیامکی از سایت تیوال برای کسانی که بلیت نمایش را خریداری کرده بودند فرستاده شد تا برای اطمینان از ساعت اجرا با سالن آفتاب تماس بگیرند . ولی کسی پاسخگوی این شماره تماس نبود ، تا اینکه بعد از چند بار زنگ زدن مشخص شد که ساعت اجرای نمایش ساعت ۱۹ می باشد . این نمایش با بیش از ۲۰ دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت .
  • تماشاخانه مشایخی با توجه به اینکه نمایش هایی را با گروه های معلول پرتوان به روی صحنه می برد ، تا کنون استقبال چندانی از آثار نشده است و با سالن های کم مخاطب رو به رو هستند . حتی خبرنگاران هم برای دیدن نمایش ها به این سالن نمی روند . مسئول گیشه این سالن به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت : ” از ابتدای جشنواره تاکنون قرار است عکاسی از طرف ستاد برای پوشش تصویری نمایش هایمان بیاید ولی هنوز  نیامده است ! “
  • نمایش ” گاوی که می خواست شیر باشد “ در این سالن برای گروه سنی کودک آماده شده بود ، ولی برای اجرا ، مخاطب کودکی حضور نداشت . کارگردان این کار پیش از شروع نمایش از حاضرین در سالن خواهش کرد تا سعی کنند کودک باشند و گروه را در حین اجرا همراهی نمایند .
  • نمایش ” اکسیژن “ به کارگرانی مهدی ضیاچمنی از مشهد که در خانه هنرمندان اجرا می شد به دلیل بیماری مهسا غفوریان ، یکی از بازیگران این نمایش اجرای دوم خود را از دست داد و کنسل شد . بعد از آن که مسئول ستاد برگزاری جشنواره حاضر در سالن مطمئن شد که این بازیگر امکان حضور روی صحنه را ندارد به تماشاگرانی که بلیت خریداری کرده بودند گفت می توانند به تئاتر شهر بروند و هزینه بلیت شان را دریافت کنند .
  • خوشبختانه نمایش این گروه در سانس اول توسط داوران داوری شده بود .
  • امیدواریم مشکل مهسا غفوریان جدی نباشد و هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورد و با خاطره ی بدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر را ترک نکند .

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

۴ نظر ثبت شده است .

  1. رضا گفت:

    چقدر دیییر کردن تو حشنواره این داورا … خیلی همه چیزو بهم میریختن همه جا

  2. دنی گفت:

    مهسا جون ایشاالله زودتر خوب شی. کارتون خیلی خوب بود

  3. زندی گفت:

    واقعا از تماشاخانه مشایخی تشکر می کنم.
    کاش همه فقطبه فکر منافعشون نبودن و واقعا تیاتر برایشان مهم بود

  4. lili گفت:

    Hashie hatooon bahale. Edame bedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *