حاشیه های روز ششم جشنواره تئاتر فجر :

پر مخاطب ترین روز چهارسو با آروند دشت آرای


چشم بر هم زدیم و شش روز از جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر گذشت . با همه ی حواشی و لحظات خوب و بد آن . اما همچنان داورها در اجرای نمایش ها تاخیر می کنند و باعث بی نظمی هستند . نیمی دیگر از اجراهای جشنواره باقی مانده و ما همچنان امیدواریم و منتظر تغییر این وضعیت !

حاشیه های فجر

  • نمایش ” درباره تصویرت از من تجدید نظر کن ” ( ادیشن ) به کارگردانی آروند دشت آرای در تالار چهارسو از کشور ایران و هلند به روی صحنه رفت .
  • استقبال از این نمایش بسیار خوب بود و تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی زیادی برای دیدن این اثر به تالار چهارسو رفته بودند . این استقبال به حدی بود که می توان گفت این نمایش پر مخاطب ترین نمایش تا به اینجای جشنواره بود .
  • علی مرادخانی ( معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) هم امشب این نمایش را برای دیدن انتخاب کرده بود .
  • مشکل اجرای این نمایش اما برخلاف سایر نمایش ها ساعت شروع آن نبود . بلکه اتفاقا با تاخیر کمی آغاز شد اما مشارکت تماشاگران در اجرا ، باعث شد زمان پایان آن غیرقابل کنترل شود طوری که با آن که زمان سانس دوم آن در جدول اجراهای جشنواره ساعت ۲۱ ذکر شده است ، سانس اول آن ۲۰:۵۰ تمام شد .
  • این مسئله باعث تداخل برنامه ها و بی نظمی در تالار چهارسو شد و تماشاگرانی که برای سانس دوم آمده بودند از این تاخیر متعجب بودند که وقتی تماشاگران سانس قبل تا آن لحظه در سالن هستند نمایش آنها قرار است کی شروع شود !؟
  • از حاشیه های اجرای این نمایش هم مشارکت و فعالیت خوب تماشاگران بود . بهزاد فراهانی که برای این دیدن این نمایش رفته بود هم در اجرا شرکت داشت . یکی از تماشاچیان هم موقعی که انتخاب شد تا روی صحنه برود ، رو به یکی از بازیگران گفت که من فلانی هستم و با شما آشنا هستم !! اما بازیگر او را نمی شناخت!
  • در یکی از صحنه ها هم که ماجرای نمایش در هندوستان رخ می داد از یکی از تماشاگران دعوت شد تا در نقش دوست یکی از پرسوناژ ها ظاهر شود . اتفاق جالب این بود که چهره ی این بازیگر به صورت اتفاقی شبیه هندی ها بود او هم تصمیم گرفت این نقش را در قالب یک هندی ایفا کند و نتیجه با مزه و دلنشین شد .
علی مرادخانی با گروه نمایشی "درباره تصویرت از من تجدید نظر کن "

علی مرادخانی با گروه نمایشی “درباره تصویرت از من تجدید نظر کن “

  • و اما حاشیه های اجرای نمایش ” شیشه ” به کارگردانی امیر دژاکام که در تالار سایه اجرا شد این بود که کارگردان پیش از اجرا اعلام کرده بود هیچ کس حق ندارد روی زمین و پله ها بنشیند و به خاطر ظرفیت محدود سالن زمزمه هایی مبنی بر این که خبرنگاران جا نداشته باشند ؛ شنیده می شد .
  • اما در نهایت وقتی عده ای خارج از ظرفیت صندلی ها می خواستند وارد شوند ، دژاکام با احترام گفت : ” بر سر ما منت می گذارید . ” و این شد که عده ای هم روی پله ها نشستند . امیر دژاکام پیش از شروع نمایش گفت : علاقه ای نداشتم که مردم روی زمین و پله ها بنشینند .
  • او همچنین اضافه کرد : ” همه ما تئاتری ها از شرایط و کار کردن خسته ایم اما من خسته تر هستم . من سی سال است که کار می کنم و الان هیچ انگیزه ای ندارم و تایید و تکذیب هیچ کس برایم مهم نیست . اگر در جشنواره حضور دارم فقط به خاطر این است که حرف هایی دارم که باید شنیده شود . “
  • او درباره اجرای این نمایش هم تاکید کرد : ” این ۴۵ دقیقه حرف های من است اما برای افرادی که کم حوصله هستند این نمایش به شدت حوصله سر بر است چرا که بیشتر یک نجواست . “
  • اما در نهایت مخاطبان از این اثر راضی بودند و با رضایت از سالن خارج شدند .
  • نکته جالب این اثر مونولوگ ، آن بود که کلا به زبان انگلیسی اجرا شد و بالانویس فارسی داشت .
مسعود کرامتی در نمایش " هاردوی "

مسعود کرامتی در نمایش ” هاروی “

  • نمایش ” هاروی ” به کارگردانی ملودی آرام نیا در تماشاخانه ایرانشهر دقیقا راس ساعت و بدون حتی یک دقیقه تاخیر در سانس دوم اجرا شد . مدت ها بود اجرای به موقع تئاتر برایمان تبدیل به آرزو شده بود و کم کم هم تبدیل به نوستالژی شده است !
  • این اجرای به موقع هم شاید به خاطر عدم حضور داوران همیشه بی نظم جشنواره باشد که در این سانس حضور نداشتند .
  • زانوی مسعود کرامتی در حین اجرای نمایش ” هاروی ” به میز خورد و شدیدا درد گرفت که باعث شد لحظه ای دیالوگش را فراموش کند ولی دیالوگ بداهه مهدی بجستانی دیگر بازیگر نمایش ، فرصتی را بوجود آورد تا کرامتی به شرایط طبیعی بازگردد .
مهدی شفیعی و گروه نمایشی "چریکه چیای هالوز "

مهدی شفیعی و گروه نمایشی “چریکه چیای هالوز ” از مهاباد

  • امشب نوبت به سالن سنگلج رسید تا تاخیر داوران باعث تاخیر ۲۵ دقیقه ای نمایش ” چریکه چیای هالوز ” از مهاباد شود .
  • مهدی شفیعی (مدیر کل هنرهای نمایشی ) ، ارمغان بهداروند و کوروش سلیمانی این نمایش را دیدند .
  • نمایش ” ناسور” هم به کارگردانی افسانه زمانی در تالار حافظ نیم ساعت دیر شروع شد .
  • اصغر دشتی و میهمانان بخش بین الملل به دیدن نمایش” ویدئو کال ۲ ” در تماشاخانه موج نو نشستند .
  • امروز گردهمایی هنرمندان نابینا و ناشنوا در جشنواره تئاتر فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار شد . به همین خاطر عده ی زیادی از این هنرمندان را می توانستید ببینید که با زبان اشاره با هم گفتگو می کنند .
لحظه ای جالب در نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

لحظه ای جالب در نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

  • نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر که از بسیار جهات مورد بی توجهی هستند از یک جهت رقابت خود را با نمایش های صحنه ای حفظ کرده و پایاپای آنها پیش می رود و آن هم در تاخیر اجراهاست !!! تقریبا هیچ اجرایی در نمایش خیابانی به موقع شروع نمی شود .
  • از اتفاقات جالب نمایش های خیابانی امروز ، نمایش ” داستان مردم ” بود که به صورت بداهه و با شرکت مردم در اجرا به نمایش در آمد . در پایان نیز یکی از مخاطبان نقد خود را نسبت به اجرا به کارگردان گفت و همین موضوع باعث شد بین تماشاچیان بحث و گفتگو شکل بگیرد .

%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-3-%d8%aa%d8%a6%d8%a7%d8%aa%d8%b1-%d9%81%d8%ac%d8%b1-35

  • در نمایش ” آقای دلواپس ” هم که پرسوناژی به نام آتش داشت ، طوماری بین مردم و آتش نوشته شد و به امضای تماشاچیان رسید . به آنها گفته شد هر آنچه دوست دارند می توانند به این طومار اضافه کنند .

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز پنجم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

۴ نظر ثبت شده است .

  1. نازی گفت:

    خداییش اگه تیاتر خیابونی نباشه هیچکی نمیفهمه جشنواره است.

  2. سین با گفت:

    کلا جشنواره خیلی خلوته؟! قبول دارین؟؟

  3. بابک گفت:

    ببخشید این نمایشی که طناز طباطبائی بازی می کنه کی هست؟

  4. علی گفت:

    نمایش اروند به دردجشنواره نمی خورد.واسه همین همه چیز به هم ریخت و شلوغ پلوغ شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *