حاشیه های چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر :

وقتی گروه ها به خود اجازه می دهند که برنامه جشنواره را تغییر دهند !


چهارمین روز از جشنواره تئاتر فجر با حواشی ناخوشایندی در تماشاخانه سنگلج ، رفتار غیر حرفه ای حراست برخی از سالن ها ، رویت مهمانان خارجی جشنواره و … همراه بود .

  • اگر به حاشیه های سومین روز از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر رجوع کنید ، در حاشیه های مربوط به نمایش “طناب” به کارگردانی نصیر ملکی جو گفته شد که سانس اول این نمایش در کمال تعجب ، ۲۰ دقیقه زودتراز زمان اعلام شده در جدول ، به روی صحنه رفت . آن زمان ما پیش بینی کردیم که احتمالا سانس دوم با تاخیر اجرا خواهد شد . که همین طور هم شد و امروز متوجه شدیم که این نمایش در سانس دوم خود نزدیک به ۴۰ دقیقه تاخیر داشته است !

اینکه یکی از بازیگران این گروه نمایشی گفته است (لینک مصاحبه)که مشکل از برنامه ریزی ستاد جشنواره نیست و زودتر شروع شدن نمایش ، تصمیمی است که خود گروه نمایشی گرفته است ( ! ) ، از میزان مسئولیت ستاد جشنواره کم نمی کند . این میزان از بی برنامگی و خودمختاری گروه های نمایشی ، قابل قبول نیست و ستاد جشنواره به عنوان برگزارکننده ی این رویداد باید پاسخگوی این اتفاق باشد .

اما ستاد محترم جشنواره تئاتر فجر و گروه های محترم نمایشی ، وقت و پول مردم حرمت دارد .؛ حفاظت از حریم تئاتر را از خودمان شروع کنیم .

  • اما حاشیه های چهارمین روز از  سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر را با برخورد غیرحرفه ای برخی از سالن های نمایشی با اهالی رسانه شروع می کنیم .

کارت های خبرنگاری در درجه نخست ، مجوز ورود خبرنگار به لابی سالن ها است تا بتواند برای تهیه خبر و گزارش اقدام کند . اینکه به دلیل ازدیاد جمعیتِ افرادی که بدون بلیت پشت در سالن ایستاده اند ، در حالی که سالن پر شده است ، حراست از ورود خبرنگار حتی به لابی تماشاخانه جلوگیری کند ، رفتاری غیر حرفه ای است .

حراست می تواند به خبرنگار اجازه ورود به لابی را بدهد ؛ اما به دلیل پر شدن سالن او را به داخل سالن راه ندهد ! اما نمی تواند همچنان که افراد بدون بلیت را به لابی راه نمی دهد ، از ورود خبرگار هم جلوگیری کند .

این اتفاق در برخی از تماشاخانه ها رخ داد که در صورت تکرار ، از آن ها اسم خواهیم برد !

  • امروز تالار سنگلج میزبان نمایش “رسم عاشقی آب ها” از شهر ایلام بود ، در پایان نمایش و بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت برای هنرمند پیشکسوت ایلام ، آقای علی باسره ، حواشی ناخوشایندی در این تالار اتفاق افتاد که تئاتر فستیوال برای حفظ شأن تئاتر ، از پرداختن به این موضوع اجتناب می کند . البته لازم به ذکر است که مسئولین سالن با درایت به موقع و ورود به مساله ، مشکل پیش آمده را برطرف کردند .

 صمیمانه امیدواریم که مشابه چنین اتفاقاتی از این پس ، در هیچ کجا و در هیچ زمان دیگری رخ ندهد و دیگر شاهد چنین بی اخلاقی هایی در حریم مقدس تئاتر نباشیم .

  • نمایش “تصعید” به کارگردانی محمد صاحبی که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت ، با استقبال خوبی مواجه شد . این نمایش همچنین میزبان چند گروه خارجی بود . بالاخره بعد از گذشت چند روز از آغاز جشنواره ، گروه های خارجی رویت شدند که البته انتخاب این نمایش برای گروه های خارجی ، تصمیم خوبی بود چون “تصعید” یک نمایش عروسکیِ بدون دیالوگ است و گروه های خارجی به راحتی می توانستند با آن ارتباط  برقرار کنند .
  • استقبال از نمایش “نامبرده” به کارگردانی علی اصغر دشتی که در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد نیز بسیار زیاد بود . جالب این که این نمایش با حضور سلبریتی ها اجرا می شد و گویا حضور سلبریتی ها در تئاتر نه تنها فروش را تضمین می کند (!) ، بلکه تضمین استقبال فراوان اهالی تئاتر در اجراهای جشنواره ای نیز می باشد !

رامبد جوان از جمله هنرمندانی بود که به تماشای نمایش “نامبرده” با بازی نگار جواهریان نشست .

  • سید مجتبی حسینی ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش “پدران” به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر در تماشاخانه ایرانشهر نشست .
  • رضا بابک نیز به تماشای نمایش “در اتاق باد می وزد” به کارگردانی علی اکبر عبدیانی که در بخش به علاوه فجر جشنواره و در عمارت نوفل لوشاتو اجرا شد ، نشست .
  • مریم معترف ، جواد انصافی ، عزت الله رمضانی فر و علی شمس به تماشای نمایش ” گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب …” به کارگرانی جواد صداقت و الهام ابنی نشستند که در پایان کارگردان ، نمایش خود را با احترام به بازیگران پیشکسوت حاضر در سالن ، به علی شمس تقدیم کرد .
  • عده ی زیادی از تماشاگران حین اجرای نمایش “آخرین باران بهاری” به کارگردانی محمد لارتی ، سالن را ترک کردند که با این کار نظم سالن به هم خورد و این اتفاق بسیار ناخوشایندی است !
  • و نکته آخر اینکه پس از گذشت چند روز از آغاز جشنواره ، بالاخره در لابی سالن های نمایش ، جدول اجراهای نمایش های جشنواره در دسترس تماشاگران قرار گرفت !

تئاتر فستیوال

يک نظر ثبت شده است .

  1. مخاطب خاص گفت:

    امیدوارم نمایش تصعید اجرای عمومی بشه
    خیلی نمایش خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *