حاشیه های روز پنجم جشنواره تئاتر فجر :

تاخیر داورهای جشنواره ، صدای مرادخانی و شفیعی را هم بلند کرد / ” عکاسی ” سوژه ی حاشیه ساز پنجمین روز تئاتر فجر


داورهای جشنواره در پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر در همه ی بخش های بین الملل ، مسابقه جوان ، خیابانی و … تاخیر داشتند . این مسئله هم باعث اعتراض مسئولین و هم مردم شد . همچنین ممنوعیت عکاسی در سالن های جشنواره و گرفتن عکس های یواشکی و دور از چشم انتظامات سالن هم حاشیه های جالبی را رقم زد . در ادامه یک روز پر حاشیه جشنواره را مرور می کنیم :

داورهای عزیز جشنواره ، می شود لطفا دیر نکنید !؟! / عکاسی سوژه ی حاشیه ساز پنجمین روز تئاتر فجر

  • نمایش ” یتیم خانه فونیکس ” به نویسندگی آرش خیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی که از مشهد و در بخش ” مسابقه تئاتر جوان ” در تالار وحدت اجرا شد ، یکی از نمایش های پر مخاطب این روز بود .
  • در پایان نیز با تشویق زیاد مخاطبان همراه شد و همه برای گروه دست میزدند .
  • در رورانس این نمایش یکی از بازیگران موقع حضور روی سن لیز خورد . علت آن هم گویا خیسی سن بود که در حین اجرا مایعی روی آن ریخته شده بود . این خیسی نزدیک بود چند نفر دیگر را هم بسراند !
  • عکس و عکاسی از سوژه های حاشیه ساز پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر بود که عجیب ترین آن عکاسی با فلاش !!! در حین اجرای این نمایش بود که نور فلاش آن واقعا تماشاگران را کلافه کرده بود . این در حالی است که کسی به فرد خاطی تذکری نداد و بر خلاف همیشه از نور لیزر هم خبری نبود .
  • برای دیدن این نمایش علی مرادخانی ( معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) ، مهدی شفیعی ( مدیر کل هنرهای نمایشی ) ، رضا بابک و لوریس چکناواریان حضور داشتند .
سلفی عوامل نمایش " یتیم-خانه-فونیکس "

سلفی عوامل نمایش ” یتیم خانه فونیکس ” از مشهد

  • سردار نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران که این روزها حضور پررنگی در جشنواره تئاتر فجر دارد ، شب گذشته در تالار حافظ به تماشای نمایش «خوب بد زشت» نشست. او در روزهای گذشته جشنواره نیز به تماشای نمایش ” خانه ابری ” به کارگردانی سیامک احصایی و حمید پورآذری که در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفت ، نشست .
  • خدا را شکر می کنیم که برای یک بار هم که شده تاخیر داوران عزیز به نفع ما پیش رفت و تاخیر باعث شد رئیس دپارتمان نقد تئاتر فستیوال به دیدن نمایش رسید . نمایش ” ماتریوشکا ” به نویسندگی ، کارگردانی و بازی پارسا پیروزفر در سانس دوم به لطف دیر آمدن داوران بخش بین الملل با ۲۵ دقیقه تاخیر شروع شد .
  • البته ما از صمیم قلب از همه ی داوران عزیز تقاضا داریم به موقع برای دیدن نمایش ها حاضر شوند و مخاطبان را منتظر خود نگذارند ، حتی اگر رئیس دپارتمان نقد تئاتر فستیوال به دیدن نمایش ها نرسد !!!
  • پارسا پیروزفر هم مثل کارگردان نمایش ” من ، سیزیف ” از کشور بلغارستان به هیچ یک از عکاسان حتی با مجوز ستاد برگزاری جشنواره اجازه عکسبرداری از اثر را نداد . در بین اجرا مسئولین مانع یکی از عکاسانِ با مجوز که در حال عکاسی بود شدند و بعد از اجرا به سوی او رفتند تا احتمالا از او بخواهند عکس های گرفته شده را پاک کند .
  • در سانس اول نمایش ” ماتریوشکا ” صندلی های خالی در سالن دیده می شد اما در سانس دوم سالن پر شد .
  • مجید رجبی معمار ( مدیر عامل خانه هنرمندان و رئیس تماشاخانه ایرانشهر ) و شیرین بزرگمهر این نمایش را دیدند .
جمعی از مسئولین و هنرمندان در نمایش " آری یا نه "

جمعی از مسئولین و هنرمندان در نمایش ” آری یا نه ” از اراک

  • در خانه هنرمندان هم شاهد تاخیر داوران بودیم . این در حالی بود که علی مرادخانی و مهدی شفیعی زودتر از داوران برای دیدن نمایش ” آری یا نه ” رسیدند و هردویشان هم از این مسئله شاکی بودند . شنیده ها حاکی است که داوران در خانه هنرمندان حضور داشته و گویا مشغول چای خوردن و گپ زدن بودند .
  • جهانبخش سلطانی ، جواد انصافی و معصومه آقاجانی هم این نمایش را دیدند .
  • نمایش ” آری یا نه ” به کارگردانی مجید رحمتی که از شهر اراک در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد ، در اجرای عمومی خود با بازیگرانی از بهزیستی به روی صحنه رفت که گویا ۳ نفر از این بازیگران نتوانستند به خاطر روند اداری سازمان بهزیستی به جشنواره برسند و فقط یکی از بازیگران کودک نمایش در اجرای جشنواره ای به روی صحنه رفت .
  • رحمتی در پایان اجرا گفت که با تئاتر می توان کمک زیادی به بچه های بهزیستی کرد .
  • یکی دیگر از مسائل حاشیه اما مهم این است که درب سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان دچار مشکل شده است و به سختی و با صدای وحشتناکی باز و بسته می شود . از سوی دیگر جهت باز و بسته شدن آن به سمت داخلی سالن است که با استانداردهای طراحی فضاهای عمومی همخوانی ندارد . با توجه با حادثه غم انگیز و تلخ ساختمان پلاسکو ، به نظر می رسد ایمن سازی سالن های نمایشی هم باید بسیار جدی گرفته شود تا خدایی نکرده چنین حوادثی تکرار نشود .
دکتر محمد رضا خاکی در جمع گروه اجرایی نمایش " شاخص " از فرانسه

دکتر محمد رضا خاکی در جمع گروه اجرایی نمایش ” شاخص ” از فرانسه

  • برسیم به مجموعه ی تئاتر شهر که در سالن اصلی خود میزبان نمایش ” شاخص ” از کشور فرانسه بود . این نمایش در سانس اول خود با ۲۵ دقیقه تاخیر شروع شد .
  • تماشاچیان از این نمایش راضی نبودند و دقایقی نزدیک به پایان اجرا با تشویق کردن گروه دوست داشتند که اثر زودتر تمام شود . حتی خبرنگار تئاتر فستیوال از یکی از تماشاچیان شنید که به دوست خود گفت اگر او هم موافق است ، از سالن بیرون بروند .
  • در این نمابش افراد زیادی سالن را ترک کردند که یکی از این افراد شکرخدا گودرزی بود .
  • بازیگران نمایش ” شاخص ” بعد از اجرای خود با تماشاگران عکس سلفی گرفتند .
  • دکتر محمدرضا خاکی ، پرستو گلستانی ، بهزاد فراهانی ، اصغر همت ، سیاوش طهمورث ، عزت الله رمضانی فر ، هرمز هدایت ، محمد ساربان ، شکرخدا گودرزی و فهیمه رحیم نیا از این نمایش دیدن کردند .
سلفی بازیگران نمایش " شاخص " از فرانسه

سلفی بازیگران نمایش ” شاخص ” از فرانسه

  • در تالار چهارسو از اجرای نمایش ” یادگار گاده ر ” به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی استقبال خوبی صورت گرفت . تا جایی که تماشاگران علاوه بر پله ها ، چهار ردیف هم روی زمین به تماشای کار نشستند .
  • این نمایش با یک ربع تاخیر شروع شد و یک ربع هم کارگردان پیش از اجرا صحبت کرد . صادقی گفت قرار بر این بود که ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر بروشور این نمایش را تهیه کنند که این کار انجام نگرفت و خود گروه هم دیر به فکر تهیه آن افتادند . بنابراین لازم دانست تا قبل از اجرا توضیحاتی درباره تاریخچه بین النهرین ، قوم ماد و … بدهد .
  • و اما باز هم سوژه عکس و عکاسی ! در حین اجرای این نمایش مسئولین سالن چهارسو نگرانی زیادی داشتند تا کسی عکس و فیلم نگیرد . تا جایی که یکی از مسئولین سالن یارتا یاران ( عکاس ) را هم نشناخت و اجازه عکاسی به او نداد . با این حال یکی از آقایان حاضر در سالن از ابتدا تا انتهای نمایش با موبایل خود فیلم و عکس گرفت و کسی هم تذکری به او نداد .
  • در پایان نیز یکی از اعضای گروه اعلام کرد که به رسم همیشگی تئاتر دعوت می کنیم از آقای صادقی که به روی صحنه بیایند ، اما علی رغم آنکه مخاطبین تشویق کردند و همچنان منتظر بودند ، کسی نیامد . صادقی ترجیح داد از اتاق نور با دوستان و آشنایانش خداحافظی کند .
  • مرجانه گلچین به همراه جواد انصافی و تینو صالحی از کسانی بودند که برای دیدن این نمایش به چهارسو آمدند .
نمایش " دیابولیک ، رومئو و ژولیت " به کارگردانی آتیلا پسیانی

نمایش ” دیابولیک ، رومئو و ژولیت ” به کارگردانی آتیلا پسیانی

  • اجرای نمایش ” دیابولیک ، رومئو و ژولیت ” به کارگردانی آتیلا پسیانی از دیگر اجراهای سالن ایرانشهر بود . پسیانی قبل از اجرا از سالن بیرون آمد و گفت هیچ کس حق ندارد با موبایل روشن وارد سالن شود و همه حتما باید آن را خاموش کنند . او بار دیگر بعد از ورود تماشاگران به سالن هم بر این موضوع تاکید کرد . از کسانی هم که در ردیف اول نشسته بودند خواست وسیله هایشان را از سر راه بردارند تا جلوی راه نباشد .
  • پسیانی همچنین اضافه کرد : محض اطلاع می گویم ، خسرو و ستاره (پسیانی) خواهر و برادر هستند .
  • تالار مولوی میزبان اولین اجرای ” گرگ و میش ” بود که از کشور سوئیس و در بخش بین الملل در جشنواره حضور دارد . این اثر از لحاظ تعداد روز و سانس اجرایی رکورد دار است به طوری که ۵ روز و در هر روز ۳ سانس اجرا می شود .
  • نکته قابل توجه درباره ی این نمایش این است که بازیگر ندارد و صرفا طراحی نور ، موسیقی و حس است . و ظرفیت سالن در هر سانس ۲۵ نفر است .
  • به کسانی که بیماری های میگرنی و چشمی دارند دیدن این نمایش ” پیشنهاد نمیشود ” چون ممکن است به خاطر حجم کم و زیاد شدن نور ، اذیت شوند .
  • و اما دو خبر کوتاه از بخش ” به علاوه فجر ” : یکی استقبال کم و خالی بودن تماشاخانه دا در اجرای نمایش ” یک مساوی چهار ” و دومی استقبال زیاد از نمایش ” همان باش که نیستی ” به کارگردانی سامان ارسطو در سالن فانوس .
  • ارسطو در پایان این نمایش به اینکه به جای سلفی انداختن در موقع حوادث و خندیدن به اوضاع بهتر است به فکر کمک کردن و چاره باشیم اشاره کرد .
  • آقای دکتر صابری و خانم های دکتر احمدی و شریفی ، از میهمانان نمایش ” همان باش که نیستی ” بودند . ارسطو در پایان نمایش ابراز امیدواری کرد که صدای بچه های تی اس به گوش وزارت بهداشت و مسئولان بیمارستان روزبه و پزشکی قانونی برسد و حمایت های لازم برای آنها صورت بگیرد .
محوطه مجموعه تئاتر شهر

محوطه مجموعه تئاتر شهر

  • نمایش های خیابانی همیشه با اتفاقات جالبی همراه است . حوض محوطه تئاتر شهر که در ایام جشنواره محلی برای اجرای نمایش های خیابانی است ، در بین اجرای گروه های مختلف ، محلی برای بازی بچه ها است و صحنه های جالبی را بوجود می آورد .
  • در نمایش خیابانی ” مستند پخش نشده میرزا ” داورهای عزیز بخش خیابانی هم تاخیر داشتند و این مسئله باعث اعتراض مردم شده بود که در سرمای این روزهای تهران منتظر شروع این نمایش بودند . محمد هادی عطایی ، کارگردان این نمایش هم در همراهی با مردم گفت که حاضر است همراه کسانی که معترض اند ، برود اعتراض کند . در نهایت یکی از خانم های معترض با فرزندش روی یکی از صندلی های داوران نشست و کار را دید .
  • در نمایش خیابانی ” حق با کیه ” به کارگردانی مجید امینی که بازیگران نمایش بدون آنکه شناخته شوند ، در قالب یک زن و شوهر و در بین مردم شروع به دعوا کرده و مردم هم بازی شان را باور کردند . اما این اتفاق بیشتر از ده دقیقه طول نکشید و آنها همچنان که مثلا دعوا می کردند از جمعیت فاصله گرفته و رفتند و دیگر هم برنگشتند و معلوم نشد سرنوشت تئاترشان چه شد ! مدت این نمایش در جدول اجراهای خیابانی ۴۰ دقیقه نوشته شده است .

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

۳ نظر ثبت شده است .

  1. eshghaaam parsa گفت:

    پارسا پیروزفر عزییبییبزم. وای من عاشقشم <3 <3

  2. هادی حامل گفت:

    کاش بهمون می گفتین چه کارهایی خوبه که آدم میخاد ببینه بدونه. خیلی کارا خوب نیستن

  3. محمد امین گفت:

    خیلی باحال بود. مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *