حاشیه های روز چهارم جشنواره تئاتر فجر

” حافظ ” به صدر جدول سالن های پر حاشیه جشنواره تئاتر فجر بازگشت !


در حاشیه روزهای قبل جشنواره گفته بودیم ، تالار حافظ با تاخیر ۱۰ دقیقه در اجراها نسبت به دوره های قبلی جشنواره تئاتر فجر روندی رو به رشد و امیدوار کننده دارد اما گویا مشکلات این سالن همچنان حاشیه ساز است .

حاشیه-روز-چهارم-فجر-35

  • آنسامبل ” یرما “ به کارگردانی اشکان صادقی و الهام شکیب با استقبال خوبی در سالن حافظ رو به رو شد . عده ای از تماشاگران برای دیدن اثر روی پله ها و زمین نشستند .
  • گویا همین شلوغی باعث شد که این سالن با نظم روزهای گذشته پیش نرود و از عهده مدیریت آن بر نیایند . تاخیر در اجرا ، اولین مورد آن بود . این نمایش با ۲۵ دقیقه تاخیر در سانس دوم به روی صحنه رفت و پر شدن صندلی های فروخته شده توسط میهمانان ویژه مسئله بعدی بود که حاشیه ساز شد و جالب این جاست که مسئولین سالن به جای اینکه صندلی های فروخته شده را به صاحبانشان برگردانند ، قسمت های پرت و خالی سالن را به افرادی که شماره صندلی داشتند ، دادند و نسبت به اعتراض نسبت به این مسئله هم شاکی می شدند که : مگر چه فرقی دارد؟!!!
  • این در حالی است که مسئولین سالن دقیقا برای همین نمایش در سانس قبل مدیریت بهتری داشتند و در حالی که میهمانان خارجی جشنواره که برای دیدن این نمایش آمده بودند و در جایگاه خبرنگاران نشستند و به طبع آن خبرنگاران مجبور شدند روی صندلی های فروخته شده بنشینند ، مسئولین حافظ میهمانان خارجی را از روی آن صندلی ها بلند کرده تا تماشاچیان بلیت دار را سر جایشان بنشانند .
  • شبنم قلی خانی ، علی عابدی ، جهانبخش سلطانی و کیوان نخعی از چهره هایی بودند که برای دیدن این نمایش به ” حافظ ” رفتند .
نمایش " خر مهره " به کارگردانی محسن قصابیان

نمایش ” خرمهره ” به کارگردانی محسن قصابیان

  • نمایش ” خرمهره “ به کارگردانی محسن قصابیان با اینکه تا به حال دو بار اجرای عموم داشته ولی همچنان در اجرای جشنواره ای هم با استقبال زیاد و با سالن های پر به روی صحنه رفت .
  • در سانس اول این نمایش ، صدای خنده ی تماشاگران در طول اجرا تقریبا کل سالن را پر کرده بود .
  • داورهای بخش مسابقه مرور تئاتر ایران هم این اثر را در سانس دوم دیدند . در یکی از صحنه های این نمایش که بازیگر با تماشاگران شوخی می کند ، داوران را مخاطب خود قرار داد و این اتفاق باعث شد تماشاگران بیشتر بخندند و فضای جالبی شکل گرفت .
  • محمد رضا خاکی ، عزت الله رمضانی فر ، منظر لشگری ، هادی حوری ، محمد ساربان و کیوان نخعی هم این نمایش را دیدند .
گروه بازیگران نمایش " سفید " از کشور ژاپن

گروه بازیگران نمایش ” سفید ” از کشور ژاپن

  • و اما برسیم به نمایش های خارجی جشنواره که امروز اجرا داشتند . اول از همه نمایش ” سفید “ از کشور ژاپن که آخرین شب اجرای جشنواره ای خود را پشت سر گذاشت . این نمایش برخلاف سایر نمایش های غیرایرانی بخش بین الملل با استقبال معمولی رو به رو بود و تقریبا می توان گفت صندلی های سالن اصلی تئاتر شهر پر نشد .
  • برای دیدن این نمایش هم عظیم موسوی ، عزت الله رمضانی فر ، هرمز هدایت و منیژه محامدی به تئاتر شهر آمده بودند .
  • نمایش ” سار “ از کشور ترکیه دیگر اجرای غیر ایرانی چهارمین روز از جشنواره تئاتر فجر بود که در تالار سایه به روی صحنه رفت .
  • اما استقبال از این نمایش زیاد بود و عده ای مجبور شدند روی پله ها بنشینند .
  • هنرمندان هم که معمولا از اجراهای غیر ایرانی در جشنواره ها بیشتر استقبال می کنند برای دیدن این نمایش هم رفته بودند . سیاوش طهمورث ، پرستو گلستانی ، هرمز هدایت ، جهانبخش سلطانی ، رضا درمیشیان و کیوان نخعی از شاخص ترین چهره هایی بودند که نمایش ” سار ” را دیدند .
نمایش " سار " از کشور ترکیه

نمایش ” سار ” از کشور ترکیه

  • امیر کربلایی زاده پیش از شروع یک نمایش رفتاری متفاوت از عرف همیشگی تئاتر از خود نشان داد . او که مشاور کارگردان نمایش ” چهل گیس و حسن کچل ” بود قبل از اجرا به تماشاگران گفت : ” اگر گوشی های موبایل تون خاموشه ، روشن کنید . اگه سایلنته ، روی حالت زنگ بذارید . اگه بچه ای همراهتون هست ، بگذارید راحت باشه و توی سالن رفت و آمد کنه . اگه چیپس یا پفکی همراهتونه با بغل دستی تون شیر (share) کنید تا همه از دیدن این نمایش لذت ببرید . “
  • پرستو گلستانی بعد از نمایش ” سار ” این نمایش را هم به همراه منوچهر والی زاده دید .
  • در بین همه ی حواشی سالن های برگزاری جشنواره ، تالار هنر همچنان سوت و کور و کم حاشیه و البته کم مخاطب است .
  • با این حال نمایش ” چرخه سودایی ” به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد صرامی از اصفهان در این سالن با ۱۵ دقیقه تاخیر اجرا شد .
  • یک خبر حاشیه ای هم از بخش “ به علاوه فجر ” اینکه نمایش ” چند تکه لغزان بر لبه ی سران یک وضعیت پیچان ” به کارگردانی علیرضا اجلی حدودا یک ربع قبل از اجرای اول خود به مشکل خورد و چنانکه از شواهد بر می آمد اختلافی بین عوامل نمایش رخ داده بود که تا مرز کنسل شدن اجرا پیش رفت . ولی در نهایت گویا با پا در میانی فرهاد شریفی مشکل برطرف شد و کار به روی صحنه رفت .
  • در پایان حاشیه های امروز خالی از لطف نیست که اشاره کنیم کیوان نخعی ( مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی ) شب پرکاری داشت و برای دیدن چند نمایش رفته بود . نکته قابل توجه این بود که وی یرای ورود به سالن صبر می کرد تا همه تماشاچیان وارد سالن شوند و در آخر وارد می شد . این رفتار خاشعانه و خاکی بودن او قابل تحسین است ، از همین جا خسته نباشیدی به او می گوییم .

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *