تاتسویا هاسگاوا : باید سعی کنیم انسانیت را حفظ کنیم و تاریکی را از بین ببریم .


سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش بین الملل خود میزبان نمایش “بازی سایه” به کارگردانی تاتسویا هاسگاوا (tatsuya hasegawa) است . نمایشی که بر پایه نور ، سایه ، موسیقی و حرکات فرمی است و موضوعی را طرح مسئله می کند که توجه به آن در جوامع امروز  از اهمیت بسیاری برخوردار است ، انسان ، حفظ انسانیت ، حرکت به سمت نور و دوری از تاریکی . به بهانه ی حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر ، خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با کارگردان این نمایش داشته است که خانم صابری به عنوان مترجم از زبان ژاپنی به فارسی او را یاری کرده است .

تئاتر فستیوال

الناز امیرخانی – تئاتر فستیوال : شما در نمایش بازی سایه صحبت از سایه هایی می کنید که در زندگی وجود دارد . از نظر شما در جامعه امروز این سایه ها چه چیزهایی می تواند باشد ؟

جواب این سوال خیلی سخت است . اگر بخواهم معنای آن را در جامعه بررسی کنم باید بگویم که می تواند معانی مختلفی  داشته باشد . اگر جنبه ی تاریکی این بحث را در نظر بگیریم می توان گفت با توجه به اینکه در جامعه ژاپن مدیریت زمانی خیلی خوبی وجود دارد و  همه جای دنیا نیز مانند ژاپن در حال پیشرفت است ، نمی توانیم بگوییم که این تاریکی در کجا وجود دارد اما می دانم ، نگه داشتن انسانیت و حفظ انرژی خوب ، خیلی خوب است . می توانم بگویم من از این دید به آن نگاه کردم . به گونه ای به تاریکی ربط دارد ، اینکه تاریکی مطلق فکر و کار مردم را پوشانده است و باید سعی کنیم انرژی مثبت این روشنایی را حفظ کنیم ، به تاریکی فکر نکنیم و سعی کنیم تاریکی را از بین ببریم .

اجرای شما چقدر به تئاتر سنتی ژاپن و همچنین به بیشتر تئاترهایی که این روزها در ژاپن اجرا می شوند ، نزدیک بود ؟

من می خواهم در اجراهایم رقص عروسکی  (puppet dance) و رقص معاصر (contemporary dance)  انجام دهم و بیشتر روی سبک کار خودم که آن را دزِل (dazzle)می نامم ، تمرکز و فکر کرده ام .

نمایش هایی که این  روزها در ژاپن به روی صحنه می روند  بیشتر دارای چه موضوعاتی هستند ؟

تنوع آن خیلی زیاد است ، هر موضوعی را که راجع به آن فکر کنید ، کار می کنند .

میزان توجه نسل جوان به تئاتر سنتی ژاپن مانند کابوکی به چه اندازه است ؟

نمایش های سنتی ما مانند کابوکی (kabuki) علاقمندان بسیاری دارد . همچنین نمایش نوگاکو (nogaku) در جامعه ی ژاپن بسیار محبوبیت دارد . ما تئاترهای طبل زنی داریم که به آن وادایکو (wadaiko)می گویند و آن هم علاقمندان بسیاری در ژاپن دارد . تئاترهایی که مربوط به فرهنگ ژاپن باشد ، همچنان ادامه دارد .

از نمایش های ایرانی کاری را دیده اید ؟

نه ، زیاد تئاتر ایران را ندیده ام ولی خوشبختانه از زمانی که به ایران آمده ایم یک نمایش به نام “خاطرات و کابوس های یک جامه دار” را دیده ایم و بسیار به آن علاقمند شدیم . از موضوع ، دکور و همه چیز آن خوشمان آمد . خیلی حرفه ای کار کرده بودند .

و در پایان نظرتان در مورد جشنواره تئاتر فجر چیست و آیا پیش از این هم در آن شرکت کرده بودید ؟

خیلی دوست دارم در فستیوال فجر شرکت کنم . اینجا انرژی خیلی زیاد است ، میان تماشاگران علاقمند زیاد می بینم . من ۴ سال پیش با نمایش دیگری در این فستیوال شرکت کردم که آن هم خیلی خوب بود و مورد تشویق زیادی قرار گرفتیم . این مسئله برای من خیلی جالب بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *