رضا فیاضی : اجرا در تئاتر شهر حق میکائیل شهرستانی ست


نمایش “ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی” تازه ترین نمایشی ست که میکائیل شهرستانی با بازی جمعی از هنرجویانش در تماشاخانه ی ایران به روی صحنه برده است . به همین بهانه گفتگوی کوتاهی ترتیب دادیم با رضا فیاضی ، بازیگر خوش سابقه تئاتر و تلویزیون که به تازگی به دیدن این نمایش رفته است . در ادامه می توانید نظر این بازیگر پیشکسوت را درباره ی این نمایش بخوانید :

رضا فیاضی و ارباب پونتیلا

رضا فیاضی بعد از دیدن نمایش “ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی درباره ی میکائیل شهرستانی به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت :

بعد از دیدن این نمایش ، آقای شهرستانی برایم به عنوان یک هنرمند قابل احترام تر شده است . من پیش از این او را به عنوان بازیگر و کارگردان می شناختم و همچنین در شب های شعری که تا به حال داشته ایم ، او هم حضور داشت و با هم شعر خوانده ایم . اما از وقتی کارهای اخیر او را که با هنرجوهایش روی صحنه می برد ، دیده ام ، به نظرم آدم بسیار شریف و زحمتکشی آمده است و درخشان کار می کند . به او تبریک و خسته نباشید می گویم .

این بازیگر پیشکسوت تئاتر که مدیریت جلسات “شب شعر بازیگر” را نیز بر عهده دارد درباره ی اشعار بکار رفته در این نمایش گفت :  

شعــر ها عمیق و خوب هستند و شرایط را توصیف می کنند . ولی اگر ملودی آن شادتر باشد ، بهتر است . بخش هایی از دیالوگ ها هم که به شوخی های امروزی نزدیک هستند تا مردم را بخنداند ، برای نمک کار هیچ ایرادی و منافاتی با تفکری که روی کار حاکم است ندارد . در تئاترهای آزاد هم از این دست شوخی ها انجام می دهند .

فیاضی که این نمایش را کار جذابی می داند درباره ی ایده هایی که می توانست به این کار اضافه شود گفت :

می تواست ریتم شعرهایی که در تعویض صحنه ها و فاصله گذاری ها خوانده می شود ، شادتر باشد تا حالت مفرح تری بگیرد . نظر آقای برتولت برشت هم همین است ؛ می گوید : “تماشاگر را سرگرم کن و به او حال بده ، بعد حرف جدی ات را بزن . “

وی همچنین بازی این هنرجویان را که تجربه های اول بازیگری خود را پشت سر می گذارند بسیار عالی دانست و در این رابطه افزود :

بعضی از بازیگران ، قبل از این نمایش یکی دو کار تجربه کرده اند . همه شان خوب بودند . بازیگر نقش دختر ارباب پونتیلا ، خیلی خوب و مسلط بود . حتی تیپ هایی هم که ساخته بودند تیپ های قابل قبولی بود . تیپ گــرفتن از این بازیگران که به هر حال غیر حرفه ای هستند ، ارائه ی بازی منطقی از آنهاست . مثلا بازیگر کشیش با تیپ گرفتن به نقش نزدیک تر شده است . هیچ ایرادی هم متوجه آن نیست . کاریکاتور ساختن از این آدم ها نه تنها چیز بدی نیست بلکه خوب هم هست .

بازیگر سریال “معمای شاه” از اجرای این کار در سالنی غیر معروف ابراز تاسف کرد و گفت :

اجرای این نمایش در سالنی با ظرفیت شصت نفر ، در جایی دور و ناشناخته است . به آن صورت تبلیغی هم که نمی شود . به هرحال از نمایشنامه های برتولت برشت اجراهای کمی روی صحنه می رود . این کار هم که اجرا می شود در یک سالن پرت است . در مجموع در تئاتر چند نفر تماشاگر تئاتر داریم که حالا اجرای چنین نمایشنامه هایی در سالن های ناشناخته صورت بگیرد ؟! امیدوارم این نمایش در یک سالن آبرومند ، همچون سالن تئاتر شهر که حق آقای میکائیل شهرستانی ست ، اجرا شود .

نویسنده ی رمان “مردی با لاک قرمز” در پایان با بیان اینکه میکائیل شهرستانی و همکارانش در نهایت آبرومندی کار می کنند ، اذعان داشت: این مرد وقتش را برای آموزش تئاتر می گذارد و برای من بسیار محترم و ارزشمند است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *