در گفت و گو با تئاتر فستیوال :

کارگردان ” شاخص ” از فرانسه : از تماشاگران ایرانی شگفت زده شدیم .


نمایش ” شاخص ” از کشور فرانسه در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت . از این رو خبرنگار تئاتر فستیوال گفت و گویی با دو کارگردان و طراح حرکات موزون این نمایش انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

تئاتر فستیوال

جمیل فروچه و فواد کوچی ، طراحان کرئوگرافی نمایش شاخص ” درباره فعالیت های خود در زمینه تئاتر به خبرنگار تئاتر فستیوال گفتند : حدود ۵ سال است که گروه تئاتر پیرامید ( Pyramid ) در یکی از شهر های جنوب فرانسه فعالیت های خود را در این زمینه دنبال می کند . این سبک کاری  ترکیبی از حرکات موزون ، تئاتر و کمی هم پانتومیم است .

این گروه پیش از این هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است ، آنها در رابطه با شرکت در این دوره اذعان داشتند : ما از سه سال گذشته با جشنواره تئاتر فجر آشنایی داشتیم و  سال ۲۰۱۴  هم با اجرای نمایش ” کافه باله ” به ایران آمده بودیم . بنابراین فستیوال فجر از ما دعوت کرد در این دوره هم با نمایش ” شاخص “حضور پیدا کنیم .

کارگردانان این نمایش درباره ی تجربیات قبلی خود در فستیوال های دیگر کشور ها گفتند : کارمان را اولین بار در جشنواره ای در کارائیب شروع کردیم . در کشورهای عراق ، گینه و تایلند هم اجراهایی داشته ایم .

آنها همچنین در خصوص مضمون نمایش شاخص ” توضیح دادند : این نمایش ، قصه ی یک کتابخانه است . در فرانسه خیلی از پدر و مادرها ، خواندن و نوشتن بلد نیستند . بنابراین وقتی بچه هایشان به سن ۶ یا ۷ سالگی میرسند و خواندن و نوشتن یاد می گیرند ، چیزهایی را می خوانند که پدر و مادرشان نمی توانستند . از طرفی بخشی از طراحی کارمان را به این اختصاص داده ایم که کتاب های قدیمی و سنگین که به نظر می رسد خواندنشان سخت باشد را به گونه ای نشان دهیم که خواندن آن کتاب ها هم شیرین شود .

آنها همچنین افزودند : بنابراین در این نمایش سعی کرده ایم علاقه مان را به این مسئله مطرح کنیم . و مخاطب کارمان را همه ی گروه ها و رده های سنی قرار داده ایم .

جمیل فروچه و فواد کوچی درباره بازخورد اجرایشان در جشنواره تئاتر فجر ابراز کردند : تماشاگران به ما انرژی می دادند . از پاسخی که از آنها می گرفتیم ، شگفت زده شدیم . خدا را شکر می کنیم از اینکه در ایران با مزه به نظر رسیدیم و دوستمان داشتند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *