در مصاحبه اختصاصی با تئاتر فستیوال :

مصطفی قربان پور: اجراى ” شازده کوچولو ” ، جرات زیادى می خواست / براى رسیدن به جشنواره تئاتر فجر یک سفر طولانى کرده ام


نمایش ” شازده کوچولو ” به کارگردانی مصطفی قربان پور در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت . به همین بهانه خبرنگار تئاتر فستیوال با این کارگردان گفت و گویی انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید :

 

اولین حضورتان در جشنواره تئاتر فجر به عنوان کارگردان ، نمایشنامه « شازده کوچولو » بوده است . در رابطه با انتخاب این متن توضیح دهید ؟

” شازده کوچولو ” سالها با من است . در سال هاى گذشته ، چند اجراى دیگر از آن کار کرده ام اما این بار با نگاه جدیدى به سراغ این اثر ارزشمند رفته ام . فکر می کنم مقصود آنتوان دوسنت اگزوپرى از این سفر درونى ، نمایاندن ابعداد وجودى انسان است . به این شکل که همه ما در درونمان خودپسند ، پادشاه ، فانوس بان ، روباه و… داریم . بنابراین فرض در اجراى این اثر از چرخش نقش ها براى رسیدن به معناى سه عنصر اصلى ؛ جسم و روح و نفی استفاده کرده ام . از اعتماد بازیگران و عوامل حرفه اى این اثر که صمیمانه به من اعتماد کردند و در تمرین ها تماماً خودشان را در اختیار کار قرار می دادند ، بسیار ممنون هستم .

هنگام کار کردن روی متن این نمایش ، آیا گروه سنی خاصی مد نظرتان بود ؟

” شازده کوچولو ” از معدود آثارى است که رده سنى خاصى ندارد و هر کس در پى حقیقت باشد با این اثر ارتباط می گیرد .

در خصوص انتخاب بازیگران و تمرینات تان توضیح دهید .

تمرین ها سخت و طولانى بود اما در هر جلسه کشف جدیدى به همراه تیم صورت می گرفت و این از همه چیز شیرین تر بود .

 چه بازخورد هایی از اجراهایتان داشتید ؟

گاهى توقعات بعضى از تماشاگران که خاطرات زیادى با این کتاب داشتند ، برآورده نمی شد چرا که ذهن آدمى هنگام خواندن اثر اصلی ، تصاویرى می سازد که ساختن آن توسط هر کارگردانى سخت و تقریبا غیر ممکن خواهد بود ! عده اى هم در مواجهه با اجرا بسیار هیجان زده و راضى بودند ، به هرحال این ذات حرفه ی ما است که بعضى از لحن شما راضى و برخى ناراضى باشند اما از دیده شدن اثر بسیار خوشحال هستم . اساساً انتخاب چنین اثرى براى اجراى صحنه اى ، جرات زیادى می خواست و من از این تجربه بسیار خوشحال هستم .

در رابطه با حضورتان در جشنواره تئاتر فجر بگویید ؟

من براى رسیدن به جشنواره تئاتر فجر یک سفر طولانى کرده ام و از این حضور راضی هستم .

 و صحبت پایانی .

” یه گلى هست به گمانم منو اهلى کرده باشه! “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *