در نشست "چالش های جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان" مطرح شد ؛

تدوین آیین نامه برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یک ضرورت است


اعضای هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با مدیر کل هنرهای نمایشی دیدار و درباره ضرورت تدوین آیین نامه جشنواره صحبت و پیشنهاداتی در این باره مطرح کردند .

 

به گزارش خبرنگار تئاتر فستیوال ، نشست مشکلات و چالش های جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شهرام کرمی ؛ مدیر کل هنرهای نمایشی ، هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر و اصحاب رسانه ، عصر روز  چهارشنبه ، ۱۷ بهمن ماه در خانه تئاتر برگزار شد .

در این نشست درباره مشکلات و چالش های جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صحبت شد و روشنک کریمی ؛ عضو هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر ، پیشنهادهای این انجمن را برای تدوین آیین نامه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خواند .

در ابتدا مهدی قلعه ، کارگردان تئاتر ،  با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر ، اعلام کرد از مریم کاظمی ، دبیر دوره ی پیشین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صورت نامه کتبی دعوت شده است و خانم کاظمی اعلام کرده اند که در این جلسه حضور نخواهد داشت .

سپس روشنک کریمی درباره این آیین‌نا‌مه توضیح داد : نداشتن آیین نامه ، مشکل اصلی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان‌ است و اداره کل هنرهای نمایشی هیچ آیین نامه ای برای‌ رسیدگی به مشکلات‌ ندارد و چون هر دوره دبیر جشنواره تغییر می کند ، ما با رفتارهای سلیقه ای دبیر مواجه هستیم . بنابراین ما باید پیشنهادهای خود را بیان کنیم.

وی افزود: ما در انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با مشورت اعضا و نشست هایی که با شرکت کنندگان در آخرین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان داشته ایم ، به یک جمع بندی رسیده ایم و پیشنهاداتی داریم که در این جلسه مطرح می کنیم .

در ادامه روشنک کریمی پیشنهادات کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر را که در ۱۲ بند آماده شده بود ، برای تدوین آیین نامه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان که شامل انتخاب دبیر متخصص و حوزه اختیارات او ، تفکیک گروه سنی آثار در داوری ، عدم رقابت آثار ایرانی و خارجی و …. خواند و درباره هر بند آن توضیحاتی داد .

کریمی با توضیح بیشتر این موضوع که آثار خارجی به دلیل تفاوت فرهنگ ، امکانات و نگاه آن ها به تئاتر ما متفاوت است درباره کیفیت آثار خارجی شرکت کننده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد : امسال ۱۲ نمایش خارج از ایران داشتیم که وقتی با همکاران دیگر درباره آنها صحبت می کردیم ، سه نمایش از این تعداد بودند که مشابه آن را از لحاظ تکنیک و روایت قصه ، در ایران ندیده بودیم و ۸ نمایش بعدی آثار معمولی بوده اند . تامین هزینه بخش بین الملل سخت تر است و پروسه اداری آن طولانی است . خواهش ما این است که دو یا سه اثر شاخص را به جشنواره دعوت کنیم که نگاه ما را تغییر دهد و چیزی اضافه کند .

سپس شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی بر ضرورت تصویب چنین آیین نامه هایی برای هر جشنواره تئاتری تاکید کرد و گفت : آیین نامه یک ضرورت است . از روزی که مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی را بر عهده گرفته ام ، تلاش کرده ام که بتوانم همه بخش های اداره کل را قاعده مند کنم و تابع مقررات باشیم . مواردی که در این جلسه مطرح شده ، بارها به گوش من رسیده است و من هم دبیری شش دوره از آن را برعهده داشته ام .  این نشست های آسیب شناسی جشنواره باعث می‌شود تا مشکلات شناسایی و برای دوره های بعد برطرف شود .

وی درباره آیین نامه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت : اولین اقدام‌ ما این بود که جشنواره تئاتر فجر را بعد از ۳۶ سال قانونمند کردیم و آیین نامه‌ای وضع شد ولی خیلی ها انتقاد کردند. در تصویب آیین نامه های دیگر به بن بست خوردم .

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره انتخاب دبیر گفت: دبیر باید با تجمیع نظرات انتخاب و به قوانین پایبند باشد.

کرمی درباره نقش اداره کل هنرهای نمایشی در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد : اداره کل هنرهای نمایشی در حوزه کودک و نوجوان کار پایه‌ای انجام نمی دهد و کانون پرورش فکری در این حوزه نقش اصلی را دارد.

وی درباره برگزاری این جشنواره در استان همدان گفت : اگر این جشنواره بخواهد در شهر تهران برگزار شود ، بسیاری از محاسن خود را از دست می دهد . جشنواره بین دو مرجع استان همدان و اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می شود و این خود مشکل بزرگی است و باید بومی سازی کنیم و بهتر است استان‌ همدان مدیریت برگزاری این جشنواره را بر عهده بگیرد .

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره انتخاب دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد : دبیر جشنواره نقش مهمی در برگزاری جشنواره دارد چرا که مهم است دبیر جشنواره چه کسی باشد و با چه نگاهی برای جشنواره کودک و نوجوان تصمیم‌گیری کند .

کرمی در خصوص غیر رقابتی شدن این جشنواره نیز گفت : الان وقت آن است که این جشنواره هم مثل جشنواره تئاتر عروسکی و جشنواره ملی آیینی و سنتی و … ، غیر رقابتی شود . چرا که رقابت معنا ندارد . در سال های اولیه غیر رقابتی شدن آن جشنواره ها هم مخالفت زیادی وجود داشت ، اما الان برای همه عادی شده است . بسیاری از حواشی که در این دوره ها مطرح می شود ، به رقابتی بودن جشنواره بر می گردد . می شود جشنواره را مردمی برگزار کرد . باید به این سمت برویم که جشنواره را برای مردم برگزار کنیم . نیروی انسانی فعال و دلسوز از سرمایه های تئاتر کودک و نوجوان است و انجمن آن فعال ترین انجمن خانه تئاتر است .

وی در پایان توضیح داد : این آیین نامه نقشه راه دبیر سال آینده جشنواره کودک و نوجوان است همچنین به شورای راهبردی نیاز داریم تا با مشورت به خط فکری آینده جشنواره را ترسیم کند و اتفاقات نو شکل گیرد .

سپس جواد مهدی یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر نیز درباره بومی سازی این جشنواره گفت : من برخلاف نظر آقای کرمی معتقد هستم جشنواره کودک و نوجوان باید به تهران بیاید چرا که وجه بین‌المللی آن در پایتخت بیشتر دیده می‌شود .

در ادامه می توانید فایل pdf پیشنهادهای انجمن تئاتر کودک و نوجوان را برای تدوین آیین نامه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان دانلود کنید .

( برای دریافت فایل pdf کلیک کنید )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *