هنرمندان در سوگ مجید بهرامی چه گفتند


در چند روز گذشته شاهد از دست رفتن چند تن از هنرمندان خوب کشورمان از جمله “مجید بهرامی” بازیگر خوب تئاتر ایران بودیم. در مراسم تشییع این جوان هنرمند فرصتی به وجود آمد تا خبرنگار تئاتر فستیوال با چند هنرمند عرصه ی تئاتر کشور از جمله آقایان عباس غفاری (نویسنده ، کارگردان و منتقد تئاتر)، علی سرابی (بازیگر تئاتر و تلویزیون )و بهرام افشاری (بازیگر تئاتر) در مورد این ضایعه گفتگویی کوتاه داشته باشد. متن این گفتگو به شرح زیر است.

 تئاتر فستیوال

عباس غفاری ، ضمن عرض تسلیت به خانواده ی مجید بهرامی و جامعه ی تئاتر و سینما ، در رابطه با شیوع بیماری سرطان گفت:

چند وقت پیش از طرف وزارت بهداشت و درمان اعلام شده بود که سرطان به نوعی بیماری قرن شده است و ما در خیلی از کشور ها و ایران شاهد آن هستیم که هروز تعداد زیادی از آدم ها مبتلا به سرطان می شوند و هزینه های آن واقعا سرسام آور است . شما در همین یک یا دو روز گذشته دیده اید که ما دو یا سه نفر از هنرمندان بسیار خوبمان را بر اثر سرطان از دست داده ایم ، دیروز مرتضی پاشایی و امروز مجید بهرامی . شما در همین مراسم بزرگداشت مجید دیدید که بهرام ریحانی صحبت کرد که خودش به این مریضی مبتلا است . مصطفی عبداللهی هم به این بیماری مبتلا است. سه الی چهار نفر دیگر از بازیگران بزرگ ما که خودشان راضی نیستند که اسم ببرم هم به سرطان مبتلا هستند . من فکر می کنم دولت ، یعنی وزارت بهداشت و درمان باید یک فکر اساسی کند و سازمانی مثل صدا و سیما که می تواند اطلاع رسانی خوبی داشته باشد و یا حتی وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت علوم بتوانند با اطلاع رسانی های خود حداقل بعضی از راه های پیشگیری را به مردم بگویند . می دانم که بیماری سرطان بیماری صعب العلاجی است و یکدفعه می آید و خبر نمی دهد و شاید راه درمان خیلی از سرطان ها پیدا نشده باشد اما آنطور که من شنیده ام بعضی از انواع سرطان را می توان تا حدودی پیشگیری و آنها را تا جایی درمان کرد . در واقع من امیدوارم نهضتی در کل جامعه به وجود بیاید ، چه از طریق هنرمندان و چه از طریق دولت و بقیه ارگان ها که بشود به یک راه هایی رسید چون اگر همینطور پیش برویم نمی شود زیاد به این قضیه خوش بین بود . به اعتقاد من واقعا فقط باید دعا کرد و امیدوار بود که خود مردم آموزش هایی ببینند و راه های پیش گیرانه ای را در پیش بگیرند و مراقبت کنند . بخصوص در هنرمندان چون در کار ما علاوه بر بدن و بیان ، با اعصاب و روان مان هم کار داریم . می دانم که امروزه کار کردن در هر بخش هنری سخت است و مشکلات زیادی وجود دارد اما به هر حال بچه ها باید آرامش خودشان را حفظ کنند و کمتر عصبی بشوند . شاید یکی از راه های پیشگیری همین باشد . می دانم سختی ها زیاد است و مشکلات مالی هم وجود دارد و در جامعه مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد ، اما شاید بشود با آرامش  بیشتری زندگی کرد .

وی افزود : حقیقتا همه ی ما نگران هستیم ، همه نگران بچه هایی که الان مبتلا به سرطان شدند ، هستیم .  داروهای مصرفی و معالجه ی آنها به لحاظ مالی خیلی سنگین است . من در مورد مصطفی عبداللهی عزیز و بهرام ریحانی و همین مجید بهرامی می دانم که بارها شده است بچه ها پول اجراهای خود را به آنها تقدیم کرده اند . بارها دیده اید که خیلی از نقاشان تابلوهای خود را به حراج گذاشته اند تا شاید بتوانند پولی را جمع کنند تا به این افراد کمک کرده و بتوانند آمپول یا قرصی را تهیه کنند . اما واقعا نمی شود و این راهش نیست . دولت باید فکری کند تا قیمت داروها پایین بیاید و بیمه کمک کند. این کمک ها باید از جایی برسد چون اگر این کمک ها انجام نشود ، این افراد توان خرید داروها را ندارند . سر و کار من با هنرمندان است و طبیعتا مردم دیگر هم همین طور هستند . شما به هر بیمارستان و داروخانه ای سر بزنید ، می بینید که مردم با چه سختی و مرارتی دارو تهیه می کنند . واقعا باید برای قیمت این داروها و تهیه ی آن یک فکر اساسی شود چون اگر همینطور پیش بروند نمی شود زیاد خوش بین بود . امیدوارم یک فکر اساسی شود .

 **********

تئاتر فستیوال

بهرام افشاری نیز با بیان اینکه هنرمندان ما چه مرتضی پاشایی عزیز و چه مجید بهرامی ، تک تک پرپر می شوند و این اتفاقات بد ، آن شوقی که برای ما باید وجود داشته باشد را از ما می گیرد ، افزود :

بحث حمایت اصلا ربطی به سونامی سرطان ندارد . تاریخ همیشه ثابت کرده که حمایتی به آن صورت وجود نداشته و از این اتفاقی که بوجود می آید ، من خودم دوست دارم به عنوان شهروند عادی ، نه یک هنرمند ، چون من هنوز خود را هنرمند نمی دانم ، بپرسم که دلیل آن چیست ؟

**********

تئاتر فستیوال 

علی سرابی  نیز ضمن تسلیت درگدشت مجید بهرامی گفت  : 

 بیماری سرطان در کشور ما بسیار شایع شده است و بسیاری از مردم ما دچار این بیماری می شوند و از بین می روند . در هنرمندان هم همین طور است و چون هنرمندان بیشتر مورد توجه هستند ، راجع به آنها گزارش می شود . ولی آنچه از جامعه هنری و هنرمندان بر می آید و من شاهدم که این کار را می کنند ، این است که همچنان که با روحیه دادن به این بیمارها و کمک مالی بسیار خوبی که کردند و اعانه ای که برای همه هنرمندان جمع شد ، این کار را به صورت مستمر انجام دهند . فقط امیدواریم که وزارت بهداشت و درمان کشور و دولت کاری کند و به این بیمارها کمک کند تا جلوی این بیماری گرفته شود . وضعیت آلودگی هوا ، پارازیت های ماهواره ای و هرچه بر آن تاثیرگذار است ، کم شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *