حاشیه های روز دهم جشنواره تئاتر فجر :

پایان اجرای طولانی ترین نمایش جشنواره تئاتر فجر / آبادان در زیر ریز گردها مدفون شده است .


اجراهای متوسط ، سالن های نیمه پر ، داوران خسته ، همه و همه حاشیه های آخرین روزهای سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را رقم می زنند . همه ی گروه های بخش رقابتی کم کم برای روز اختتامیه و اعلام برگزیدگان جشنواره آماده هستند تا ببینند نتیجه زحماتشان چه می شود .

حاشیه تئاتر فجر

  • در روزهای رو به پایان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر برخی از سالن ها با ریزش مخاطب روبه رو شدند . انتظار می رفت از آخرین اجرای نمایش ” در اعماق ” از کشور گرجستان استقبال بیشتری صورت گیرد . این نمایش با ۱۷۰ دقیقه اجرا ، طولانی ترین نمایش جشنواره لقب گرفت و شاید یکی از دلایل ریزش مخاطب برای آن همین موضوع بوده باشد . چرا که عده ای در قسمت اول اجرا ( قبل از آنتراکت ) سالن را ترک کردند ، عده زیادی نیز در زمان آنتراکت سالن را ترک کرده و دیگر بازنگشته به طوری که در پایان نمایش کمتر از نیمی از طبقه هم کف سالن وحدت پر بود .
  • عظیم موسوی ، پرستو گلستانی و منوچهر علی پور از چهره هایی بودند که این نمایش را برای دیدن انتخاب کرده بودند .
  • خوشبختانه داوران برای دیدن این اثر به موقع رسیدند و دلیل مضاعفی بر طولانی شدن زمان نمایش نشدند !!
  • نمایش دیگری از این گروه گرجستانی به نام ” روان پریشی ۴.۴۸ ” که قرار بود در آخرین روز جشنواره اجرا شود ولی زمان و مکان آن تغییر کرد و در دهمین روز و در تالار هنر به روی صحنه رفت .
  • از این نمایش هم استقبال چندانی نشد .
نمایش "آکواریوم کانگروها" به کارگردانی مجید کاظم زاده از رشت

نمایش “آکواریوم کانگروها” به کارگردانی مجید کاظم زاده از رشت

  • در تالار حافظ فقط با ۱۰ دقیقه تاخیر نمایش ” آکواریوم کانگروها ” به کارگردانی مجید کاظم زاده مژده ای شروع شد .
  • زمان این نمایش در جدول برنامه ها ۶۰ دقیقه اعلام شده بود در حالی که اجرای نمایش ۹۰ دقیقه به طول انجامید . به خاطر همین طولانی شدن اثر ، عده ای در حین اجرا سالن را ترک کردند .
  • امروز تئاترشهر روز خلوت تری را پشت سر گذاشت و البته با نظم تمام و بدون هیچ تاخیری کارها به روی صحنه رفت .
  • در تماشاخانه سنگلج هم نمایش ” افراسیاب ” به کارگردانی مصطفی حمیدی فر از شهر سبزوار با یک ربع تاخیر به دلیل آماده نبودن گروه نمایشی به روی صحنه رفت .
  • استقبال از اجرای ” کابوس حضرت اشرف ” به کارگردانی حسین پاکدل به نسبت اینکه جزء معدود آثار تازه های تئاتر این دوره از جشنواره بود و گروه بازیگران مشهوری نیز داشت ، نسبتا معمولی بود و گرچه تقریبا تمام تالار استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر پر بود اما از ازدحام و تقاضای بالای تماشاچی جشنواره ای خبری نبود .
  • در سالن کناری ناظرزاده ، یعنی تالار استاد سمندریان ، نمایش ” از زیر زمین تا پشت بام ” به کارگردانی افسانه ماهیان سی دقیقه تاخیر داشت .
  • گویا جشنواره و آثار جشنواره ، داوران را هم حسابی خسته کرده است که یا از نیمه اجرا بلند می شوند یا مدام بازیگوشی می کنند و با کاغذ سر و صدا ایجاد می کنند و یا تلفن جواب می دهند و یا اساسا سر اجرا می خوابند !!
  • و اما حاشیه های نمایش های خیابانی :
  • نمایش محیطی ” کوری ” از کشور لهستان در پارکینگ تالار وحدت اجرا شد .
  • مهدی شفیعی ( مدیر کل هنرهای نمایشی ) ، مهرداد رایانی مخصوص ( مدیر امور بین الملل ) ، کیوان نخعی (مدیر روابط عمومی ) ، سامان خلیلیان (مدیر بخش تئاتر خیابانی) و حجت علیخانی این نمایش را دیدند .
نمایش "سکوت رنگ ها" به کارگردانی حامد صنمی از شهر مریوان

نمایش “سکوت رنگ ها” به کارگردانی حامد صنمی از شهر مریوان

  • اجرای ” سکوت رنگ ها ” به نویسندگی و کارگردانی حامد صنمی از شهر مریوان ، نمایشی بی کلام بود و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت .
  • هیام احمدی کارگردان نمایش خیابانی ” دی زنگرو ” از شهر آبادان قبل از اجرا به روی صحنه آمد و با اشاره به ریزگردهای آبادان گفت : ” همشهریان من در آبادان هر روز خاک می خورند . ما در زیر ریز گردها مدفون هستیم و هفته ای یکبار و یا در ماه سه تا چهار بار به دلیل این مشکل ادارات و مدارس تعطیل می شوند و از همه چیز عقب می مانیم . وی سپس شادی اجرای این نمایش را به مردم آبادان و جانباختگان حادثه پلاسکو تقدیم کرد .
  • نمایش خیابانی ” دی زنگرو ” سوژه ای بومی دارد ، کارگردان نمایش در حین اجرا عود روشن می کرد و به مردمی که به تماشای این نمایش ایستاده بودند می داد .
  • این دومین نمایش خیابانی بود که به موضوع ریزگردها در آبادان اشاره می کرد . پیش از این اجرای نمایش ” کوچ ” به کارگردانی بهنام کاوه نیز که از آبادان اجرا شد ، به این موضوع پرداخته بود .
نمایش "دی زنگرو" به کارگردانی هیام احمدی از شهر آبادان

نمایش “دی زنگرو” به کارگردانی هیام احمدی از شهر آبادان

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را هر روز در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز نهم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز هشتم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز هفتم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز ششم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز پنجم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *