حاشیه های روز یازدهم جشنواره تئاتر فجر :

چهره های سینمایی روی صحنه تئاتر در آخرین روز جشنواره فجر


سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، با یک چشم به هم زدن تمام شد و با برگزاری مراسم اختتامیه امروز -دوازدهم بهمن ماه – در تالار وحدت پرونده خود را برای یک دوره می بندد .

حاشیه های روز یازدهم تئاتر فجر

  • سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر ، تالار وحدت ، تالار هنر ، تالار مولوی ، تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر اجرایی نداشتند . و تنها ۶ نمایش در بخش اصلی صحنه ای جشنواره به روی صحنه رفت .

نمایش " نامه های عاشقانه از خاورمیانه " به کارگردانی کیومرث مرادی

  • آخرین اجرای تماشاخانه ایرانشهر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ، نمایش “ نامه های عاشقانه از خاورمیانه ” به کارگردانی کیومرث مرادی بود که با ۱۰ دقیقه تاخیر به روی صحنه رفت .نمایش ” نامه های عاشقانه از خاورمیانه ” به کارگردانی کیومرث مرادی
  • طناز طباطبایی ، هانیه توسلی و پانته آ پناهی ها ، سه بازیگر این نمایش بودند که طباطبایی و توسلی در حال حاضر بیشتر به عنوان چهره های سینمایی شناخته تر هستند تا تئاتری .
  • مریم معترف ، مسعود فروتن ، محمد ساربان ، شهاب حسین پور از چهره های حاضر در سالن در سانس دوم بودند .
  • این نمایش با استقبال فراوان رو به رو شد . به گونه ای که قبل از شروع نمایش ، عده ی زیادی بیرون سالن ایستاده بودند مسئولین سالن حتی افراد بلیت دار و میهمان را به سختی ورود می دادند .
  • وضعیت سالن هم پر از تماشاگر بود و تا حدود شش ردیف روی زمین نشستند و نمایش را دیدند .
  • پیش از اجرا ، کیومرث مرادی به روی صحنه حاضر شد و ضمن معرفی خود گفت : ” از شما تشکر می کنیم که تئاتر را در سبد خانگی خودتان قرار دادید . “
  • او به نوع متفاوتی هم از تماشاگران خواست تا تلفن های همراه خود را خاموش کنند . مرادی در این رابطه گفت : ” یک خواهش تکراری دارم ، اینکه به ما اجازه دهید ۶۵ دقیقه بدون تکنولوژی و صداهای تکنولوژی تان در خدمتان باشیم . “
  • او که در هنگام این گفت و گو با تماشاگران در قسمت تاریک سالن ایستاده بود . مسعود فروتن گفت : ” چرا به سالن نور نمی دهند ؟! ” مرادی هم طنازانه جواب داد : ” چون من خجالتی هستم ، نور را روشن نمی کنند تا من بتوانم در تاریکی حرف هایم را بزنم ! “
  • در ابتدای ورود به سالن به مخاطبان چشم بند هایی داده می شد تا در حین اجرا در قستمی که به آنها گفته می شود ، از آن استفاده کنند . در انتها هم از تماشاگران خواسته شد تا چشم بند هایشان را تحویل دهند . یعنی معلوم می شود ، این چشم بندها قبلا هم توسط افراد دیگری استفاده شده است !!
نمایش " دکتر استوکمان ( دشمن مردم ) " بود که به کارگردانی علی پویان

نمایش ” دکتر استوکمان ( دشمن مردم ) ” به کارگردانی علی پویان

  • از حاشیه ها دیگر اجراهای جشنواره تئاتر فجر ، اجرای نمایش ” دکتر استوکمان ( دشمن مردم ) ” بود که به کارگردانی علی پویان ، در تالار چهارسو اجرا شد .
  • محمد ابراهیمیان که متن این نمایش برگرفته از نگاه اوست ، به دیدن هر دو اجرای این اثر نشست . سعید ذهنی هم که برای این نمایش آهنگسازی کرده کار را در سانس دوم دید .
  • اصغر همت و ایرج راد مدیر عامل فعلی و سابق خانه تئاتر هم این نمایش را در سانس اول دیدند .
  • از دیگر میهمانان ویژه ی این نمایش در سانس دوم ، علی مرادخانی ( مدیر کل هنرهای نمایشی ) به همراه ارمغان بهداروند بودند که کمی دیر به اجرا رسیدند . با این حال بسیار بی سر و صدا و آرام ، پشت ورودی سالن چهارسو ، از جایی که فقط بتوانند صحنه را ببینند ، روی صندلی پلاستیکی نشستند و نمایش را دیدند .
  • پرستو گلستانی ، السا فیروز آذر و عبدالحسین مختاباد ، خواننده و از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز نمایش ” دکتر استوکمان ( دشمن مردم ) ” را تماشا کردند .
  • استقبال از این نمایش در هر دو سانس خیلی خوب بود و عده ی زیادی روی پله ها و روی زمین نشستند ، اما عده ی قابل توجهی هم در حین اجرا سالن را ترک کردند و رفتند .
نمایش دکتر استوکمان ( ذهنی،پویان،مختاباد،مرادخانی،آقاخانی،بهداروند)

نمایش دکتر استوکمان ( به ترتیب از راست: ذهنی، پویان، مختاباد، مرادخانی، آقاخانی، بهداروند)

  • علی پویان در پایان نمایش گفت : قهرمانان واقعی آتش نشانانی بودند که به معنای واقعی پهلوان بودند . دیدید که امروز مردم عزیزمان با داغ ، درد و اشک چطور از آنها تقدیر کردند . این اجرا را به آنها تقدیم می کنم .
  • او همچنین اجرای نمایش خود را به مرحوم رکن الدین خسروی تقدیم کرد و افزود : اجرای نمایش خود را به استاد عزیزم که همچون حمید سمندریان به ما درس اخلاق آموخت ، تقدیم می کنم .
بازیگر نمایش " رویا-1 " به کارگردانی روبرتو وایت از کشور اسپانیا - آرژانتین

بازیگر نمایش ” رویا-۱ ” به کارگردانی روبرتو وایت از کشور اسپانیا – آرژانتین

  • نمایش ” رویا-۱ ” به کارگردانی روبرتو وایت از کشور اسپانیا – آرژانتین هم جزو انتخاب های منیژه محامدی ، اتابک نادری ، پرستو گلستانی ، اصغر همت ، بهزاد فراهانی و مریم معترف برای دیدن بود .
  • این نمایش هم با استقبال زیادی رو به رو شد و با ۱۰ دقیقه تاخیر در تالار قشقایی به روی صحنه رفت .
  • حین اجرای این نمایش اتفاق با مزه ای افتاد که باعث خنده ی تماشاگران شد . بازیگر نمایش حین اجرا به شکل جالبی ، نوع خندیدن یکی از تماشاگران را که حین نمایش می خندید را تقلید کرد و از خنده ی او ، همه خندیدند .
  • در آخر هم این بازیگر از تماشاگران تشکر کرد که نمایش آنها را دیدند و بعد از اجرا با عده ی زیادی که دوست داشتند با او سلفی بگیرند ، با رویی گشاده و خندان عکس گرفت .
سروش جمشیدی در جمع گروه نمایش " اتوبوس در دست تعمیر است " به کارگردانی جعفر دل دل

سروش جمشیدی در جمع گروه نمایشی ” اتوبوس در دست تعمیر است ” به کارگردانی جعفر دل دل

  • نمایش ” اتوبوس در دست تعمیر است ” به کارگردانی جعفر دل دل با بازیگران نابینا اجرا شد .
  • نکته جالب این نمایش این بود که پیش از اجرا کارگردان به میان تماشاگران حاضر در لابی می آید و از تعدادی از آنها می خواهد برای کمک به بازیگران نابینا وارد سالن شوند . اما در ادامه به آنها توضیح می دهد که قرار است بخشی از نمایش باشند و روی صندلی های دکور بنشینند و تصور کنند که مسافران یک اتوبوس هستند . این تماشاگران کل نمایش را از روی همان صندلی ها نگاه کردند .
  • این نمایش که از شهر یزد اجرا می شد یک میهمان شناخته شده برای یزدی ها هم داشت . سروش جمشیدی که پیش از همکاری در مجموعه دورهمی به عنوان یکی از هنرمندان فعال و شناخته شده در یزد فعالیت می کرد برای دیدن این نمایش به تالار سایه آمده بود .
  • یک توضیح تکمیلی : در حاشیه های روز نهم جشنواره تئاتر فجر (لینک) نوشتیم هدایت هاشمی ، پیش از اجرای نمایش ” افسانه ببر ” به جمع تماشاگران می آید و از تماشاگران تهرانی می خواهد که اولویت را به تماشاگران شهرستانی بدهد تا این نمایش را ببینند . اما روابط عمومی این نمایش ، روز گذشته به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت که قرار است رپرتوآری از این نمایش در شهرستان اجرا شود و آقای هاشمی گفته تهرانی ها این نمایش را ببینند و شهرستانی ها نبینند ! از همین جا حاشیه ی قبلی خود را اصلاح می کنیم :

شهرستانی ها تئاتر نبینند تا فرصت به تهرانی ها داده شود !

  • جالب تر شد ؟! این طور نیست ؟؟!

 

حاشیه های سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را در تئاتر فستیوال بخوانید .

حاشیه های روز دهم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز نهم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز هشتم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز هفتم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز ششم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز پنجم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز چهارم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز سوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز دوم سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

حاشیه های روز اول سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر (لینک)

 

۳ نظر ثبت شده است .

  1. قیمت گفت:

    خیلی سروش جمشیدی رو دوست دارم . تئاتر هم کار می کنه ؟؟

  2. ملینا گفت:

    جشنواره خوبی بود در مجموع

  3. سروش گفت:

    اا کاش زودتر می گفتین … من خیلی دوست داشتم بازی طناز طباطبایی رو ببینم
    حیف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *